خبرگزاری کار ایران

چرخ‌های تولید در دست‌انداز موانع داخلی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۴۳۸

صنعت لوازم خانگی، یکی از موتورهای محرک اقتصاد ایران است. اما این صنعت مشکلات ریز و درشت فراوانی دارد که مانع از رشد آن می‌شود.

صنعت لوازم خانگی، یکی از موتورهای محرک اقتصاد ایران است. اما این صنعت مشکلات ریز و درشت فراوانی دارد که مانع از رشد آن می‌شود. با وجود تمامی موانع و مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود داشت اما از سال ۹۷ تولید صنعت لوازم‌خانگی از ۸ میلیون دستگاه اکنون به ۱۷ میلیون دستگاه رسیده که این موفقیت مرهون تلاش همه اعضای این صنعت بزرگ و ملی بوده است. در حالیکه نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده نرخ ارز ظرف یکسال گذشته ثابت بوده و فریز نرخ ارز که در دراز مدت نه ممکن بوده و نه درست است، سبب کاهش رقابت پذیری کالای ایرانی و کاهش اشتغال مولد و افزایش قاچاق کالا می‌گردد که باید سریعا این سیاست نادرست اصلاح شود.

به گزارش ایلنا به نقل از اهام ایران، علیرضا محمدی دانیالی، نوشت: با وجود رشد کمی و کیفی که در چند سال اخیر در صنعت لوازم خانگی رقم خورد، اما شاهد کاهش قدرت خرید مردم به عنوان مصرف‌کننده در سال‌های اخیر هستیم که متاسفانه تا به امروز برای آن چاره‌ای اندیشیده نشد. از سوی دیگر مشکل بزرگ دیگری در این صنعت که نیازمند توجه جدی سیاست‌گذار می‌باشد، مسئله قاچاق است، در حال حاضر نرخ تورم بالای ۵۰‌ درصد و همچنین نرخ ارز در حال افزایش است که این مسئله منجر به کمرنگ شدن رقابت‌پذیری میان صنعتگران کشور شده است.

از سوی دیگر رکود بازار، تثبیت‌نشدن نرخ ارز، شرایط تامین مالی، کاهش دریافت تسهیلات از بانک‌ها و همچنین ضعف تخصیص ارز از مهم‌ترین مشکلات فعلی صنایع و به‌خصوص صنعت لوازم‌خانگی است که امیدواریم با پیگیری‌ها و توجه بیشتر دولت بتوانیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

ذکر این نکته ضروری است که دولتی بودن اقتصاد ایران آسیب‌های بسیاری به تولید و صنایع کشور وارد کرده است؛ بر این باور هستم که دخالت دولت در کل اقتصاد و خصوصا بحث قیمت‌گذاری باید به حداقل برسد. متاسفانه در حال حاضر مداخله دولت در قیمت‌گذاری را به صورت حداکثری داریم و تقریبا ۸۰‌درصد اقتصاد ایران دولتی است. بنابراین جزو معدود اقتصادهای دولتی در دنیا هستیم که مشارکت بخش خصوصی در آن ناچیز است.

این مدل قطعا پاسخگو نخواهد بود و دارای اثرات منفی زیادی برای اقتصاد است.

اگر می‌خواهیم اقتصاد قدرتمند‌تری داشته باشیم، دولت باید برای ایجاد زیرساخت‌ها و بستر فعالیت بخش خصوصی اهمیت بیشتری قائل شده و با قوانین مناسب، امنیت سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. در واقع باید عنوان کرد که دخالت دولت در قیمت‌گذاری و سرکوب قیمت‌ها، هیچ کمکی به تولیدکننده، مصرف‌کننده و در نهایت اقتصاد ملی نکرده و نتیجه معکوس خواهد داشت. متاسفانه دولت‌‌‌ها به دنبال آن هستند که با سرکوب نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی واردات، رفاه کاذبی برای مردم ایجاد کنند، در حالی که تا مسائل اقتصاد کلان با روش‌های معقول و جهانی برطرف نشود، راه‌‌‌کارهای مقطعی در درازمدت نتیجه‌‌‌ای عکس خواهد داشت.

در این میان و با توجه به شرایط سخت تامین مالی بنگاه‌های کوچک و بزرگ، بانک‌ها با حمایت مناسب از صنایع و تولیدکنندگان می‌توانند نقش تاثیر‌گذاری در افزایش تولید ناخالص ملی کشور داشته باشند. اما متاسفانه بانک‌ها در سال‌های اخیر تمایل بسیار کمتری در اعطای تسهیلات به بخش تولید داشته و ترجیح داده‌اند این تسهیلات را بیشتر در بخش‌های دیگر مانند فروش کالا و… به گردش در‌بیاورند.

کنترل تورم، افزایش قدرت خرید مردم و رقابت در شرایط آزاد خواسته همه تولیدکنندگان است، در واقع اگر دولت می‌‌‌خواهد وارد فرآیند آزادسازی واردات شود، پیش از آن باید تورم را کنترل کند؛ البته کار دشواری است؛ چرا که باید چاپ پول را متوقف کند.

در این میان، انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران با قدمتی بیش از چهار دهه تلاش و عضویت بیش از ۳۲۰ واحد تولیدی در آن، از بزرگترین اتشکل‌ها در کشور به شمار می‌رود که همواره تلاش داشته و دارد تا به‌عنوان صدای واحد تولیدکنندگان لوازم خانگی، با هدف «توسعه کمی و کیفی محصولات»، «اشتغال مولد» و «تولید محصولات رقابتی برای برآورده کردن نیاز بازار» اقدام و گام‌های موثری برای رشد این صنعت  بردارد. انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران برای انجام وظایف و ماموریت‌های خود، همیشه در تلاش است تا با جمع‌بندی نظرات کارشناسی اعضاء، انعکاس صدای صنعتگران در رسانه‌ها و سیاست‌گذاران باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز