خبرگزاری کار ایران

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران هشدار داد:

باغداران با انجام اقدامات پیشگیرانه از سرمازدگی باغات خود جلوگیری کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۵۲۴

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران به آغاز فصل سرمای زمستان اشاره و توصیه کرد که باغداران با انجام اقدامات پیشگیرانه از سرمازدگی باغات خود جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به سردی هوا در روز‌های اخیر به کشاورزان توصیه کرد با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و با انجام اقدامات پیشگیرانه از سرمازدگی باغات خود جلوگیری کنند.

وی بابیان اینکه انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از سرمازدگی درختان موضوعی است که بایستی از سوی کشاورزان موردتوجه قرار گیرد ادامه داد: سرمازدگی از عوامل خسارت زا در محصولات کشاورزی و باغات به شمار می‌آید که بایستی با روش‌های پیشگیرانه آن را به حداقل کاهش دهیم.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به روش‌های مختلف جلوگیری از سرمای زمستان، گفت: باغداران از هرس زودهنگام در باغات میوه به خصوص باغات سردسیری و خشک اجتناب کنند چراکه هرس زودهنگام باعث فعال شدن لایه  کامبیوم و القای بیداری افزایش حساسیت درختان میوه به سرمازدگی می‌شود و هرس درختان میوه باید بعد از خطر سرمای زمستان انجام شود.

حسین ملایی با یادآوری اینکه کشاورزان و باغداران هرس باغات میوه و مرکبات  را نیمه دوم بهمن و اسفندماه انجام دهند، ادامه داد:  بعد از برداشت میوه به منظور تقویت باغات و خسارات ناشی از سرما و یخبندان انجام عملیات محلول پاشی با کودهای تقویتی مانند فسفیت پتاسیم 2 در هزار همراه با مویان اقدام و همچنین  از انجام عملیات شخم کف باغات خودداری کنند.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی مازندران حذف علف‌های زائد را از باغات الزامی دانست و افزود: در باغات جدیدالاحداث به منظور پیشگیری از سرما و یخبندان نسبت  به پوشاندن هوایی با کیسه‌های گونی به تنه لخت نهال و یا پوشش‌های مناسب مانند فوم اقدام و بعد از خطر سرما و یخبندان این پوشش‌ها را جدا کنند. اقدام  کنند.

ملایی در گلخانه‌ها هم کسانی تولید گل و گیاه یا نهاده‌های خوراکی دارند نسبت به انجام تمهیداتی ازجمله ذخیره‌سازی سوخت مایع در نهادهای گلخانه‌ای که دوگانه‌سوز هستند و یا سیستم‌های حرارتی با مشعل‌های دوگانه‌سوز و عایق‌بندی لوله‌های سوخت ولوله‌های آب و همچنین نسبت به بازرسی سیستم‌های حرارتی و اطمینان از کارکرد صحیح اقدام کنند.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه استان مازندران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، جایگاه ویژه‌ای را در تولید بیش از ۴۰ نوع محصولات باغی در کشور داراست، گفت: مازندران رتبه نخست کشور را در تولید پنج محصول باغی شامل مرکبات، گل و گیاهان زینتی، گل و گیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه زینتی و تولید نهال سالم و رتبه دوم را در تولید گل‌های شاخه بریده، توت‌فرنگی و چای دارد.

وی سطح زیر کشت محصولات باغی استان را ۱۵۶ هزار هکتار با تولید سه میلیون و ۲۳۸ هزار و ۶۵۸ تن اعلام کرد و افزود: تنها ارزش اقتصادی مرکبات تولیدی استان مازندران بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

ملایی ادامه داد: از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی استان، نیمی از آن در حوزه باغبانی است.

وی از برداشت ۷۰ درصد مرکبات استان خبر داد و گفت: با وجود تداوم کاهش دما و بارش های شدید طی روزهای گذشته ، باغ مرکبات استان از گزند سرما در امان مانده است.

ملایی علت این که باغ های پرتقال مازندران از سرمای اخیر جان سالم به در برد ، واقع شدن بیشترین میزان آن در مرکز و شرق استان است که کار برداشت امسال زودتر در این مناطق شروع شد و پیش از برف و یخبندان اخیر هم کار برداشت گونه های آسیب پذیر از سرما پایان یافته بود.

مازندران ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان حدود ۹۰ هزار هکتار باغ پرتقال است  ۲۵ هزار هکتار از باغ های مرکبات مازندران ، نارنگی است که برداشت زودرس این میوه نیز امسال از نیمه دوم شهریور آغاز شده بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز