خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت اشتغال بانوان در تعاونی‌های لرستان گزارش می‌دهد؛

ضرورت وجود سیستم حمایتی در تعاونی‌های بانوان لرستان

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۸۶

در لرستان بانوان زیادی با وجود تمام بن بست‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توانسته‌اند با تشکیل و توسعه تعاونی‌های بانوان به کار و تلاش بپردازند و در چرخه اقتصاد خانواده تاثیر گذار باشند.

در لرستان بانوان زیادی با وجود تمام بن بست‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توانسته‌اند با تشکیل و توسعه تعاونی‌های بانوان به کار و تلاش بپردازند و در چرخه اقتصاد خانواده تاثیر گذار باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، نزدیک به ۱۰۰ سال از تاسیس اولین شرکت تعاونی بانوان در ایران می‌گذرد و در این مدت تعاونی‌های زیادی با هدف اشتغال زایی برای بانوان ایجاد شده است. شرکت تعاونی بانوان بر اساس قانون تعاونی تشکیل و ثبت می‌شود و حداقل ۷۰ درصد اعضای آن را بانوان تشکیل می‌دهند. در لرستان نیز بانوان زیادی با وجود تمام بن بست‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توانسته‌اند با تشکیل و توسعه تعاونی‌های بانوان به کار و تلاش بپردازند و در چرخه اقتصاد خانواده تاثیر گذار باشند. بانوانی که معتقدند تنها با همت خود و جمع شدن در کنار یکدیگر می‌توانند به بسیاری از مشکلات زندگی پایان دهند.

حذف قوانین پیچیده و حمایت از تعاونی‌ها

در همین رابطه یکی از بانوان عضو یکی از تعاونی‌های لرستان از نبود نهادهای پشتیبان نظیر اتحادیه‌ها، وجود قوانین پیچیده جهت دریافت پروانه و وجود مشکلات اقتصادی به عنوان عمده‌ترین مشکلات تعاونی‌ها یاد کرده و به خبرنگار ایلنا می‌گوید: تضمین خرید محصولات تولیدی تعاونی‌های بانوان می‌تواند در افزایش حضور زنان در تعاونی‌های استان تاثیرگذار باشد.

«فیروزه بیرانوند» به حمایت‌های مادی و معنوی از فعالیت‌های تعاونی‌های بانوان نیز اشاره کرده و می‌افزاید: گسترش ‌تعاونی‌های بانوان و تخصیص وام کم‌بهره به اعضای تعاونی‌ها باید مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد. زیرا بسیاری از دختران و بانوان لرستانی دارای قابلیت‌های فراوان برای ارتقا و پیشرفت هستند و تنها به حمایت نیاز دارند.

راه حلی برای بحران بیکاری

یک کار‌شناس مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز به خبرنگار ایلنا می‌گوید: بانوان به عنوان نیمی از نیروی فعال جامعه لرستان می‌توانند بر اساس توانمندی‌هایشان با مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای را در صحنه‌های مختلف ایفا کنند.

«سمیه روزبهانی» می‌افزاید: با توجه به افزایش رو به رشد زنان تحصیلکرده در استان بهترین راه برای حل بحران بیکاری، تشکیل تعاونی‌های ویژه بانوان است. چرا که بین ویژگی‌های مدیریتی و ارتقا و پیشرفت تعاونی‌ها ارتباط معناداری وجود دارد و هرچه سطح سواد زنان عضو تعاونی‌ها بیشتر باشد، رشد و ارتقا و پیشرفت آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

موانع فرهنگی و اقتصادی

این کار‌شناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه در کنار اصلاح فرهنگ اشتغال دولتی باید به ایجاد امنیت شغلی برای بانوان نیز توجه داشت، عنوان می‌کند: مواردی چون ضعف جسمانی زنان نسبت به مردان، وجود موانع فرهنگی و اجتماعی حضور بانوان در تعاونی‌ها و پایین بودن سطح تحصیلات اعضا و هیئت مدیره از موانع و محدودیت‌های تعاونی‌های بانوان استان به حساب می‌آید.

وی با اشاره به پایین بودن توان اقتصادی بانوان برای شروع فعالیت اجتماعی بیان می‌کند: تعاونی‌های بانوان استان با ضعف سرمایه گذاری مواجه می‌شوند. همچنین این تعاونی‌ها با مشکل کمبود نیروی متخصص و علاقمند به عضویت در این گونه تعاونی‌ها روبرو هستند.

روزبهانی با عنوان اینکه هرچه اعضای تعاونی سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند، قدرت فعالیت و در نتیجه پیشرفت بیشتری خواهند داشت، ادامه می‌دهد: کم سوادی و کافی نبودن تخصص‌های لازم باعثمی‌شود اعضا این تعاونی‌ها امکان مدیریت صحیح شرکت تعاونی را از دست بدهند. به علاوه سطح اشتغال زنان در رشته‌های مولد و فنی حرفه‌ای نسبت به مردان بسیار پایین است و این بر نتیجه کار تاثیر جدی دارد.

ضرورت وجود سیستم حمایتی

این کار‌شناس مسائل فرهنگی و اجتماعی تصریح می‌کند: پس از شروع فعالیت تعاونی‌ها باید با یک سیستم حمایتی منظم و منسجم در زمینه‌های چون بازاریابی وعرضه تولیدات، ایجاد نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، آموزش بازاریابی، توسعه و ارتقا فعالیت‌ها، کمک به تامین بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها، تامین ابزار لازم و آموزش با استفاده از فناوری‌های روز، تعاونی‌های استان را یاری کرد.

این کار‌شناس مسائل فرهنگی و اجتماعی معتقد است که بخش تعاون به عنوان متولی امر در استان باید عوامل مؤثر بر موفقیت و توسعه، موانع و محدودیت‌ها و فرصت‌ها را در قالب عوامل درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و ساختاری شناسایی کند تا در جهت تکامل شرکت‌های تعاونی بانوان گامی‌ مؤثر برداشته شود.

۲۳۸ تعاونی بانوان فعال در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان می‌گوید: طی سال گذشته بیش از ۶۲ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای تعاونی‌های استان لرستان برگزار شده که این دوره‌های آموزشی در راستای توانمندسازی تعاونی‌های استان اجرا شده است.

«علی آشتاب» با اشاره به تعداد تعاونی‌های بانوان در لرستان، عنوان می‌کند: در حال حاضر ۲۳۸ تعاونی بانوان در سطح استان لرستان فعالیت دارند.

ویس کرمی تعداد اعضای این تعاونی‌های بانوان را ۲ هزار و ۸۳۷ نفر اعلام کرده و می‌افزاید: تعداد اشتغال ایجاد شده در تعاونی‌های بانوان استان بیش از ۲ هزار و ۳۷۱ فرصت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کار ایجاد ۳۵۹ تعاونی بانوان در استان در دست اجرا است، تصریح می‌کند: در صورت ایجاد این تعداد تعاونی ۳ هزار و ۱۵۰ فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود.

گزارش آیدا درویشی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز