خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

رنگ باختن روستا در سایه کرونا/ روستاهای مازندران رنگ‌بندی کرونایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۸۶۷

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا سکونتگاه‌های انسانی اعم از شهری و روستایی با چالش‌های مختلفی مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از ورود و شیوع ویروس کرونا در کشور و تأثیر آن بر زندگی شهرنشینی این موضوع رفته‌رفته وارد روستاها و سکونت‌گاه‌های روستایی شد و رعایت نکات بهداشتی برای به‌کارگیری تجهیزات و دستگاه‌ها مورداستفاده در پاک‌سازی، تنظیف و گندزدایی روستا بیشتر موردتوجه قرار گرفت‌.

کمک به فرهنگ‌سازی و آموزش روستاییان در راستای رعایت بهداشت فردی و عمومی و تأکید بر برگزاری نکردن اجتماعات همچون برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی، جشن ازدواج و مراسم فرهنگی و ورزشی در روستا به دهیاران در راستای انجام اقدامات آموزشی و بهداشتی به روستاییان از طریق نصب توصیه‌های آموزشی در اماکن عمومی به ویژه مساجد، ساختمان دهیاری، مجامع روستا و معابر اصلی که در معرض دید عموم باشند، تأکید و موارد مشکوک به ابتلا به کرونا به مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت اعلام شد.

این موضوع در استان مازندران که حدود نیمی از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند نیز موردتوجه قرار گرفت و برای پیشگیری و شیوع این بیماری اقدامات زیادی انجام شد بطوریکه احمد حسین زادگان استاندار مازندران در ستاد ملی مقابله با کرونا شیوع این ویروس در روستاها را از دیگر دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: رنگ‌بندی روستاها از آبی تا قرمز نیز طراحی و تهیه‌شده است.

همچنین در راستای اجرای عملیات پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از گسترش و سرایت ویروس کرونا در روستاهای استان دهیاران به عنوان مسئول پدافند غیرعامل انتخاب شدند و رعایت دقیق موضوعات بهداشتی و نکات ایمنی برای دهیاران تابعه بخشداران ۵۷ گانه ضروری اعلام شد.

آماده‌باش 2 هزار بهورز

به گفته قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم‌زمان با فعال‌سازی ستاد کرونا در روستاهای این استان حدود ٢هزار و ۲۰۰ بهروز فعال در خانه‌های بهداشت روستایی نیز در کنار وظایف روزمره بهداشتی، دستورالعمل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد استانی را نیز ضمن ابلاغ به روستاییان توصیه‌ها برای اجرا را نیز خواهند داشت.

وی افزود: در شرایط فعلی آمار بیماران کرونایی در استان روند افزایشی را دنبال می‌کند برای مدیریت بیماری به افزایش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از تجمع، مهمانی خانوادگی و سایر رفتارهایی که می‌تواند موجب انتقال ویروس شود، نیاز داریم.

قائم‌مقام ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: با توجه به شرایط موجود ممکن است روند صعودی این بیماری در روستاها نیز رخ دهد راهکار مقابله‌ای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌هایی است که ستاد ملی و استانی مصوب می‌کنند.

خسرو طالبی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار ایلنا به تشکیل کمیته پیشگیری از کرونای روستایی و عشایری متشکل از کلیه مدیران دستگاه‌های استانی در حوزه کرونا بر حسب دستور استاندار مازندران خبر داد و گفت: همچنین در بخشداری‌های هر شهرستان این کمیته با محوریت بخشداران تشکیل شد تا راهکارهای مقابله و کنترل ویروس کرونا در این کمیته موردبررسی قرار گیرد.

وی تهیه و طراحی رنگ‌بندی روستاها از دیگر اقدامات دفتر امور روستایی استانداری مازندران برشمرد که بر اساس آن روستاهای پرخطر با رنگ قرمز مشخص شدند و دهیاران نیز با توجه به این اصل تلاش شبانه‌روزی خود را برای جلوگیری از انتشار این ویروس منحوس در روستاها دوچندان کردند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران گفت: روستاهای قرمز بعدازاینکه که شناسایی شدند دهیاران به همراه فرمانده پایگاه، بهورز روستا، روحانیان، سمن‌ها و شوراهای روستا مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را روی این بیماران انجام می‌دهند مضاف بر اینکه در روستا ما شناسایی بیمار راداریم، قرنطینه و اقدامات بهداشتی و درمانی و کمک‌های مؤمنانه را نیز از اهم فعالیت‌ها محسوب می‌شود ضمن اینکه برای اولین بار صدای آژیر خطر به نشانه هشدار در روستاهای استان پخش شد تا به ساکنین روستاها اعلام کنیم این بیماری تنها مختص به شهر و شهرنشینی نیست.

تشکیل پدافند غیرعامل

وی یکی دیگر از اقدامات این حوزه را تشکیل قرارگاه پدافند غیرعامل در روستاها عنوان کرد و گفت: این قرارگاه که با مسئولیت دهیاران شکل گرفت بنا بر شرح وظایف، دهیاران با همراهی امام جماعت، پایگاه‌های مقاومت، شورا‌ها و خانه بهداشت افراد را پایش کرده و در صورت وجود علائم مشخص، فرد موردنظر را به پایگاه‌های علوم پزشکی معرفی می‌کنند.

طالبی ادامه داد: علاوه بر آن علائم هشدار و علائم تردد غیربومی در دستور کار قرار گرفت و آژیر خطر توسط آتش‌نشانان با همکاری دهیاری‌ها روزی دو الی 3 بار پخش می‌شد و مردم متوجه شدند این خطر در روستاها فراگیر بوده و برای آنان نیز خطرآفرین است.

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا سکونتگاه‌های انسانی اعم از شهری و روستایی با چالش‌های مختلفی مواجه شوند روستاها نیز متأثر از این بیماری در رنگ‌بندی کرونایی جا گرفتند این در حالی است که روستاها کانون تولید بخش کشاورزی بوده و در تأمین امنیت غذایی نقش مهمی دارند چنانچه از سوی مسئولان موردتوجه جدی قرار نگیرد امنیت غذایی دچار مشکل می‌شود.

با کمک بخشداری‌ها و دهیاری‌ها پرهیز از هرگونه دورهم نشینی، برگزاری مراسمات عروسی و مذهبی و مراسمات فرهنگی و بومی در روستاهای مازندران مورد تأکید قرار گرفت و اجرای درست پروتکل‌های بهداشتی، جلوگیری از اجتماعات و اجرای محدودیت‌های کرونایی در این مناطق نیز الزامی شدتا با ایجاد زنجیره نظارتی ویروس کرونا در این سکونت‌گاه‌ها مدیریت شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز