خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

احیاء مجتمع کشت و صنعت لرستان، فرصت یا تهدید؟

مجتمع عظیم کشت و صنعت لرستان در سال 1354 در شهرستان خرم آباد تاسیس شد، اما بنا به دلایلی در سال 1383 با واگذاری به بخش خصوصی به قهقهرا کشیده شد و اکنون نیز در حال احیا شدن است که فرصت‌ها و تهدیداتی را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، مجتمع عظیم کشت و صنعت لرستان در سال 1354 در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد، اما بنا به دلایلی در سال 1383 بنا بر تصمیم دولت‌مردان به بخش خصوصی واگذار شد تا بدین وسیله شاید بتوان شاهد پیشرفت چشمگیر و توسعه بیشتر این مجموعه باشیم.

اما بعد از این تصمیم گیری، کارگران اخراج شدند به این امید که بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه‌اندازی، دوباره دعوت به کار شوند که به دلیل ناکارآمدی مالکان بخش خصوصی این مجتمع، نه تنها کارگران اخراج شده جذب نشدند، بلکه هیچ نیروی کار جدیدی هم استخدام نشد و در نهایت ماشین آلات و ابزار کار و سوله‌ها و برخی از تجهیزات و موجودی‌های منقول و غیر منقول هم توسط مالکان خصوصی به قیمت بسیار ناچیز و باورنکردنی فروخته شد.

کشت و صنعت لرستان پس از سال‌ها تعطیلی حالا دوباره کلید خورده است و موجی از شادی و انرژی را به مردم خرم آباد هدیه کرده است، شور و شوقی که شامل حل کردن بخشی مشکلات ناشی از معضل بیکاری و به راه افتادن چرخ‌های صنعت استان است.

ساکنان سخت‌کوش روستای سرخه لیزه واقع در کیلومتر 15 جاده خرم آباد_کوهدشت که در مجاورت پروژه کشت و صنعت قرار دارند این روزها با چالشی جدی روبرو شده‌اند.

کشت و صنعت لرستان برای انجام برنامه‌هایش نیاز به فضای بیشتری نسبت به قبل دارد و در همین راستا بخشی از زمین‌های روستای سرخه لیزه در تیررس پیشرفت فیزیکی این طرح بزرگ صنعتی قرار گرفته‌اند.

مسعود صادقی یکی از اهالی این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد گفت: آدمها گاهی به همدیگر عشق می ورزند، گاهی با تمام وجود شغلشان را دوست دارند و برخی مواقع با نهایت علاقه به زادگاه و خاکشان دل بسته اند و داستان امروز ما حکایت مردمیست از جنس تلاش و تواضع، مردمی که سال‌ها روی زمین‌هایشان با عشق و علاقه کار کرده، عرق ریخته و همچون فرزندانشان از آن حراست کرده‌اند.

یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: دارایی و سرمایه ما، پدران و نیاکانمان همین زمین‌ها بوده، زمین‌هایی که مهر مالکیتشان ده‌ها سال است به نام ما سند خورده و همواره چون سفره‌ای پربرکت نعمت‌هایش را بی‌دریغ و بدون ذره‌ای خساست به ما ارزانی داشته است، مردمی که خون دل‌ها خورده، زجرها کشیده و تلخی‌ها چشیده‌اند تا لقمه‌ای نان حلال از دل زمین برای امرار معاش و گذران زندگی بدست بیاورند.

وی اظهار کرد: این حق طبیعی ما است  که بهای زمین‌هایمان را طلب کنیم.اما نگاه و تصمیم مدیران این پروژه و مسئولان ارشد استان در قبال مردم سختی کشیده این روستا چیست؟ آیا آنها خواهان تملک زمین‌ها هستند بدون آنکه بهای‌شان را پرداخت کنند؟

تلقی مسئولان استان این است که این زمین‌ها جز منابع طبیعی هستند و مردم روستا مالکیتی بر آنها ندارند در حالیکه مردم روستا دهه‌های متمادی است که شکمشان را با کار بر روی این زمین‌ها سیر کرده‌اند و سندهای مالکیت قدیمی را در دست دارند.

مردم سرخه لیزه که همواره به مناعت طبع، قناعت و سازگاری شهره بوده‌اند، نمی‌خواهند دامداری و کشاورزی‌شان بخاطر توسعه فیزیکی کشت و صنعت بمیرد.

البته راههای دیگری هم وجود دارد، با توجه به اینکه مردم روستا از بومی‌های منطقه هستند می‌توان با جذب تعدادی از آنها در پروژه کشت و صنعت به تعاملی عدالت محور رسید به طوری که به قول قدیمی‌ها نه سیخ بسوزد نه کباب.

به هرحال انتظار افکار عمومی از مسئولان ذیربط و مدیران شرکت کشت و صنعت لرستان بدون شک داشتن دید و عمل منصفانه در قبال بومی‌های منطقه و اموالشان خواهد بود و توقع همگان اجرای انصاف و عدالت برای استیفای حقوق به حق مردم این روستای کوچک است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، هوشنگ بازوند استاندار لرستان، احیا این مجتمع عظیم را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت با رایزنی‌های بسیار موفق به جذب سرمایه‌گذار چند میلیون دلاری شد و عملیات احیا و راه‌اندازی مجدد مجتمع کشت و صنعت لرستان با سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری بخش خصوصی آغاز شد.

استاندار لرستان در جریان بازدید از این مجتمع گفت: مجتمع کشت و صنعت یک طرح بزرگ اقتصادی است که سال‌ها تعطیل شده بود ولی با اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر امروز شاهد احیاء آن هستیم.

وی احیاء مجتمع کشت و صنعت لرستان را مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: لرستان اولین استانی است که در دوران پسابرجام سرمایه‌گذاری خارجی در آن عملیاتی شده است.

بازوند عنوان کرد: در دوران پسابرجام کشورهای خارجی اولین استانی که برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کردند لرستان بود و این امر نشان دهنده وجود امنیت بالا برای سرمایه‌گذار در این استان است.

بازوند به روند توسعه باغات در مجتمع کشت و صنعت لرستان اشاره کرد و افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۶ حدود ۹۰ درصد ظرفیت‌های مجتمع کشت و صنعت به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: همچنین پیش بینی می‌شود بین هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر در مجتمع کشت و صنعت لرستان به صورت مستقیم مشغول به فعالیت شوند.

استاندار لرستان یادآور شد: در حال حاضر ۴۰۰ نفر در مجتمع کشت و صنعت لرستان مشغول به کار هستند.

به گفته هوشنگ بازوند استاندار لرستان، بدهی‌های این مجتمع به بانک رقمی معادل 125 میلیارد ریال بود که سرمایه‌گذار این طرح ضمن پرداخت بدهی‌های معوق مجتمع، سرمایه‌گذاری مناسبی را برای تبدیل این مجموعه به یک مجتمع اقتصادی فعال و موفق انجام داده است.

مجتمع کشت و صنعت لرستان در سال 1354 در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد، این مجتمع دارای 250 سوله نگهداری دام و طیور است که هر سوله یک هزار راس دام در آن نگهداری می‌شد، به طوری که سالانه 250هزار راس دام و طیور در آن پروار می‌شد.

23 سیلوی فلزی دو هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار کارخانه خوراک دام و 66 استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته‌های این مجتمع تولیدی است که ظرفیت اشتغالزایی یک هزار و500 نفر به صورت مستقیم را داراست.

تا پیش از سال 66، صادرات این مجتمع به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌شد، همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین کارخانه کالباس و سوسیس در ردیف فرآورده‌های دامی، در این مجتمع احداث شد که با تعطیلی مجتمع، این کارخانجات نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.

کد خبر : ۳۷۳۳۵۰