خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

رشد سالمندی در مازندران از میانگین کشوری بالاتر است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۷۶

باید توجه کنیم پیرشدن جمعیت درسال های آینده چهره ای جدید ارائه می کند که شکل اجتماعی و فرهنگی جامعه را تغیییر خواهد داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ رشد سالمندی در این استان به بیش از ۹درصد رسیده که در مقایسه با میانگین سالمندی کشوری، بالا‌تر است.

به گزارش ایلنا از ساری، محمدرضا میرزایی، ضمن بیان مطلب بالا، افزود: در برخی از شهرستان‌های استان در مناطق روستایی نظیر سوادکوه، رامسر، تنکابن پدیده سالمندی رخ داده و سایر شهرستان‌ها نیز در شرف سالمندی است.

وی، افزایش طول عمر انسان‌ها و اضافه شدن جمعیت سالمندان را یکی از دستاوردهای قرن ۲۱ دانست و تصریح کرد: براساس نظریات WHO پدیده سالخوردگی جمعیت ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که منجر به پیشگیری از بیماری‌ها و در ‌‌نهایت افزایش امید به زندگی شده است، بنابراین سالخوردگی جمعیت در واقع یک موفقیت بهداشتی است که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب، به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد.

دکتر میرزایی، ادامه داد: در ایران در سرشماری سال ۱۳۷۵ درصد سالمندی برابر۶.۶۲ درصد بوده که با توجه بهبود نظام مراقبت‌ها در شبکه‌های بهداشت و درمان وکاهش مرگ و میر و همچنین کاهش رشد جمعیت، سالمندی در ایران در سال ۱۳۹۰ به ۸.۲ درصد رسیده است و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۹ سالمندی به حدود ۲۵ درصد برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه در استان مازندران نیز طی چند سال اخیر با رشد سالمندی مواجه هستیم، اظهار داشت: باید توجه کنیم پیرشدن جمعیت درسال‌های آینده چهره‌ای جدید ارائه می‌کند که شکل اجتماعی و فرهنگی جامعه را تغیییر خواهد داد.

وی ادامه داد: بر اساس منابع علمی جمعیتی، زمانی که ۸درصد جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالا‌تر و یا ۱۲ درصد جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالا‌تر تشکیل دهند، پدیده سالمندی رخ می‌دهد.

* تا سال ۲۰۵۰جمعیت سالمند دنیا به یک میلیارد نفر خواهد رسید

میرزایی، با بیان اینکه طی طول چند دهه اخیر نسبت سالمندان دردنیا رو به افزایش است، اظهار داشت: براساس برآورد‌ها، نرخ رشد سالمندی به جمعیت درحدود ۵.۲ درصد است که با ادامه این روند در سال ۲۰۲۵ میلادی جمعیت سالمندی جهان به حدود یک میلیارد نفر خواهدرسید و حدود ۱۳.۷ درصد جمعیت را تشکیل خواهد داد.

وی، افزود: براساس تحقیق آماری سازمان ملل، پیرشدن جمعیت جهان پدیده‌ای غیرقابل برگشت است و درسال ۲۰۵۰ شمار افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند، بیشترازافراد زیر ۱۵ سال خواهد بود.

میرزایی، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۲۹ میلیون نفر ازجمعیت جهان ۶۰ سال یا بیش از آن سن دارند که این رقم بیانگر یک نفر از هرده نفر در جهان است، تصریح کرد: درسال ۲۰۵۰ این رقم به ۲ میلیارد نفرمعادل یک نفر از هرپنج نفر می‌رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بیان داشت: مقایسه آمار‌ها نشان می‌دهد که در طول ۷۵ سال، یعنی از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۵ جمعیت سالخوردگان جهان شش برابر می‌شود که دو برابر رشد کل جمعیت جهان در این مدت است که نزدیک به سه برابر رشد خواهد داشت.

وی، تغییر شکل بیماری‌ها به سمت بیماری‌های مزمن و نا‌توان کننده نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان‌ها و درنتیجه افزایش هزینه‌های درمانی و توانبخشی و تامین مراکز درمانی خاص - مشکلات اجتماعی نظیر بازنشستگی و مستمری، بیکاری و عدم اشتغال، افزایش سرباری، سرمایه گذاری و بازار کار، کاهش رشد اقتصادی، طراحی شهرسازی و مسکن مناسب و… - تغییر شکل خانواده‌ها، تنهایی افراد سالمند، مشکلات رسیدگی به سالمندان، تامین مراکز خاص نگهداری سالمندان و… را از مهم‌ترین مشکلات جوامع سالمند عنوان کرد.

میرزایی خاطرنشان کرد: بنابراین برای مقابله با چالش‌های پیش رو ضروری است از هم اکنون با برنامه ریزی‌های مناسب و با همکاری کلیه سازمان‌های دست اندرکار در امر بهبود شرایط جامعه، بویژه سالمندان، گام‌های موثری برداریم تا بتوانیم به این عزیزان خدمت نماییم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز