خبرگزاری کار ایران

رئیس شبکه اروپایی ژئوتوریسم:

آموزش جوامع محلی از ضروریات ایجاد پروژه‌های ژئوپارکی در لرستان است

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۲۵۲

رئیس شبکه اروپایی ژئوتوریسم گفت: ایجاد پروژه‌های ژئوپارکی در لرستان، نیازمند آموزش جوامع محلی لرستان در بحث ارزش میراث زمین‌شناختی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، پروفسور جوزه بریل‌ها شامگاه یکشنبه در جلسه ویژه ژئوتوریسم با موضوع «دره‌شیرز» که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، افزود: ایجاد ژئوپارک در هر کشوری با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر آن کشور متفاوت است بنابراین نمی‌توان تجربه‌های یک منطقه را برای سایر مناطق به‌کار برد.

وی با بیان اینکه یکی از کلیدی‌ترین مسائل در بحث ایجاد ژئوپارک‌ها، آموزش است، اظهار داشت: در همان مراحل اولیه شکل‌گیری ژئوپارک، باید بحث آموزش آن مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس شبکه اروپایی ژئوتوریسم و نماینده سازمان‌ملل عنوان کرد: باید جوامع محلی استان‌لرستان با ارزش میراث زمین‌شناختی استان آشنا شوند و نسبت به ثبت‌ملی و جهانی آن توجه و حساسیت به خرج دهند که این امر با آموزش، محقق می‌شود.

وی در رابطه با مراحل تشکیل یک ژئوپارک خاطرنشان کرد: مرحله اول تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع است که آیا استراتژی و راهبرد تشکیل ژئوپارک برای استان مناسب هست یا خیر که خوشبختانه در استان لرستان این تصمیم گرفته شده و عزم کافی برای اجرای آن وجود دارد.

بریل‌ها تصریح کرد: دومین مرحله، شناسایی ظرفیت‌ها و میراث زمین‌شناختی منطقه و یافتن مکانی است که ارزش ملی و بین‌المللی داشته باشد که این مرحله نیز در استان لرستان پشت سر گذاشته شده و سومین مرحله آموزش جوامع محلی است.

وی با بیان اینکه به نتیجه رساندن یک پروژه ژئوپارک زمانبر بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، گفت: اگر سرمایه‌گذاری اولیه مناسب باشد، در میان مدت پروژه به نتیجه می‌رسد. 

وی ادامه داد: شناسایی پتانسیل‌های میراث زمین‌شناختی در منطقه و پیدا کردن سایت‌هایی که ارزش ملی و بین‌المللی داشته باشند یکی دیگر از مراحل تشکیل ژئوپارک بوده که این امر در لرستان به خوبی انجام شده است.

رئیس شبکه اروپایی ژئوتوریسم درباره اهمیت میزبانی گردشگری افزود: ژئوپارک‌هایی که در لرستان ایجاد می‌شود، قرار است بازدیدکننده داشته باشد بنابراین باید زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی و خدماتی لازم برای میزبانی از گردشگران ایجاد شود.

وی بیان کرد: البته گردشگری که از ژئوپارک بازدید می‌کند با سایر گردشگران فرق می‌کند، یعنی به دنبال امکانات عالی و هتل‌های لوکس نیست بلکه بیشتر تمایل دارد که از امکانات محلی اعم از مراکز اقامتی و سوغات و تولیدات محلی استفاده کند.

بریل‌ها عنوان کرد: ایجاد ژئوپارک فقط برای اهداف زمین‌شناسی نیست بلکه تمام ویژگی‌های طبیعی و فرهنگی منطقه را نیز درگیر می‌کند و این عوامل به‌صورت یک زنجیره با یکدیگر در ارتباط است.

رئیس شبکه اروپایی ژئوتورسیم با بیان اینکه تمام ویژگی های طبیعی و فرهنگی منطقه باید در ژئوپارک مطرح شود٬ عنوان کرد: بحث ایجاد ژئوپارک در لرستان از آذر ماه سال گذشته رسما وارد مباحث یونسکو شد لذا برای موافقت با این امر باید پرونده های خاصی که برای یونسکو قابل قبول باشد تهیه شود.

بریل‌ها اظهار داشت: با تغییری که در بحث ژئوپارک های یونسکو اتفاق افتاده شما در ابتدا باید گزارشی از عملکرد ژئوپارکی منطقه خود را ارائه داده نه گزارشی از طرح های آینده لذا شما نمی توانید بلافاصله یک پرونده درست کرده و خواهان ثبت آن باشید بلکه باید منطقه را به یک ژئوپارک واقعی تبدیل کرده سپس از یونسکو بخواهید آن را ثبت کند.

وی گفت: به مسئولین استان پیشنهاد می‌کنم به طور همزمان سه منطقه را به عنوان ژئوپارک ایجاد نکنند زیرا چالش بسیار بزرگی برای آنها ایجاد خواهد شد بلکه می‌توانید در ابتدا یکی از این سه منطقه را انتخاب کرده و بعد از پیاده‌کردن مدل ژئوپارک روی مناطق دیگر هم آن مدل را پیاده کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز