خبرگزاری کار ایران

24 از درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف پلدختر به صلح منجر شده است

رییس دادگستری پلدختر گفت: درسایه تلاش اعضای شورای حل اختلاف شهرستان 24 درصد پرونده‌های وارده به این شوراها منجر به سازش ختم شده است.

بیژن سوری  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پلدختر اظهار کرد: این موضوع ناشی از استعداد و پتانسیل مردم در صمیمیت و زندگی توام با سازش و حضورافراد با نفوذ و معتمد در شوراهای حل اختلاف است.

وی افزود: در مجموع 15 شعبه شورای حل اختلاف در شهرستان پلدختر فعالیت می‌کنند که از این تعداد هشت شعبه در شهر و هفت شعبه در روستاها با 78 پرسنل مشغول فعالیت هستند.

رئیس دادگستری پلدختر بیان کرد: ورودی پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف تا 20 دی امسال سه هزار و 282 پرونده است که از این تعداد سه هزارو 132 پرونده مختومه و 733 پرونده به سازش ختم شده است.

وی از برگزار شدن 14 دوره آموزش شورای حل اختلاف با 138 کلاس آموزشی در شهرستان پلدختر خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر 30 پرونده در دادسرا و صد پرونده در دادگستری وجود دارد که به صورت ماهیانه ورودی پرونده نداریم.

سوری با بیان اینکه نقش شورای حل اختلاف در افزایش اعتماد مردم نسبت به دستگاه قضایی غیر قابل انکار است گفت: شورای حل اختلاف نهادی که با هدف ایجاد صلح و سازش در بین اصحاب دعوا و طرفین پرونده که بیش از یک دهه درخدمت رسانی به مردم فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: از تلاش و زحمات اعضای شوراهای حل اختلاف شهرستان پلدختر که نقش مهمی در صلح و سازش پرونده‌ها و کاهش ورودی آنها به دادگستری دارند تشکر و قدردانی می‌شود.

وی با بیان اینکه واگذاری امور به مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در شوراهای حل اختلاف کاری پسندیده است خاطرنشان کرد: این شوراها نقش مهم و اثرگذاری در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری دارند.

سوری اظهار کرد: دستگاه قضایی به دلیل ماهیت وجودی آن ارتباط کمتری با مردم داشت که راه‌اندازی نهاد شورای حل اختلاف توانست این خلا ارتباطی بانزدیک کردن مردم به دستگاه قضایی، اعتماد آنان به دستگاه قضایی را افزایش دهد.

رییس دادگستری پلدختر گفت: در شورای حل اختلاف وقتی دعوایی به صلح و سازش منجر می‌شود، دو طرف دعوی با رضایت از یکدیگر جدا می‌شوند اما در طرح دعوی در دادگاه چه بسا علی‌رغم صدور حکم در محکمه  طرفین با رضایت از یکدیگر جدا نمی‌شوند.

کد خبر : ۳۳۸۸۹۶