خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از شایع ترین سرطان های مردان در مازندران؛

سرطان سومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه/ تشخیص به موقع بیماری در درمان بسیار مؤثر است/ سرطان‌های پروستات، کلورکتال، ریه و خون جزو سرطان‌های شایع در مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۰۵۸

تشخیص سریع و زود سرطان در درمان این بیماری مؤثر است و درمان سرطان به نوع آن و میزان پیشرفت سرطان بستگی دارد و مهم‌ترین و مطمئن‌ترین کار اعتماد به پزشکان و پذیرش تصمیم‌های آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرطان‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر در قرن حاضر هستند و پس از بیماری‌های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ در کشورهای توسعه‌یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه‌یافته است.

سرطان به دلیل تغییرات ژنتیکی در سلول‌ها ایجاد می‌شود. یک سلول طبیعی معمولاً پس از یک سلسله تغییر و تحول در ژن‌ها، به سلول سرطانی تبدیل می‌شود. در شرایط عادی سلول‌ها، در حد نیاز بدن و به‌صورت کنترل‌شده، رشد کرده و تقسیم می‌شوند. زمانی که ژنتیک سلولی تغییر پیدا می‌کند، سلول به‌طور غیرقابل‌کنترلی شروع به تقسیم می‌کند و سلول‌های اضافی به وجود می‌آیند و اغلب تشکیل توده‌ای از بافت را می‌دهند که تومور نامیده می‌شود. این تومورها می‌توانند خوش‌خیم (غیر سرطانی) و یا بدخیم (سرطانی) باشند.

بدیهی است که بیماری سرطان مختص به یک گروه جنسیتی نیست و هم مردها و هم زن‌ها به آن مبتلا می‌شوند، اما بعضی از انواع سرطان‌ها هستند که احتمال ابتلا به آن‌ها در مردان بیشتر است.

بنا به گزارش کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت، میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی از کل دنیا و کشورهای منطقه، کمتر بوده و سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین ایرانیان است و دراین‌بین سرطان پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان و سرطان پستان، روده بزرگ، تیروئید، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین زنان ایرانی است

بر اساس همین گزارش در کشورهای دنیا، میزان بروز سرطان در مردان 219 سرطان در هر 100 هزار نفر و در زنان 198 سرطان در هر 100 هزار نفر است، درحالی‌که این عدد در ایران در مردان وزنان به ترتیب 155 و 128 نفر به ازای هر یک‌صد هزار نفر است. به‌طورکلی، شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر است.

سرطان‌های شایع در مازندران

طبق گزارش‌های مرکز تحقیقات سرطان مازندران، سرطان مردان، در مقایسه با زنان حدود 5 درصد بالاتر گزارش‌شده است و بروز سرطان معده در مردان مازندران در مقایسه با سایر سرطان‌های شایع رتبه نخست را داراست. همچنین سرطان‌های پروستات، کلورکتال (روده‌ای)، ریه و خون جزو سرطان‌های شایع در استان مازندران هستند.

تحقیقات نشان داده است که بعضی عوامل، شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. در طول زمان و تحت تأثیر چندین عامل، سلول‌های بدن سرطانی می‌شوند. ضمن اینکه سرطان مسری نبوده و به دنبال ضربه یا کبودی ایجاد نمی‌شود. داشتن یک یا چند عامل خطر به معنی این نیست که مبتلابه سرطان خواهید شد. بیشتر افراد هرگز مبتلا نخواهند شد. بعضی افراد به عوامل خطر شناخته‌شده، حساس‌تر هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با ایلنا با اشاره بر اینکه بیماری‌های غیر واگیر نظیر سرطان یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی جهان و از یکی مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در جهان بشمار می‌رود، گفت: بعضی از سرطان‌ها قابل‌پیشگیری و درمان است که با خود مراقبتی و افزایش امید به زندگی میسر می‌شود.

قاسم اویس با عنوان این مطلب که برنامه‌ریزی برای کنترل و پیشگیری از سرطان یک ضرورت بهداشتی است، به مهم‌ترین عوامل خطرساز قابل‌پیشگیری از سرطان اشاره کرد و افزود: عوامل خطرساز مربوط به سبک زندگی شامل چاقی، افزایش وزن، رژیم غذایی، برخی مواد شیمیایی و مصنوعات خاص، برخی ویروس‌ها، باکتری‌ها و هورمون‌ها و توارث، کم‌تحرکی، استعمال سیگار و الکل است.

علائم هشداردهنده سرطان

وی همچنین زخم‌های بدون بهبودی، تغییر در خال‌های پوستی، وجود هرگونه توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی‌مدت، اختلال بلع یا سوءهاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال یا یبوست طولانی، خونریزی غیرطبیعی ادرار و مدفوع، واژن، نوک پستان، بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل و ...از علائم هشداردهنده سرطان برشمرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره بر اینکه آشنایی با این علائم هشداردهنده و توجه به این علائم و مراجعه به‌موقع به پزشک اقدامی مهم و کلیدی است، افزود:. وجود این علائم به معنی تشخیص قطعی بدخیمی نیست لیکن نیاز به پیگیری دارد. تشخیص و شناسایی این بیماری با پزشک است.

اویس ادامه داد: توجه به علائم هشداردهنده می‌تواند در تشخیص بیماری مفید بوده و به درمان سریع و بدون فوت وقت وموثر تر بیماری کمک کند؛ بنابراین هیچ‌گاه از ترس احتمال تشخیص سرطان از مراجعه به پزشک خودداری نکنید.

وی به رعایت موازین بهداشتی و داشتن سبک زندگی در پیشگیری از سرطان‌ها تأکید کرد و گفت: نگه‌داشتن وزن در محدوده طبیعی، تغذیه سالم، عدم مصرف دخانیات، محافظت در برابر عفونت‌ها، فعالیت بدنی منظم، محافظت از پوست، رعایت نکات ایمنی در منزل و محیط کار، زندگی روانی، اجتماعی و معنوی سالم از راه‌های پیشگیری از سرطان است.

ضرورت تشخیص زودهنگام سرطان و غربالگری

اویس با یادآوری این امر که تشخیص زودهنگام سرطان در بسیاری از موارد شانس بهبودی کامل را افزایش می‌دهد، افزود: اقداماتی نظیر انجام معاینات منظم توسط فرد، انجام معاینات توسط پزشک و انجام آزمون‌های غربالگری به تشخیص زودرس سرطان، به‌خصوص در افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، کمک شایانی می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره عوامل خطرزای بسیاری که در محیط‌های کاری وجود دارد که می‌توانند ایجاد سرطان نمایند، ادامه داد: سالانه بیش از 7 میلیون نفر در جهان در اثر بیماری سرطان می‌میرند. حدود 40 درصد این سرطان‌ها قابل‌پیشگیری بوده و با انجام مداخلات مؤثر در محیط‌های کاری و رفتاری می‌توان از تعداد مبتلایان و عوارض ناشی از آن پیشگیری نمود.

وی بابیان اینکه «سرطان شغلی» درصدی از موارد سرطان را تشکیل می‌دهد، گفت: این نوع سرطان گروه‌های خاصی از جامعه را در برمی‌گیرد و جهت جلوگیری و پیشگیری از این مهم معاینات دوره‌ای و رعایت مسائل شخصی توصیه می‌گردد. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: مواجهه هم‌زمان با برخی مواد شیمیایی و مصنوعات خاص مانند آزبست و کشیدن سیگار خطر ابتلا افزایش می‌یابد.

اویس افزود: مصرف غذاهای مانده، فست فود، غذاهای کنسروی، مصرف مشروبات الکلی و گوشت کبابی و استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی می‌توانند ازجمله عوامل خطر در پدید آمدن سرطان معده باشند.

 وی استفاده از غذاهای سالم، اجتناب از گرم کردن چندباره غذاهای یخچالی و سرد و مصرف محصولات سالم ارگانیک کشاورزی مؤثرترین راه‌های پیشگیری سرطان معده عنوان کرد.

اویس گفت: سایر سرطان‌های شایع در مردان که در مردان مازندرانی نیز شایع است سرطان‌های روده، سرطان پروستات، سرطان ریه، سرطان‌های خون و سیستم لنفاوی می‌باشند.

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران افزود: احتمال ابتلا به انواع سرطان، با رعایت اصول بهداشتی و حذف عوامل خطرساز مانند وزن بالا، مصرف انواع مواد دخانی، استشمام هوای ناسالم والاینده های شیمیایی صنعتی و حاوی دود، دست‌کم بیش از پنجاه ‌درصد کاهش می‌یابد.

به گفته وی، تشخیص سریع و زود سرطان در درمان این بیماری مؤثر است و درمان سرطان به نوع آن و میزان پیشرفت سرطان بستگی دارد و مهم‌ترین و مطمئن‌ترین کار اعتماد به پزشکان و پذیرش تصمیم‌های آن‌ها می باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز