خبرگزاری کار ایران

گزارش اختصاصی ایلنا ازکمبود امکانات فرهنگی و تفریحی در لرستان؛

وقتی جوانان لرستانی در سنگلاخ کمبود امکانات فرهنگی گرفتار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۱۷۶

افزایش سلامت عمومی و بالا بردن کیفیت زندگی در همه جوامع مهم است. این امر در استان لرستان با توجه به کاستی‌هایی که وجود دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. جوانان لرستانی از امکانات تفریحی و فرهنگی مناسب بی بهره‌اند و به تقویت ظرفیتهای جسمی، فکری و اجتماعی بیشتری نیاز دارند.

در حال حاضر وضع مناسبی برای فعالیتهای ادبی در خرم آباد وجود ندارد و نبود فرهنگسرا مهمترین عاملی است که وضعیت نامناسبی را در این زمینه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، نیاز به سرگرمی و تفریح یکی از نیازهای اصلی زندگی هر انسان است. با وجودی که خیلی‌ها مشغله زیاد و ماشینی شدن زندگیها را مانعی برای تفریح می‌دانند، اما از نقش تفریح بر بهبود سلامت روانی افراد به خوبی آگاهند. تفریح ممکن است فیزیکی، فرهنگی، هنری یا اجتماعی باشد و بر این اساس هر نوع تفریحی مکان خاص خود را می‌طلبد.

اهمیت دادن به امکانات فرهنگی و تفریحی جوانان موجب افزایش غرور اجتماعی و هدایت صحیح انرژی آنان می‌شود.

گردشگاه‌ها و محیطهای طبیعی، مکانهای مناسبی برای تفریح هستند که برای عموم قابل استفاده بوده و همه اقشار از آنها استفاده می‌کنند. با توجه به طبیعت زیبا و منحصر به فرد استان لرستان و ذوقی که مردم این دیار برای گردش از خود نشان می‌دهند، همواره شاهد حضور مردم در مکانهای زیبا و خوش آب و هوای این استان هستیم.

اما هنگامی که به شکلی خاص تر به تفریح و سرگرمی نگاهی بیندازیم، با سلیقه‌های گوناگون مواجه می‌شویم که هر کدام از آنها مکان خاصی را برای تفریح ترجیح می‌دهند. در این میان وجود مکانهای خاص به ویژه برای جوانان که به واسطه نیروی جوانی نیاز بیشتری به تفریح و بودن با همسالان خود احساس می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای آگاهی از اینکه جوانان خرم آبادی دلشان می‌خواهد اوقات فراغت خود را چگونه و در چه محلی بگذرانند، به میان آنان رفته و نظرشان را جویا شدیم.

یکی از جوانان خرم آبادی که مدرک کارشناسی مدیریت دارد، می‌گوید: بعد از اتمام درسم، شغل مناسبی پیدا نکرده‌ام و بیشتر اوقات بیکار هستم. «سعید احمدی فر» ادامه می‌دهد: غروب که می‌شود با دوستانم خیابان گردی می‌کنیم و گاهی هم به پارک کیو می‌رویم و قلیان می‌کشیم. وقتی در مورد تفریحات فرهنگی از او می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: در خرم آباد مکانی برای پرداختن به کارهای فرهنگی وجود ندارد.

یکی دیگر از شهروندان که دستی بر قلم دارد، نبود فضای مناسب برای فعالیتهای فرهنگی را دردناک توصیف کرده و می‌گوید: جلسات ادبی اداره ارشاد یک یا دو بار در هفته تشکیل می‌شود و تنها دلخوشی جوانان اهل ادبیات همین یکی دو ساعتی است که در هفته همدیگر را می‌بینند.

«مجید میرزایی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر متاسفانه جو مناسبی برای فعالیتهای ادبی در خرم آباد وجود ندارد و نبود فرهنگسرا مهمترین عاملی است که این جو را ایجاد کرده است.

«رعنا موسوی» که در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند، جوان دیگری است که از نبود فرهنگسرا شاکی است و می‌گوید: وقتی مکان مناسبی برای فعالیت هنرمند وجود نداشته باشد، انگیزه و ذوق هنری هم فروکش می‌کند. جوانان ما بسیار پرشور هستند و این شور جوانی به حمایت نیاز دارد تا انگیزه بیشتری برای فعالیت ایجاد شود.

یک کارشناس ارشد روانشناسی می‌گوید: یادگیری مهارتهای مختلف اجتماعی و فرهنگی نیاز به محیط و فضای مناسب دارد که فرد را در شکوفایی استعداد و خلاقیت یاری رساند.

«مینا زاده عباس» با اشاره به استفاده از فرصتهای مناسب برای یاد گرفتن مهارتهای زندگی، ادامه می‌دهد: سرگرمی و انجام کارهای مناسب با سلیقه و روحیه افراد، درجه رضایت آنان از زندگی را افزایش داده و میل به زندگی را به ویژه در جوانان ارتقا می‌دهد.

زاده عباس می‌افزاید: هدایت انرژی جوانان در مسیر درست از افسردگی و رفتارهای خود تخریبی همچون خودکشی و گرایش به کارهای خلاف جلوگیری می‌کند.

داشتن کار و شغلی مناسب که افراد بتوانند با پرداختن به آن انرژی خود را تعدیل کرده و احساس مفید بودن در جامعه را پیدا کنند، عاملی است که تا حد زیادی می‌تواند در جلوگیری از گرایش جوانان به سمت کارهای خلاف نقش داشته باشد.

متاسفانه جوانان لرستانی که رتبه اول بیکاری کشور را از آن خود کرده‌اند، نه تنها شغل ندارند، بلکه از مکانهای مناسب برای سرگرم شدن و فعالیتهای فرهنگی نیز بی بهره‌اند.

خیلی از جوانان و به خصوص پسران خرم آبادی ورزش کردن را نوعی مبارزه با کارهای خلاف اجتماعی می‌دانند.

«سجاد مریدی» و «محمدرضا حسنوند» دو جوان خرم آبادی هستند که سالهاست با هم دوستند و علاقه زیادی به ورزش کردن دارند. آنان دویدن به دور دریاچه کیو را تنها سرگرمی خود می‌دانند.

مریدی می‌گوید: سالنهای ورزشی خرم آباد وضعیت خوبی ندارند و جوانان روحیه لازم برای ورزش کردن را پیدا نمی‌کنند.

حسنوند نیز با تایید حرفهای دوستش می‌گوید: اگر تنها کمی به سرگرمی‌های جوانان اهمیت داده شود، نتایج بزرگی را به دنبال خواهد داشت.

اهمیت دادن به امکانات فرهنگی و تفریحی جوانان موجب افزایش غرور اجتماعی و هدایت صحیح انرژی آنان می‌شود. فراهم کردن زمینه‌های تفریح مناسب از بسیاری از بزهکاری‌های اجتماعی جلوگیری کرده و هزینه‌های مربوط به خدمات اجتماعی، پلیس و دادگستری را کاهش می‌دهد.

توجه به فرهنگ، هنر و علاقه‌های جوانان، حرفه‌های مختلف را در اجتماع گرد هم آورده و باعثتوسعه اقتصادی و فرهنگی می‌شود. علاوه بر همه اینها اهمیت تفریح مناسب در سلامت روانی افراد و افزایش طول عمر آنان بر کسی پوشیده نیست.

افزایش سلامت عمومی و بالا بردن کیفیت زندگی در همه جوامع مهم است. این امر در استان لرستان با توجه به کاستی‌هایی که وجود دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. جوانان لرستانی از امکانات تفریحی و فرهنگی مناسب بی بهره‌اند و به تقویت ظرفیتهای جسمی، فکری و اجتماعی بیشتری نیاز دارند.

گزارش مهدی رضا پور ایلنا لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز