خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست لرستان:

۱۰ درصد از لرستان باید تحت مأموریت ویژه محیط‌زیستی قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۲۷۸

۱۰ درصد از سرزمین لرستان، باید تحت مأموریت ویژه محیط‌زیستی قرار گیرد. ولی اکنون تنها ۶.۴ درصد از مناطق استان تحت حفاظت هستند.

مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: ۱۰ درصد از سرزمین لرستان باید تحت مأموریت ویژه محیط‌ زیستی قرار گیرد. ولی اکنون تنها ۶.۴ درصد از مناطق استان تحت حفاظت هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم‌آباد، مهرداد فتحی بیرانوند در نشست شورای اداری لرستان که با حضور معاون رئیس جمهور در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: بدون شک استان لرستان، پایتخت طبیعی کشور است که با ۲۸ هزار و ۳۶۰ کیلومتر مربع و داشتن تنوع زیستی فراوان و ارتفاع بین ۳۰۰ متر تا ۴۰۰۰ هزار متر در نواحی مختلف و داشتن ۲۴۵۰ کیلومتر رودخانه و ۱۰ درصد جنگل‌های کشور یک ایران کوچک محسوب می‌شود که ظرفیت‌های بسیاری در خود دارد.

مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: ۴۰ درصد از اکسیژن کشور در جنگل‌های زاگرس تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد از تنوع زیستی کشور در استان لرستان وجود دارد و علاوه بر آن در لرستان ۲۵۰ غار، ۱۱ تالاب و ۳۵ قله بالای ۳۵۰۰ متر قرار گرفته که در کنار دیگر ظرفیت‌ها آن را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده است.

مدیرکل محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل بلوط در استان لرستان وجود دارد که ۵۶۰ هزار هکتار آن در معرض هجوم آفات و خشکیدگی قرار گرفته است و در مجموع ۴۰ درصد اکسیژن کشور با میزان ۵۰ میلیارد متر مکعب در جنگل‌های بلوط زاگرس تولید می‌شود و لازم است که بحثحفاظت از جنگل‌های بلوط در دستور کار قرار بگیرد، چرا که اهمیت بسیار زیادی دارند.

فتحی بیرانوند اضافه کرد: علاوه بر بحثخشک‌سالی و کمبود منابع آبی بحثریزگردها نیز از دیگر معضلاتی است که علاوه بر آلودگی هوا و به خطر انداختن سلامت جامعه تاثیر بسیار مخربی در نابودی جنگل‌ها دارد که با توجه با اینکه منبع این ریزگردها خارج از کشور است، دولت باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی متذکر شد: ۱۵ درصد از وسعت آنها جز مناطق حفاظت شده است که با توجه به گستردگی مناطق باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

این مسئول در پایان عنوان داشت: ۲۵ درصد تنوع زیست محیطی کشور در لرستان هستند.

فتحی بیرانوند بابیان این‌که حق آبه های زیست‌محیطی به‌عنوان مطالبات اصلی مردم لرستان است، گفت: به‌واسطه کمبود آب استان‌های هم‌جوار، حق آبه زیست‌محیطی سد مروک قطع‌شده است و با توجه به اینکه اکوسیستمی نزدیک ۵۰ کیلومتر در پایین‌دست سد اراک واقع‌شده است و به علت کم‌آبی تمام اکوسیستم آن در حال نابودی است این موضوع را به‌طورجدی پیگیری کرده تا از این طریق حق آبه زیست‌محیطی لرستان تأمین شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان بابیان این‌که ارتقای سطح مناطق حفاظت‌شده لرستان شد از دیگر موارد موردنیاز استان ماست، عنوان کرد: حداقل ۱۰ درصد از سرزمین لرستان باید تحت مأموریت ویژه محیط‌زیستی قرار گیرد ولی متأسفانه علیرغم اینکه ظرفیت‌های بسیار عظیمی ازنظر تنوع زیستی در لرستان وجود دارد اکنون تنها ۶.۴ درصد از مناطق استان تحت حفاظت هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز