خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اعمال محدودیت های کرونایی در مازندران خبر می دهد؛

درهای بسته بازار به روی کووید ۱۹/ همراهی خوب اصناف با ستاد کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۵۳۱

در ششمین روز از دور جدید اعمال محدودیت‌های ستاد ملی کرونا، اصناف مازندران با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده و تعطیلی و محدودیت ساعات فعالیت عزم خود را برای مشارکت در کاهش آسیب‌های کرونا نشان داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خیابان‌های استان مازندران در پنجمین  روز از آذرماه مثل همیشه شلوغ، پرازدحام و هیاهو نیستند، اصناف و کسبه‌ای که هرروز از ساعات ابتدایی صبح مشغول به فعالیت بودند، درهای مغازه‌ها و محل کار خود را بر روی کرونا بسته‌اند.

مشاغلی هم که مجاز به فعالیت هستند با بکار بردن تمهیدات بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها به مشتریان خدمات ارائه می‌کنند و البته مشتریان نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این دوره از محدودیت‌ها که به گفته ستاد می مبارزه با کرونا نقش مهمی در کاهش بیماری کرونا دارد، سهیم هستند.

بخشی از مشاغلی هم که ملزم به رعایت محدودیت‌ها و تعطیلی کسب‌وکار خود شده‌اند با ارائه راهکارهایی همچون فروش غیرحضوری و خدمات‌رسانی از طریق فضای مجازی سعی کرده‌اند که کسب خود را با شیوه جدید و متناسب با ایام کرونا هماهنگ کنند.

هرچند تعطیلی و محدودیت مشاغل آسیب‌های اقتصادی برای جامعه دارد، اما در شرایط فعلی که آمار بیماری کرونا سیر صعودی داشته ، تقریبا راهکار مناسبی برای مهار کرونا است هرچند شهروندان نیز باید با همکاری بیشتر سعی کنند تا اوضاع سریع‌تر بهبود پیدا کند.

تعطیلی بازار و کاهش کرونا

اینکه محدودیت‌ها چقدر مؤثر بوده و این خلوت شدن بازار چه میزان بر کاهش بیماری کرونا تأثیر دارد پاسخش  را در ارزیابی ستاد کرونا و کاهش بستری‌شدگان به این بیماری می‌توان پیدا کرد که به گفته حریرچی معاون وزیر بهداشت اگر یک نفر آلوده به بازار مراجعه کند و بیشتر از یک ساعت در فضاهای سربسته کوچک  بماند افراد زیادی را آلوده می‌کند؛ حتی اگر ماسک داشته باشد. بنابراین تعطیلی بازار و بسته شدن مغازه‌ها می‌تواند در کاهش کرونا مؤثر باشد.

به گفته او با بسته شدن دوهفته‌ای بازار  و اعمال محدودیت‌ها،  آمار مبتلایان به بیماری کرونا و بستری‌شدگان کاهش پیدا خواهد کرد  و ما به هدفمان که همان کاهش بستری‌شدگان است، خواهیم رسید.

به گفته وزارت صمت سهم قابل‌توجهی از موفقیت در کنترل بیماری کرونا، حاصل تلاش و مدیریت بخش صنفی و ساختار قدرتمند و ریشه‌دار اصناف کشور است.

همراهی بازاریان با ستاد کرونا

بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا وضعیت شهرستان‌های استان به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم‌شده و متناسب با این رنگ‌بندی‌ها محدودیت و تعطیلی اصناف و مشاغل برای هر یک از این مناطق اعلام‌شده است.استان مازندران نیز متاثر از این بیماری محدودیت‎هایی کرونایی را در استان اجرا کرده  و چند روزی است که این محدودیت ها رنگ جدی به خود گرفت و مردم و بازاریان با ستاد کرونا همراه شدند با گذشت شش روز از اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی مسئولان وزارت بهداشت و ستادهای استانی مبارزه با ویروس کرونا از همکاری مردم بخصوص اصناف خبر می دهند.

دولت شعار ندهد، عمل کند

عضو هیات نمایندگان اصناف مازندران در اتاق اصناف ایران نیز  در گفت وگو با خبرنگار ایلنا به فعالیت 165 هزار  واحد صنفی در استان اشاره کرد و گفت که از این تعداد 30 هزار واحد در مرکز استان قرار دارند.

عباس رمدانی به دور جدید اعمال محدودیت کرونایی اشاره کرد و گفت: در بحث کرونا اصناف پای کار بودند در ماه مبارک رمضان و دیگر ایام همراه سپاه و دیگر تشکل ها در بحث کمک مومنانه نیز کمک خوبی داشتند.

رمدانی به مشکلات پیش روی اصناف استان اشاره و اینکه  بسیاری از صاحبان اصناف مالک نبوده و مستاجر هستند، افزود: تعطیلی بازار در محدودیت کرونایی مشکلات این گروه را افزون کرده است.

او تاکید کرد که در چنین شرایطی دولت باید در بحث مالیات و تامین اجتماعی همچنین معوقات بانکی به یاری واحد‌های صنفی بشتابد.

رمدانی با بیان اینکه در برخی از صنوف زنان سرپرست خانوار اشتغال دارند که تعطیلی چند روزه آسیب جدی را به این مشاغل وارد کرد ،ادامه داد: دولت قول داد تا 75 میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل آسیب دیده از کرونا اختصاص دهد اما تاکنون تاکنون کمتر از 15 درصد آن عملیاتی شده است برای تخصیص چنین اعتباری نیاز به راهکار درست از سوی دولت است؛ فقط شعار نباشد.

او ادامه داد: امروزه متاسفانه قیمت مرغ با گوشت قرمز  در حال برابر شدن است البته وقتی کالا یا محصولی تولید می شود تا رسیدن به دست مصرف کننده فرآیند زیادی را طی می کند.

پای کار بودن بازاریان

عضو هیات نمایندگان اصناف مازندران در اتاق اصناف ایران  با یادآوری اینکه اصناف در دفاع مقدس نقش بسیار مهمی در تامین کالای اساسی جامعه داشتند اما امروز خود نیاز به حمایت و حامی دارند،تصریح کرد: سازمان صنعت،معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید مصوبات ستاد تنظیم بازار را به خوبی عملیاتی کنند.

رمدانی ادامه داد: کسب‌وکارها که تقریباً یک سال است با آمدن ویروس کرونا بهم خورده و تا این بیماری ریشه‌کن نشود، وضعیت بهتر نمی‌شود.

تعدادی از کسبه‌های مرکز استان که مغازه‌های  پوشاک خود را تعطیل کرده اند در مورد این دوره از اعمال محدودیت‌ها می‌گویند: اگر این تعطیلی‌ها کوتاه مدت باشد به نفع همه جامعه است که مدتی مشاغل غیرضروری تعطیل باشند، اما اگر تعطیلی ادامه پیدا کند حتماً برای کمک به اصناف باید فکر اساسی کرد.

اگر تعطیلی جدید باعث از بین رفتن کرونا بشود ، گلایه‌ای نداریم اما فقط اصناف نباید این محدودیت‌ها را تحمل کنند و دولت باید با افرادی که مراسم و دورهمی‌ها را در خانه‌ها برگزار می‌کنند، حتماً برخورد کند.

طرح اعمال محدودیت‌ها در خیلی از جاها اجرا شده است و مردم نیز همکاری خوبی داشته‌اند اگر بخواهیم از این شرایط رهایی یابیم راهش این است سبک زندگی را تغییر دهیم به نکات بهداشتی توجه کنیم و از همه مهم‌تر ماسک را فراموش نکنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز