خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل استیل البرز، مطرح کرد:

ایجاد فرصت‌های رقابتی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی با ارایه الگوی استراتژیک صنعتی/ حمایت‌های گلخانه‌ای راه به جایی نمی‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۶۹۹

اقتصاد کشور ایران، فاصله زیادی با اقتصاد صنعتی دارد و هنوز نتوانسته‌ایم متکی بر مزیت‌های نسبی کشورمان مانند منابع، مواد اولیه و انرژی ارزان، موقعیت‌های زیست‌بومی و فرصت‌های ژئوپلتیکی سرزمینی به ویژه موقعیت ترانزیتی ایران در جهت یافتن یک الگوی استراتژیک صنعتی گام برداریم. بنابراین از این جهت یک افق گشوده پیش‌روی ما قرار دارد.

به گزارش ایلنا، نوید ایزدپناه، مدیرعامل استیل البزر، در گفت وگو با ماهنامه «آینده‌سازان صنایع لوازم خانگی» با اشاره به موارد فوق، تصریح کرد: راه‌های حمایت از صنعت لوازم خانگی ایران لزوما از ایجاد شرایط گلخانه‌ای برای صنعت نمی‌گذرد، بلکه باید فرصت‌های رقابتی را برای تولیدکنندگان داخلی با ایجاد سیاست‌های افزایش تقاضای مؤثر و افزایش کیفیت و روزآمدی محصولات تولید داخل فراهم کرد.

وی افزود: اینکه چرا نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم به سمت این افق حرکت کنیم به عوامل متعددی بستگی دارد که از حوصله این بحث خارج است؛ اما روشن است که سهم حداکثر ۳۰ درصدی صنعت در تولید ناخالص داخلی ایران با افق گشوده پیش‌رو فاصله بسیار دارد و ناگزیریم برای افزایش این سهم و طبعا رشد اقتصاد ملی با اتکا به افزایش سهم صنعت راه‌های بازگشت و پیوستن به زنجیره تولید جهانی و جذب سرمایه‌گذاری جهانی به اقتصاد صنعتی ایران را مجدانه پیگیری کنیم.

مدیرعامل استیل البرز در پاسخ به این پرسش که جایگاه صنعت لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت بزرگ ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: صنعت لوازم خانگی در سبد نسبتا کوچک صنایع ملی ایران سهم مناسبی دارد و جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. تلاش صنعتگران و کارآفرینان و تولیدکنندگان لوازم خانگی را باید ستود و به تقویت و حمایت از این صنعت پرداخت.

ایزدپناه، با اشاره به شرایط موجود و نقش صنعت لوازم خانگی در اقتصاد غیرنفتی ایران، اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی اگر بتواند بازارهای صادراتی خود را افزایش دهد و سهم بیشتری از بازارهای منطقه و جهان برای خود کسب کند موجب رونق اقتصاد غیرنفتی ایران خواهد شد. از سوی دیگر با پاسخگویی به نیاز داخلی از خروج ارز به واسطه واردات محصولات نهایی جلوگیری می‌کند، بنابراین تأثیر بسیار قابل توجهی روی تراز تجاری کشور و ذخایر ارزی خواهد گذاشت.

این تولیدکننده صنایع لوازم خانگی، به چالش‌ها و مشکلات محیط کسب‌وکار صنعت لوازم خانگی همچنین موانعی که بر سر راه این صنعت قرار دارد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صنعت لوازم خانگی با مشکلات عمومی که در همه صنایع و کل اقتصاد ایران وجود دارد، مواجه است. تأمین مواد اولیه و تأمین مالی ،فرایند تولید قیمت‌گذاری دستوری و شیوه عرضه دستوری محصولات -که در جهت سرکوب قیمتی اعمال می‌شود- و محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی، مهم ترین موانع برای کسب سهم بازارهای صادراتی صنایع لوازم خانگی به شمار می‌روند.

وی در پاسخ به این پرسش که جایگاه انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به سابقه ۴۲ ساله برای پیشبرد اهداف صنعت لوازم خانگی چگونه است، تصریح کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی، می تواند کانون تاثیرگذاری در برقراری ارتباط چندجانبه صنعت، دولت، مراجع قانون‌گذاری و نظارتی، سازمان‌های حمایتی و تعزیراتی، بازار سرمایه و مجموعه بانکی کشور  باشد. البته با توجه به نقش مؤثر انجمن در بهبود وضعیت صنعت و همچنین مسیر طولانی و دشواری که انجمن در طول چهار دهه گذشته طی کرده است، اعتبار و جایگاه بالایی در میان خانواده صنعت و نهادها و مجامع مرتبط دارد. امیدوارم این مسیر هر روز بهتر از گذشته ادامه یابد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز