خبرگزاری کار ایران

شهر در آتش...!

بررسی عوامل بروز حادثه آتش‌سوزی مجتمع قائم خرم آباد

asdasd
کد خبر : ۴۱۴۸۶۰

دستپاچگی، کمبود تجهیزات و امکانات آتش نشانی، اجرای طرح های کارشناسی نشده طرح ترافیک، عدم توجه شهرداری به ایمنی و تجهیز مجتمع های تجاری، بافت قدیمی و فرسوده بازار خرم آباد... را می توان از جمله مهمترین عوامل بروز خسارت در آتش سوزی مجتمع تجاری قائم خرم آباد دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، آتش‌سوزی بازار مرکز شهر و مجتمع تجاری قائم خرم‌آباد از ساعت 21 و 30 دقیقه پنجشنبه شب آغاز شد و شعله های آتش از طبقه زیر زمین زبانه کشید و به طبقات بالا سرایت کرد، این آتش سوزی پس از حدود 10 ساعت بالاخره با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی و بکارگیری همه خودروها و تجهیزات ایستگاههای آتش نشانی حریق صبح روز جمعه مهار شد. 

هشدار و زنگ خطر 

در 25 سال گذشته آتش سوزی به وسعت و سختی آتش سوزی پاساژ قائم در خرم آباد رخ نداده بود و به رغم اینکه  تمام 130 نیروی هشت ایستگاه آتش نشانی خرم آباد و حتی نیروهای در حال استراحت نیز با حضور به موقع در عملیات خاموش کردن آتش سوزی اولیه شرکت کرده بودند، متاسفانه آتش‌ به دیگر طبقات و واحدهای تجاری زبانه کشید.
در این آتش‌سوزی وجود لباس، لوازم رایانه و مواد آتش زا موجب افزایش آتش سوزی شده و علاوه بر سوختن تمامی کالاهای انبار واحد های تجاری و خسارات سنگین به واحدهای صنفی مستقر در این مجتمع همچنین آتش موجب گازگرفتگی ۴ مامور آتش نشانی و مصدومیت و سوختگی یکی از آتش‌نشانان و معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی که برای مهار حریق به دل آتش زده بودند، شد و مصدومان به بیمارستان اعزام شدند.

حادثه بی‌خبر نیامده بود!...

همه دست اندرکاران و متولیان مرتبط با حادثه آتش سوزی و مسئولان استان از معاون سیاسی امنیتی گرفته تا مدیریت بحران استان؛ اعضای شورای شهر، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد و معاونش همه حضور داشتند و متاسفانه ۴ نفر مصدوم رهاورد زبانه های آتش برای آتش‌نشانان بود.

بافت ناموزون و قدیمی مرکز و بازار شهر خرم آباد

به گفته اظهارات شاهدان عینی، اتصال سیم برق موجب شروع آتش سوزی در پاساژ شده بود و تعمدی در کار نبوده است، متاسفانه به دلیل بافت ناموزون و قدیمی پاساژ قائم و کلا بازار مرکز شهر خرم آباد به رغم چند بار مهار آتش سوزی، آتش دوباره از جای دیگر شعله ور می شد.
 
فرهنگ سازی برای مقابله با آتش به عهده کیست؟

متاسفانه هیچ کپسول آتش نشانی در پاساژ وجود نداشت و ازدحام جمعیت دردقایق اولیه محل وقوع حادثه عملیات اطفای حریق را با مشکل مواجه کرد، که لازم است در اینگونه موارد دستگاههای مرتبط و حتی نیروی انتظامی در متفرق کردن جمعیت و ساماندهی اطراف محل حادثه جسارت بیشتری به خرج می دادند. 
 
دستپاچگی و کمبود تجهیزات و امکانات آتش نشانی خرم آباد

در همان دقایق اولیه حضور ماموران آتش نشانی متاسفانه سقوط خودروی آتش نشانی در جوی آب و بستن مسیر و عرض کم خیابان برای مانور دادن نیروهای آتش نشانی و نرده های جداکننده کنترل ترافیک عملیات اطفای حریق را با مشکل مواجه کرد. 
 
اجرای طرح های غیر کارشناسانه برای کاهش ترافیک شهری

متاسفانه به دلیل عرض کم خیابانهای مرکز شهر خرم آباد همواره ترافیک سنگینی در مرکز شهر حاکم است و آنچه پیداست  طرح های ترافیکی اجرا شده در سطح شهر همواره با اشکالاتی همراه بوده است و نرده های جداکننده کنترل ترافیک خیابانهای مرکز شهر خرم آباد یکی از این طرح ها است که با برزو حادثه آتش سوزی گواه این مطلب شد. 

مسئولان آتش‌نشانی می‌گویند به دلیل موانع موجود در محل اعم از جداکننده‌های طرح ترافیک موجود در خیابان و باریک بودن معابر نتوانسته‌اند همه تجهیزات خود را راهی کنند و پاساژهای قدیمی خرم‌آباد دقیقاً درجایی قرارگرفته است که همه می‌دانند در صورت وقوع حادثه نمی‌توان به‌راحتی کار امدادرسانی را انجام داد.

مسئولان آتش‌نشانی می‌گویند که در کمتر از سه دقیقه یعنی در ساعت ۲۲ و ۲ دقیقه به پاساژ قائم رسیده‌اند اما نبود فضای مانور برای نیروهای آتش نشانی امکان حضور آنها نبود و موانع موجود در محل حادثه اعم از ازدحام جمعیت، بافت متراکم منطقه، جداکننده‌های وسط خیابان امام خمینی(ره) و کوچه تنگ و باریک محل قرارگیری پاساژ فرآیند اطفای حریق را با مشکل مواجه کرد.
 
به گفته مسئولان آتش نشانی خرم آباد، سازمان آتش نشانی شهرداری خرم آباد 58 خودروی آتش نشانی دارد ولی به دلیل محدودیت فضای عملیات، فقط 18 دستگاه از این تعداد مورد استفاده قرار گرفت. 
 
 لزوم بررسی و ارائه راهکار برای اینگونه حوادث

آتش‌سوزی در پاساژ قائم‌ شهر خرم‌آباد بار دیگر نشان داد که مرکز لرستان چقدر در برابر حوادث مترقبه و غیرمترقبه آسیب‌پذیر است، درحالی‌که از همان ابتدای حادثه برخی مسئولان بارها اعلام می کردند که آتش تحت کنترل است اما هر بار از قسمتی دیگر زبانه‌های آتش شعله می کشید و دود همه منطقه را فرا می گرفت.

عملکرد ضعیف شهرداری در زمینه ایمنی مجتمع‌های تجاری
 
رئیس اتاق اصناف خرم‌آباد آرش راشدی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد، با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در پاساژ قائم شهر خرم آباد اظهار داشت : خسارات آتش‌سوزی پاساژ قائم خرم‌آباد سنگین است و عملکرد شهرداری در خصوص ایمنی و تجهیز مجتمع های تجاری ضعیف است.

وی اظهار داشت: پاساژ قائم یکی از پاساژهای قدیمی خرم آباد بوده که دچار آتش سوزی شد و مطابق ارزیابی اولیه مسئولان خسارت آتش سوزی پاساژ قائم این شهر سنگین است.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه در جریان این آتش‌سوزی خسارت قابل توجهی به پاساژ و همچنین اموال ساکنان آن وارد شده است، اظهار داشت: سیستم ایمنی و برق کشی مجتمع تجاری قائم خرم آباد مشکل دارد.
 
وی با بیان اینکه برای مهار آتش سوزی پاساژ قائم همه امکانات و تجهیزات شهرداری  به کار گرفته شد، اظهار داشت: متاسفانه تجهیزات شهرداری خرم آباد در حد تجهیزات استاندارد  یک مرکز استان نیست و در مهار آتش سوزی مشکلاتی بوجود آمد.
 

عملکرد شهرداری در خصوص ایمنی و تجهیز مجتمع های تجاری ضعیف است

رئیس اتاق اصناف خرم‌آباد با بیان اینکه به رغم زحمات  و تلاش مسئولان آتش‌نشانی، آتش‌سوزی خسارات زیادی وارد کرده است، افزود: تمامی انبار و کالاهای موجود در مغازه‌های این مجتمع دچار خسارت و آتش سوزی شده است.
 
آرش راشدی تصریح کرد: حدود 300 مغازه در این مجتمع وجود دارد که به طریقه غیر استاندارد و با پارتیشن بندی غیر اصولی مغازه ها تفکیک شده است.
 
وی با بیان اینکه انتظار می رود که مسئولان شهرداری مجوز بهره برداری به این گونه مکان ها را نداده یا فعالیت در آنها را تا رفع مشکل متوقف کنند،افزود: شهرداری‌بطور سالیانه عوارض نوسازی، ارزش افزوده، عوارض کسب و پیشه و ... را از اینگونه مجتمع‌ها دریافت می‌کند، اما در خصوص ایمنی آنها اقدام مناسبی نمی کند.
 
رئیس اتاق اصناف خرم آباد با بیان اینکه کسبه فعال در این پاساژ سال‌هاست در این محل کسب و کار دارند، افزود: با توجه به اینکه پاساژ قائم یکی از مجتمع های اصلی شهر خرم آباد بوده جابه‌جایی این پاساژ نیز مشکل است.

سرمایه های که جلوی چشمان صاحبانشان دود شد

صاحبان مغازه‌های داخل پاساژ از بیرون شاهد دود شدن سرمایه خود بودند؛ مادری که همه اجناس فرزندش درگیر حریق است در حال گریه و زاری است، می‌گوید که میلیونها تومان جنس جلوی چشمش در حال از بین رفتن است و از مسئولان استمداد دارد.
 
یکی از مغازه‌داران پاساژ می‌گوید: آتش سوزی قبلا هم در این پاساژ رخ داده و برای دو بار است این بلا سر ما می‌آید و پاساژ دچار آتش‌سوزی می‌شود.

 شخص دیگری می گوید: این پاساژ مشکل برق دارد و بارها این موضوع را به اداره برق منتقل کرده‌ایم که سیم‌کشی این پاساژ را درست کند اما شرکت برق هیچ کاری انجام نداد.

اما مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان دعا می‌کند که مغازه‌های آسیب‌دیده در جریان حادثه بیمه داشته باشند تا بتوان نسبت به مطالبه خسارات آن‌ها اقدام کرد؛ موضوعی که بازهم قابل تامل و بررسی است.

 مسئولان می‌گویند پیش‌از این نیز همین پاساژ به دلیل اتصالات شبکه و سیم‌های برق دچار حادثه شده است؛ این یعنی متولیان امر و کاسبان پاساژ قائم خرم‌آباد از یک سوراخ دو بار گزیده شده‌اند

نکته قابل‌تأمل آنجاست که مسئولان می‌گویند پیش‌ازاین نیز همین پاساژ به دلیل اتصالات شبکه و سیم‌های برق دچار حادثه شده است؛ این یعنی متولیان امر و کاسبان پاساژ قائم خرم‌آباد از یک سوراخ دو بار گزیده شده‌اند.

 پاساژ قائم هیچگونه تجهیزات ایمنی ندارد

در هنگام وقوع آتش سوزی غیر از نگهبان کسی در پاساژ نبوده که نگهبان نیز در هنگام وقوع حریق از پاساژ بیرون آمده است.هیچ‌گونه تجهیزات اطفای حریق وجود نداشته است؛ دریغ از حتی یک کپسول آتش‌نشانی! 
 یکی از سوالات بوجود آمده این است که یکی از قدیمی‌ترین پاساژهای شهر خرم‌آباد که در رده پاساژهای متوسط و با تعداد مغازه‌های متنوع و متعدد قرار داشته و در نزدیک‌ترین نقطه به بازار شهر است هیچ‌گونه تجهیزات اطفای حریق نداشته و تدبیری برای روز مبادا اندیشیده نشده است و حتی در محل هم شیرهای عمومی اطفای حریق نصب نشده است.

کمبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی خرم آباد

همچنین فضل اله رشیدی در مراسمی که به مناسبت هفت مهر ماه روز «آتش نشانی و ایمنی» برگزار شد، با بیان اینکه  امکانات و تجهیزات آتش نشانی شهر خرم آباد برای مقابله با حریق کم است، افزود: در این راستا می بایست 2 ایستگاه آتش نشانی جدید در شهر خرم آباد ایجاد شود.
 
وی اظهار داشت: فعالیت آتش نشانی خرم آباد در حوزه ای گسترده بوده و هم اکنون این نهاد در زمینه نیرو و تجهیزات امداد و نجات و خودرویی دارای مشکلاتی بوده که امیدواریم از سوی شهرداری و مسئولان این حوزه رفع شوند.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه با حمایت مدیر کل مدیریت بحران لرستان توانستیم بخشی از تجهیزات مورد نیاز ایستگاههای آتش نشانی خرم آباد را خریداری کنیم گفت: در این راستا حدود ۴۰۰ میلیون تومان به آتش نشانی خرم آباد برای خرید این تجهیزات کمک مالی صورت گرفت.
 مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری خرم آباد با تاکید بر لزوم ایجاد دو ایستگاه آتش نشانی دیگر در شهر خرم آباد گفت: با توجه به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری خرم آباد می طلبد که دو ایستگا آتش نشانی دیگر در این شهر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۰ نفر در ایستگاههای آتش نشانی خرم آباد مشغول به فعالیت هستند گفت: همچنین ۳۸ دستگاه خودرو سبک و سنگین اطفای حریق و امداد و نجات نیز در ایستگاههای آتش نشانی خرم آباد وجود دارد.

رشیدی اظهار داشت: میزان خرید تجهیزات سرمایه ای آتش نشانی خرم آباد پنج میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال است .

 وی گفت: همچنین برگزاری مانور، آموزش پرسنل، آموزش های امداد و نجات به شهروندان در هنگام وقوع حوادث و ... از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی آتش نشانی خرم آباد بوده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی خرم آباد با اشاره به اینکه این نهاد در سال  ۵۳ فعالیت خود را در شهر خرم آباد با یک کامیون مخصوص آتش نشانی و دو نفر پرسنل آغاز کرد گفت: در سال ۵۶ اولین ایستگاه آتش نشانی در خیابان شریعتی خرم آباد احداث و راه اندازی شد.
 
به گزارش ایلنا، شامگاه روز پنج شنبه در مرکز شهر خرم آباد و مجتمع تجاری پاساژ قائم خرم آباد شعله های آتش زبانه کشید و دچار حریق شد، این آتش سوزی پس از حدود 10 ساعت صبح روز جمعه مهار شد، آتش سوزی پاساژ قائم خرم آباد از طبقه همکف شروع شده و به طبقات بالا سرایت کرد، هرچند در جریان این آتش‌سوزی همه خودروها و تجهیزات ایستگاه‌های آتش‌نشانی به کار گرفته شد اما مطابق برآورد اولیه خسارات زیادی به انبار و کالاهای موجود در این مجتمع تجاری وارد شده است.

گزارش از سجاد آریان پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز