خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از عدم اعتبار مجموعه ورزشی(دهکده المپیک) خرم آباد؛

پروژه‌ای بدون ردیف اعتباری

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۵۷۱

پروژه مجموعه ورزشی(دهکده المپیک) خرم آباد که کلنگ عملیاتی اجرایی آن درسال ۸۶برزمین زده شد پس از گذشت ۷سال همچنان بلاتکلیف است.

پروژه مجموعه ورزشی(دهکده المپیک) خرم آباد که کلنگ عملیاتی اجرایی آن درسال ۸۶برزمین زده شد پس از گذشت ۷سال همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لرستان، قصه تکراری تاخیر در ساخت و تکمیل پروژه‌های لرستان اعم از پروژه‌های عمرانی، درمانی و فرهنگی قصه‌ای است که بار‌ها وبار‌ها تکرار شده است.

لرستان را شاید سرزمین کلنگ‌های بدون برنامه ریزی شده و بدون مطالعه نامید. زیرا همواره کلنگ طرح‌ها و پروژه‌هایی در استان برزمین زده شده است و پس از گذشت سال‌ها شنیده می‌شود که پروژه بدون برنامه ریزی شده است و همچنان بلا تکلیف‌‌ رها شده‌اند که پیامد وتبعات منفی برای استان به دنبتال داشته است.

پروژه دهکده المپیک خرم آباد که کلنگ عملیاتی اجرایی آن درسال ۸۶برزمین زده شد پس از گذشت ۷سال همچنان بلاتکلیف است.

برای این مجموعه ۶۰پروژه درنظر گرفته شده است این مجموعه باعنوان دهکده المپیک یا پارک ورزشی باهدف کمپ تیم‌های ملی وحتی کشورهای همسایه کلنگ زنی شد.

پروژه‌ای که با توجه به کم بودن سرانه فضای ورزشی لرستان می‌توانست گام مثبتی در جهت پیشرفت ورزش استان باشد.

سرانه فضای ورزشی استان طبق آمار۴۷سانتی متر است این درحالی است که این سرانه در کشور ۷۰سانتی متر است.

کار‌شناسان ومسئولان ورزشی استان مهم‌ترین چالشی که باعثکندی روند عملیات اجرایی این مجموعه شده است را نبود مطالعات وبرنامه ریزی مشخص دراجرای آن عنوان می‌کنند.

مشاور اداره کل ورزش وجوانان لرستان عنوان کرد: دهکده المپیک خرم آباد پروژه‌ای بدون ردیف اعتباری بودجه است.

نبود اعتبار مهم‌ترین چالش ساخت دهکده المپیک خرم آباد

مشاور عمرانی اداره کل ورزش و جوانان استان بااشاره به مساحت دهکده المپیک خرم آباد می‌گوید: کل مساحت دهکده ۲۵۲هکتار است و کلنگ ساخت آن در سال ۸۶ برزمین زده شد.

«بهروز بیرانوند» در خصوص وضعیت دهکده المپیک در گفت‌و‌گو باایلنا می‌افزاید: برای این مجموعه ۶۰پروژه ورزشی در نظر گرفته شده بود که تنها عملیات چند پروژه آن آغاز شده است که پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نداشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر عملیات اجرایی ۴پروژه در این مجموعه درحال انجام است.

بیرانوند می‌افزاید: یکی از این پروژه‌ها استودیو۱۵هزار نفری است که در حال حاضراز پیشرفت ۵۰ درصدی برخورداراست.

نیاز به ۲۰میلیون اعتبار

وی همچنین می‌گوید: بنابر اظهار نظر سازمان مجری(مسکن وشهرسازی) ۲۰میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه استودیوم دهکده المپیک نیاز است.

مشاوره اداره کل ورزش وجوانان استان به پروژه سالن سرپوشیده دومیدانی نیز اشاره می‌کند و می گوید: این پروژه درحال حاضر از ۷۰درصدی پیشرفت فیزیکی برخورداراست که ظرف سه سال گذشته به دلایل نبود اعتبار تعطیل است.

وی ادامه می‌دهد: بنابر گفته سازمان مجری برای تکمیل این پروژه به ۶میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گفته مشاور اداره کل ورزش و جوانان استان در صورت تعیین اعتبار ظرف یک سال ونیم آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین بااشاره به ساخت عملیات اجرایی سالن چند منظوره در این مجموعه می‌گوید: این پروژه در حال حاضر از ۹۰درصدی پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

بیرانوند در ادامه بااشاره به عملیات اجرایی سالن ژیمناستیک مجموعه ورزشی خرم آباد می‌افزاید: این پروژه نیز از پیشرفت ۱۰درصدی برخوردار است که برای تکمیل به ۶میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد


طرح‌های بدون مطالعه
بیرانوند یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که باعثتاخیر در ساخت پروژه‌های این مجموعه شده است را کار‌شناسی نبودن این مجموعه عنوان می‌کند و می گوید: همین امر باعثشده بود ردیف اعتباری مشخصی برای این پروژه تعیین نشود.

وی همچنین بااشاره به تغییر نام دهکده المپیک به مجموعه ورزشی اضافه می‌کند: وجود دهکده المپیک در چند شهر توجیه فنی واقتصادی ندارد بنابراین تغییر نام دهکده المپیک به مجموعه ورزشی انجام شد.


جذب قطره‌ای اعتبارات

مشاوره اداره کل ورزش و جوانان استان یکی دیگر از چالش‌های اصلی این مجموعه را نبود اعتبارات و پیگیری نکردن مسئولان مربوطه برای جذب اعتبار عنوان می‌کند و می گوید: با جذب اعتبارات قطره‌ای پروژه‌های عظیمی مانند این مجموعه نمی‌توانند تکمیل شوند.

بیرانوند بااشاره به متوقفف شدن عملیات اجرایی مجموعه ورزشی در سال‌های ۸۸،۸۹، و۹۰می افزاید: این مجموعه در حال حاضر پیشرفت مناسبی ندارد این درحالی است که توجه به زیر ساخت‌های ورزش استان یکی از ضروریات است.

این مقام مسئول اداره کل ورزش وجوانان استان ادامه می‌دهد: وقتی طرحی ردیف اعتباری مشخص شده‌ای ندارد برای جذب وتامین اعتبار با مشکل روبرو می‌شود.

وی معتقد است: اگر این طرح با مطالعه وبرنامه ریزی انجام می‌گرفت بدون شک تاکنون برخی از پروژه‌های آن تکمیل شده بود وشهروندان، ورزشکاران وورزش دوستان استان از امکانات موجود آن استفاده می‌کردند.


پایین بودن سرانه فضای ورزشی

بیرانوند با اشاره به این مطلب که سرانه فضای ورزشی استان پایین است، می‌گوید: سرانه فضای ورزشی با استانداردهای کشوری فاصله دارد بنابراین فراهم کردن زیر ساخت‌های ورزشی مانند این مجموعه رویداد مطلوبی دراستان است.

بیرانوند معتقد است که ساخت دهکده می‌تواند بازتاب وتبعات مطلوبی در رشد ورزش استان وحتی بحثاشتغال داشته باشد.

وی بااشاره به این مطلب که لرستان دارای آب وهوای مناسبی است می‌تواند محلی برای برگزاری اردوهای خارجی وحتی کشورهای دیگرداشته باشد که این مسئله درآمدزایی رابرای استان به دنبال دارد.

برای تکمیل پروژههای زخمی همه باید تلاش کنیم

نماینده خرم آباد در گفتگو با ایلنا گفت: به همراه مسوولان اداره کل ورزش و جوانان لرستان به این مکان ورزشی آمده‎ایم تا از نزدیک روند اجرایی و پیشرفت کار را مشاهده کنیم و ببینیم چه کمکی از دست نمایندگان مجلس می‌‎آید تا پروژه هرچه سریع‎‌تر تکمیل شود، هرچند زمان زیادی برای بهره‎برداری کامل مجموعه نیاز است.

وی با اشاره به این‎که قدمت شروع پروژه به دهه ۷۰ برمی‎گردد، یادآور شد: آن زمان استادیوم فوتبال این مجموعه با ظرفیت ۱۵ هزار نفر و ۲ زمین چمن طبیعی و مصنوعی در سفر مقام معظم رهبری به لرستان مصوب شد که هنوز به سرانجام نرسیده و حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین سالن دوومیدانی این مجموعه با مساحت ۱۱ هزار متر مربع، ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

دکتر ایرج عبدی با بیان این‎که پروژه مدت زیادی تعطیل بوده، ادامه داد: ۲۸ طرح در مجموعه ورزشی خرم‎آباد تعریف شده که تا حالا مورد کم توجهی واقع شده، با این حال دوستان الان مشغول فعالیت هستند و ما هم وظیفه داریم برای بهره‎برداری کامل پروژه تلاش کنیم؛ چون معتقدم این مجموعه جایگاه استان را ارتقا می‌‎دهد و بسیار حایز اهمیت است.

نماینده مردم خرم آباد تأکید کرد: همه باید تلاش کنیم و یکی از کارهای مهم و اولویت‎دار ماست که از وزارت‎خانه‎های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان بودجه‎های لازم را اخذ کنیم و با مشارکت بخش خصوصی پروژه را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان این‎که سعی می‌‎کنیم از گودرزی وزیر ورزش و جوانان طرح‎های ورزشی برای لرستان بگیریم، تصریح کرد: مجموعه به بهره‎برداری برسد، اعتبار و شخصیت ممتاز به استان می‌‎دهد و تمام تلاش‎مان را به کار می‌‎گیریم که بودجه‎های لازم را اخذ کنیم تا مجموعه ورزشی خرم‎آباد یا‌‌‌ همان دهکده المپیک سابق، تکمیل شود.

۲۸ طرح در مجموعه ورزشی خرم‎آباد تعریف شده که تا حالا مورد کم توجهی واقع شده، با این حال دوستان الان مشغول فعالیت هستند و ما هم وظیفه داریم برای بهره‎برداری کامل پروژه تلاش کنیم.


برای تکمیل مجموعه ورزش خرم آباد به حمایت نمایندگان نیازمند هستیم

متأسفانه عدم استقبال بخش خصوصی باعثرکود ورزش در استان لرستان است.

مدیر کل ورزش وجوانان لرستان، در ارتباط با پروژهای نیمه کاره مجموعه ورزشی خرم آباد گفت: امیدواریم با مساعدت نمایندگان، استاندار ووزیر ورزش وجوانان برای تکمیل پروژهای نیمه کاره وزخمی استان اعتبارات را جذب نموده‌ایم وامیدواریم با مساعدت نمایندگان لرستان به خصوص نمایندگان خرم آباد دکتر آقا محمدی وعبدی کار تکمیل این مجموعه بزرگ ورزشی در لرستان انجام شود که این با مساعدت نمایندگان سخت کوش لرستان امری شدنی است.

علی یاور عزیز‌پور با اشاره به استعداد وتوانمندی جوانان لرستانی در زمینه ورزش گفت: استان لرستان در زمینه زیرساخت‌ها ورزشی نسبت به دیگر استان‌های کشور فاصله دارد.

وی اظهار داشت: مشکل ورزش لرستان این است که بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: جوانان لرستانی دارای استعداد و توانمندی زیاد در زمینه رشته‌های ورزشی هستند که در صورت سرمایه گذاری در این بخش شاهد شکوفایی بیشتر این استعداد‌ها خواهیم بود.

وی در ادامه از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار به اداره ورزش جوانان استان خبرداد و یادآور شد: با اختصاص این اعتبار، سالن‌های ورزشی برخی از رشته‌ها تکمیل و فعال شد.

علی یاور عزیز‌پور در ادامه با اشاره به اینکه مصوب شده سرانه فضای ورزشی استان در برنامه چهارم به یک متر برسد گفت: سهم وزارت ورزش ۵۰سانتی م‌تر، سایر دستگاه‌ها ۳۵سانت وبخش خصوصی ۱۵سانت بود اما متاسفانه در برنامه پنجم توسعه سرانه فضای ورزشی دراستان به ۴۹ درصدرسیده است که با میانگین کشور فاصله زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل هیئت‌های ورزشی نبود اسپانسر است، گفت: رییس هیئت‌های ورزشی باید تلاش کنند که اسپانسر جذب کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه عدم استقبال بخش خصوصی باعثرکود ورزش در استان لرستان است.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر بخش خصوصی و اسپانسر‌ها مثل استان‌ها به میدان بیایند لرستان در رشته‌های ورزشی، قهرمانی زیادی را کسب خواهند کرد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در اداره ورزش و امور جوانان استان گفت: از ۱۶۴ پست در اداره ورزش وجوانان ۱۲۰ پست خالی است.

عزیز‌پور در ادامه خاطر نشان کرد: ورزش ضمن تخلیه مثبت انرژی جوانان می‌تواند آن‌ها را از اعتیاد و مسائل حاشیه‌ای باز دارد، بنابراین لازم است به بحثورزش در استان لرستان اهمیت دهیم.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان لرستان گفت: یکی دیگر از کارکردهای ورزش برای قشر جوان سازماندهی و افزایش روحیه جمعی در بین آن‌ها است.

خرم آباد - کریم داودی‌نژاد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز