خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت؛

میزان ابتلا به تب مالت در کشور، طی چهار سال ۵۵ درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۹۰۸

تعداد افراد مبتلا به بیماری تب مالت در سال ۹۲ در کشور به ۱۹ هزار نفر رسید و نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیر داشت.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد افراد مبتلا به بیماری تب مالت در سال ۹۲ در کشور به ۱۹ هزار نفر رسید و نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیر داشت.

به گزارش خبرنگار خبرنگار ایلنا از خرم آباد، محمدرضا شیرزادی در نشست منطقه‌ای «تب مالت» با اشاره به اینکه امروز باید یک کار جدید با نگرش جدید در برخورد با بیماری تب مالت انجام دهیم، اظهار داشت: امروز دیگر نمی‌توان تنها با تکیه بر واکسیناسیون دام‌ها و نظارت بر وضعیت اسطبل‌ها از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه باید عموم مردم را متوجه این بیماری کنیم، تصریح کرد: باید آموزش و اطلاع رسانی مردم را جدی‌تر بگیریم.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: آموزش به کار‌شناسان در رده‌های مختلف استانداری‌ها، فرمانداری‌های، دستگاه‌های مختلف و… در محقق شدن هدف موثر است.

شیرزادی با اشاره به اینکه تب مالت یک بیماری جدی و تهدید کننده است، گفت: امروز واقعا بیماری تب مالت تبدیل به یک فاجعه و مسئله جدی شده و نیاز است که جدی‌تر و دلسوزانه‌تر عمل شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در تهران زندگی می‌کنند و به این بیماری مبتلا شده‌اند مدعی هستند که هیچ تماسی با دام نداشته و تاکنون به روستا نرفته‌اند، تصریح کرد: در پژوهش‌ها و تحقیقات مشخص شده که که حتی کود باغچه و سبزی‌های بدون ضدعفونی مصرفی خانواده‌ها می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تعداد افراد مبتلا به بیماری تب مالت در سال ۸۴ بالغ بر ۲۶ هزار نفر بوده که این رقم در سال ۸۹ به ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر رسید.

شیرزادی با اشاره به اینکه تعداد افراد مبتلا به بیماری تب مالت در سال ۹۲ در کشور به ۱۹ هزار نفر رسید و نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیر داشت، گفت: طی چهار سال گذشته موارد بیماری تب مالت در کشور ۵۵ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در استان لرستان در سال ۸۹ تعداد ۶۶۱ نفر مبتلا به بیماری تب مالت بودند، تصریح کرد: این آمار در سال ۹۲ به یک هزار و ۲۰۰ نفر رسید که این میزان افزایش ۹۳ درصدی ابتلا به این بیماری در لرستان را نشان می‌دهد.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: میزان ابتلا به بیماری تب مالت در سال ۹۲ در استان کردستان ۱۶۶ درصد، در همدان ۱۲۸ درصد، در قزوین ۸۲ درصد، در زنجان ۹۵ درصد، در کهکیلویه و بویراحمد ۵۰ درصد، در چهارمحال و بختیاری ۴۰ درصد و در آذربایجان غربی ۸۳ درصد افزایش یافته است.

بیماری تب مالت در همه نقاط کشور مشاهده شد

شیرزادی با تاکید بر اینکه این بیماری در همه نقاط کشور مشاهده شده است ومتاسفانه با آمار موجود در پیشگیری و کنترل آن موفق نبوده‌ایم، یادآور شد: ناکافی بودن امکانات و ناتوانی در کنترل بیماری و گسترش استفاده و عرضه فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه از جمله علل افزایش آمار تب مالت در کشور است.

وی با اشاره به اینکه عدم آگاهی و عملکرد گروه‌های در معرض خطر روستایی، ناکافی بودن توجه به ارتقای هماهنگی بین بخشی و انجام وظیفه هر مجموعه و عدم رعایت احتیاط لازم در هنگام تماس با دام و مصرف فرآورده‌های دامی از دیگر علل شیوع بیماری تب مالت است، اظهار داشت: لازم است که همکاری بین بخشی قوی تری در زمینه کنترل این بیماری صورت گیرد.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در نشست امروز مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقاء سلامت در حوزه بیماری تب مالت ارائه شده و ارتقاء آگاهی رده‌های مختلف و انتقال این آموزش‌ها هدف اصلی ما از اجرای این برنامه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز