خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت مهارت آموزی در مازندران؛

بیشتر فارغ التحصیلان فاقد مهارت هستند/جایگاه مهارت در کشور بسیار ضعیف است/تصور اشتباه والدین نسبت به رشته های فنی و کار و دانش

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۴۲۳

در گذشته به دلیل اینکه مراکز آموزشی از جمله مدارس بیشتر به مباحث نظری می پرداختند تا مهارت و یادگیری فنون،موجب شد تا امروز کسب مهارت و مهارت آموزی از تعلیم و تربیت فاصله زیادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های یک ملت از طریق آموزش حرفه‌ای، یکی از مولفه‌های مهم توسعه سرمایه انسانی است.

برخی از جوامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بی‌اهمیت نشان می‌دهند و این امر باعث شده افراد بیشتر به سمت دانشگاه‌ها گرایش یابند و درنهایت منجر به بیکاری نیروی کار یک کشور شود.

دلیل اصلی افزایش نرخ بیکاری عدم وجود مهارت‌هایی است که هر کشور به آن نیاز دارد و منجر شده تعداد فارغ‌التحصیلان بدون مهارت‌ در برآورد نیازهای اقتصاد تشدید شوند.

در ایران اما در گذشته به دلیل اینکه مراکز آموزشی از جمله مدارس بیشتر به مباحث نظری می پرداختند تا مهارت و یادگیری فنون،موجب شد تا امروز کسب مهارت و مهارت آموزی از تعلیم و تربیت فاصله زیادی داشته باشد.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه در حال ارتقاء آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان راهی برای ایجاد سرمایه انسانی و تقویت رشد اقتصادی هستند.

سید مجتبی رضوی  رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت مازندران گفت:یکی از مشکلات اساسی در بحث اشتغال زایی در واحدهای صنعتی  کمبود نیروی متخصص است.

وی با اشاره به اینکه اکثر فارغ التحصیلان فاقد مهارت هستند،افزود:متاسفانه عدم مهارت آموزی در نیروی کار متخصص و تحصیل کرده به شدت احساس می شود.

رضوی با انتقاد از سیستم آموزشی کشور گفت:باید قبول کرد که سیستم آموزشی در بحث آموزش نیروی کار هدفمند و بر مبنای نیاز روز کشور تربیت نشده است و همین امر موجب خلا فراوان در بحث نیروی متخصص در واحدهای صنعتی شده است.

جایگاه مهارت در کشور بسیار ضعیف است

سید حسین درویشی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران نیز جایگاه مهارت در کشور بسیار ضعیف دانست و گفت:باید مهارت را به ارزش اجتماعی تبدیل کنیم و در این راستا نیازمند نهضتی هستیم که جایگاه مهارت را به یک فرهنگ عمومی مبدل کنیم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران افزود:اهمیت مهارت در شرایط تحریم اقتصادی و بحران اعتباری برای ما بسیار مهم است بویژه در سالی که بنام جهش تولید نامگذاری شده است و به طور حتم مهارت آموزی در جهت غنا بخشی و ارتقاء تولیدات و کیفیت داخلی و تولید بیشتر می تواند اثر گذار باشد.

وی اظهار کرد: اگر چه در کشور  مشکل اشتغال با واژه بیکاری وجود دارد، در استان مازندران با مشکل بی‌سوادی مهارتی مواجه هستیم، زمینه اشتغال وجود دارد اما سواد مهارت برای به بار نشستن آن شغل وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت:سیاست سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور بر این‌محور است که آموزش بر اساس مزیت استان صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت گردشگری، صنعت و کشاورزی و دریا محور در مازندران، بر آموزش‌ در زمینه نقاط قوت و مزیت تاکید کرد.

تصور اشتباه  والدین نسبت به رشته های فنی و کار و دانش

علیرضا سعدی پور مدیر کل آموزش و پرورش مازندران نیز با اشاره به اهمیت تبدیل دانش به توانش در بین دانش آموزان گفت:  آموزش و پرورش موظف است تا پایان برنامه ششم توسعه 50 درصد از دانش آموزان استان مازندران را به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش ببرد.

وی با اشاره اینکه در حال حاضر حدود 41 درصد دانش آموزان به سمت رشته های مهارت آموزی قدم گذاشته اند،افزود:نگاه آموزش و پرورش مازندران بر این است که با گفت و گو محوری توسط مشاورین در مدارس و برگزاری نمایشگاه های توانمند سازی با حضور والدین  نگرش والدین را نسبت به رشته های فنی و مهارتی تغییر دهیم.

سعدی پور یکی دیگر از موانع استقبال از رشته های فنی و مهارتی را تصور اشتباه و منفی والدین نسبت به این رشته ها عنوان کرد و گفت:متاسفانه بسیاری از والدین به اشتباه بر این باورند که دانش آموزان اصطلاحا تنبل که نمرات لازم را برای رشته های نظری کسب نکرده اند به اجبار وارد رشته های فنی و حرفه ای و یا کار و دانش می شوند.

این مقام مسئول ادامه داد:برای خلاقیت،نوآوری و همچنین ایجاد اشتغال پایدار و مفید دانش آموزان در آینده نیازمند توسعه و گسترش هنرستان ها و تغییر نگرش والدین هستیم.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران تهیه و بروز کردن تجهیزات فنی هنرستان ها را یکی از راه های شکوفایی رشته های فنی و مهارتی در بین دانش آموزان دانست و گفت:در سال جاری آموزش و پرورش مازندران حدود سه میلیارد و 700 میلیون تومان تجهیزات فنی و مهارتی خریداری و بین هنرستان های استان توزیع شد تا به جذب دانش آموزان در رشته های فنی و مهارتی و البته افزایش کارآفرینی کمک کرده باشیم.

به گزارش ایلنا،قرار بر این است که در سال تحصیلی جدید رشته هایی متناسب با نیاز استان از جمله آموزش طلا سازی،دریانوردی و رشته هایی دیگر به چرخه آموزشی رشته های فنی و مهارتی آموزش و پرورش مازندران اضافه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز