خبرگزاری کار ایران

در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی ۱۴۰۰ مطرح شد:

فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات اولویت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۸۱۳

نماینده ولی‌فقیه در مازندران گفت: فراهم کردن زمینه انتخابات رقابتی با مشارکت بالا در اولویت بوده و برای تحقق این مهم باید تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی بعدازظهر امروز در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران در سال 1400 با اشاره به انتخابات پیش رو بر جدی گرفتن مسئله انتخابات تأکید کرد و مشارکت حداکثری در انتخابات را مهم و ضروری دانست و گفت: البته برخی از مسائل از قبیل گرانی و تاخت‌وتازهای فضای مجازی انتخابات را تحت تأثیر قرار داده است اما باید شرایط را برای حضور پرشور مردم در انتخابات خردادماه مهیا کنیم زیرا اساس جمهوری اسلامی با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی معنی پیدا می‌کند.

وی بر لزوم زنده نگه‌داشتن واقعه غدیر در جامعه اسلامی تأکید کرد و افزود: دستگاه‌های فرهنگی برای برگزاری این واقعه مهم برنامه‌های متناسب با عید غدیر ارائه کنند.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران به مسائل مطروحه در این جلسه اعم از طلاق، افزایش سالمندی، تحکیم بنیان خانواده و ناهنجاری‌های اجتماعی اشاره کرد و بی‌غیرتی مردان را زمینه‌ساز مشکلات جامعه و بی‌حجابی دانست و گفت: تشکل‌های زیرزمینی و البسه دوزی‌ها که پوشش‌های نامتعارف را تولید و توزیع می‌کنند باید شناسایی و با آنان برخورد قانونی شود.

وی بر لزوم حفظ شئون و ارزش‌های اسلامی در ادارات تأکید کرد و گفت: مدیران ادارات باید بر اساس حفظ این ارزش‌ها امتیازدهی شوند.

آیت لائینی بابیان اینکه وجود سمن‌های ترویج و ترغیب فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه خالی است بر تشکیل این سمن‌ها تأکید کرد.

وی بابیان اینکه الگوی مصرف و فرهنگ صرفه‌جویی واجب شرعی است، یادآور شد که با در پیش بودن فصل تابستان، شهروندان الگوی مصرف انرژی را در فصل گرم سال رعایت کنند.

آیت لائینی با اشاره به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» افزود: چندین سال است که پیام‌های مقام معظم رهبری رویکرد اقتصادی دارد و این شعارها نشان از این است مشکلی اصلی جامعه ما درزمینه تولید، اشتغال و اقتصاد است و رهبری درزمینه مشکلات اقتصادی جامعه دغدغه خاصی دارند.

وی ادامه داد: فقر زمینه‌ساز بسیاری از ناهنجاری‌ها است اگر تولید در کشور رشد کند اشتغال افزایش و به همان ترتیب ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

 نماینده ولی‌فقیه در مازندران هم‌صدایی را در مسئله فرهنگ مهم دانست و گفت: چندصدایی آسیب جدی به جامعه است.

وی از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی خواستار نظارت فعالیت‌های انتخاباتی در قضای مجازی و فضای عمومی شد.

سیاست‌های 15 گانه شورای فرهنگ عمومی تبیین شد

«عباس زارع» مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با اعلام اینکه 101 جلسه با 530 مصوبه خروجی جلسات سال قبل بوده است، اظهار کرد: فرصت‌ها و تهدیدهای مجازی، ترویج فرهنگ کمک‌های مؤمنانه، مقابله با ویروس کرونا، توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، توسعه ورزش و جوانان، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت سردار سلیمانی ازجمله سرفصل‌های مهم این مصوبات بوده است.

وی افزود: از یک سال قبل تا به امروز آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفت و سپس سرفصل‌های فعالیت شورا مشخص شد که 15 سرفصل است و ازجمله آن‌ها می‌توان به گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، سرمایه اجتماعی، اخلاق عمومی، زنان و خانواده، بهداشت، سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، دین و فرهنگ، خردورزی و استدلال گرایی، ایثار و شهادت، جوانان و ظرفیت آنان، محیط‌زیست، معماری و شهرسازی و فضای مجازی اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران گفت: می‌طلبد شورای فرهنگ عمومی متناسب با اولویت‌ها سرفصل‌های مربوطه را در استان پیاده‌سازی کند.

تاکید بر تحکیم بنیان خانواده

 در ادامه «حجت‌الاسلام  شکریان» در این جلسه با تأکید بر اینکه جلسات شورای فرهنگ عمومی به دلیل اهمیتی که دارد به‌صورت منظم و مستمر برگزار شود، گفت: باید پیگیری شود که از شمار مصوبات سال قبل چه تعداد آن اجرایی شده است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران تقویت بنیان خانواده را از مهم‌ترین سرفصل‌هایی دانست که باید به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد، افزود: حوزه فرهنگ داری ظرفیت قابل‌توجهی برای حل مسائل است و کمک می‌کند تا مشکلات باکیفیت و سرعت بیشتری حل شوند.

سرمایه اجتماعی بسترساز اعتماد و همبستگی عمومی

 در ادامه هادی ابراهیمی به سرفصل‌های 15 گانه شورای فرهنگ عمومی سال جاری اشاره کرد و بیان اینکه تمامی این سرفصل‌ها در استان مازندران ساری و جاری است، گفت: تمامی این سرفصل‌ها متناسب با مأموریت دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان است.

وی به سرمایه اجتماعی یکی از سرفصل‌های شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و این مؤلفه را بسیار مهم دانست و افزود: سرمایه اجتماعی مبتنی بر مشارکت، اعتماد و همبستگی اجتماعی است که می‌تواند در انتخابات پیش رو نقش مهم داشته باشد.

ابراهیمی بابیان اینکه خبرهای خوشی از نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات نداریم، تصریح کرد: با توجه به منویات رهبری مشارکت حداکثری در انتخابات موردتوجه باشد، انتخابات پرشور داشته باشیم تا نظام بیمه شود.

مدیرکل صداوسیمای مازندران به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر شرکت حداکثری در انتخابات 1400 اشاره کرد و گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، پشتوانه قوی برای نظام جمهوری اسلامی و موجب بالندگی و اقتدار است.

آموزش مهم‌ترین رکن ارتقای فرهنگ عمومی است

کوروش نوذری رئیس دانشگاه مازندران بابیان اینکه مقوله آموزش در ۱۵ سرفصل شورای فرهنگ عمومی دیده نشده است، گفت: فرهنگ عمومی نیاز به آموزش دارد.

رئیس دانشگاه مازندران بابیان اینکه اعطای اعتبارات برای آموزش در جامعه ما ناچیز است، افزود: با این شیوه اعطای اعتبارات مالی به آموزش‌های تخصصی، فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های لازم مبتنی بر رسیدن به شورای فرهنگ عمومی که بسیار ناچیز است باید گفت متأسفانه آموزش در همه سطوح در جامعه ما در حال پس رفت است.

وی ادامه داد: مقوله کرونا و رخوت و سستی که به‌واسطه عدم حضور در جامعه در کانال‌های آموزشی و پژوهشی مشاهده می‌شود مزید بر علت شده تا سطح آموزش در کشور پایین بیاید؛ همه ما در قبال این مقوله مسئول هستیم.

نوذری با اشاره به یکی از سرفصل‌های 15 گانه شورای فرهنگ عمومی مبنی بر حفظ سرمایه‌های اجتماعی گفت: در آزمون انتخابات می‌بینید کسانی دررسیدن جامعه به شرایط فعلی نقش داشتند می‌خواهند بیایند مشکل را رفع کنند به نظرم باید نظام اجازه ندهد آن‌هایی که عملکرد مطلوبی درگذشته نداشتند وارد میدان شوند و با سوارشدن به امواج به نتایج برسند و خسارت که درگذشته ایجادشده دوباره تجدید شود.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز شاهد بروز و ظهور فقر تدریجی در دامان خانواده‌ها هستیم و توانایی خرید و انجام امورات زندگی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود در حالیکه از امکانات و منابع غنی برخورداریم اما فقر در حال ریشه دواندن است.

نوذری با تأکید بااینکه آموزش مهم‌ترین رکن ارتقای فرهنگ عمومی است، گفت: به‌طور نمونه بستن کمربند ایمنی اول اجبار بود و بعد با آموزش موردپذیرش قرار گرفت و تبدیل به هنجار شد؛ قوانین متعالی داشته باشیم اما در بحث اجرا همت لازم را به کار نبندیم کار به‌جایی نخواهیم برد.

برای مقابله با بی‌حجابی باید تولید تا عرضه پوشاک تحت نظارت باشد

سردار «مرتضی میرزایی» در ادامه این نشست گفت: در بخش ایجابی متأسفانه بر اساس شرح وظایف که برای ارگان‌ها هم‌ردیف با بخش سَلبی پیش نرفتیم، اگر در بخش ایجابی فرهنگ رها شود در بخش سلبی شاید مقطعی اثرگذار باشد اما در بلندمدت جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به دغدغه به‌حق مدرم شریف مازندران برای مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی در سطح استان به‌ویژه در فصل تابستان، افزود: به‌طور نمونه در بحث طرح دریا ۱۹ سازمان در طرح تابستان و دریا نقش و وظیفه‌دارند اما آن‌گونه که باید نقش‌آفرینی دستگاه‌های عضو را شاهد نیستیم.

فرمانده انتظامی استان مازندران ادامه داد: در ماه رمضان اگر رها کرده بودیم وضعیت اسفباری ازلحاظ هنجارشکنی و حرمت‌شکنی در استان به وجود می‌آمد؛ بار سایر سازمان‌ها را به دوش می‌کشیم همه سازمان‌هایی که برایشان وظیفه تعریف‌شده باید پای‌کار بیایند در مقاطع مختلف با مسائلی مواجه می‌شویم که می‌طلبد هم‌پوشانی در بحث فرهنگ‌سازی موردتوجه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باشد.

سردار میرزایی در خصوص مبارزه با بی‌حجابی و بدحجابی، بیان کرد: از ابتدا تولید تا فروش هیچ نظارتی در حوزه پوشاک وجود ندارد و در خیابان کسی عامر بشود با برخورد نادرست مواجه می‌شود مبارزه با این ناهنجاری مطالبه درستی است اما باید از ابتدا بحث پوشش موردتوجه باشد.

وی از آمادگی کامل پلیس در اجرای طرح‌های تابستانه و سالم‌سازی دریا در طول سواحل این استان با بهره‌گیری از حداکثر توان و ظرفیت انتظامی استان خبر داد و گفت: برخورد با مخلان نظم و امنیت در سواحل از مهم‌ترین مطالبات مردم از پلیس در ساماندهی سواحل دریا است که پلیس با هرگونه ناهنجاری اجتماعی در سواحل و مناطق گردشگری برابر قانون برخورد خواهد کرد.

سردار میرزایی با اشاره به لزوم همکاری مردم و مسافران در مقابله با بیماری کرونا، افزود: با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان، تمهیدات لازم برای پیشگیری از این بیماری در سطح استان اندیشیده شده است.

پویش «رأی اولی‌ها» در بستر شبکه شاد مازندران کارش را آغاز کرد

در ادامه «محمدشعبانی» به 15 سرفصل شورای فرهنگ عمومی کشور به‌به استان‌ها ابلاغ‌شده، گفت: کیفیت این سرفصل‌ها همانند گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، سرمایه اجتماعی، اخلاق عمومی، زنان و خانواده، بهداشت، سلامت و نشاط اجتماعی، فضای مجازی و... ارزشمند است اما می‌طلبد این شورا با ایفای نقش مطالبه گری به دنبال تحقق این سرفصل‌ها باشد.

وی افزود: این ۱۵ سرفصل به ادارات ابلاغ شود تا هر دستگاه مطابق اولویت‌های سازمان مطبوع برنامه بدهد تا خروجی خوبی را شاهد باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش مازندران در ادامه به اهمیت اوقات فراغت و برنامه‌ریزی برای دانش آموزان باهدف استفاده بهینه از این ایام، گفت: سازمان‌دهی اوقات فراغت دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی در دستور کار اداره کل آموزش‌وپرورش استان قرار دارد.

شعبانی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: پویش رأی اولی‌ها باهدف افزایش مشارکت و بیان ملاک‌های انتخاب اصلح در بستر شبکه شاد راه‌اندازی شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش مازندران به استقبال دانش آموزان از این پویش اشاره و خاطرنشان کرد: این پویش ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم است تا شوق و احساس خود را در جشن تکلیف سیاسی و حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را در شبکه آموزشی شاد نشان دهند.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز