خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراثفرهنگی لرستان؛

لرستان جایگاه دوم را در ثبت آثار تاریخی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۰۷۶

۲۴۵۰ اثر ثبتی در کشور وجود دارد که از این لحاظ استان لرستان در سطح کشور جایگاه دوم را دارا است ثبت آثار تاریخی بسیار مهم است.

مدیر کل میراثفرهنگی لرستان: ۲۴۵۰ اثر ثبتی در کشور وجود دارد که از این لحاظ استان لرستان در سطح کشور جایگاه دوم را دارا است ثبت آثار تاریخی بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، عبدالرضا مهاجری‌نژاد با اصحاب رسانه استان با اشاره به اینکه قلعه فلک الافلاک به عنوان یک بنای تاریخی که هویت و تاریخچه اصلی شهر خرم آباد و استان لرستان است گفت: نمی‌توان از قلعه فلک الافلک به عنوان موزه استفاده کرد؛ زیرا ۷۶۰۰ شیء تاریخی لرستان را نمی‌توان در یک مکان محدود نگهداری کرد.

مهاجری‌نژاد تصریح کرد: جایگاه قلعه فلک الافلاک به عنوان یک موزه قابل استفاده نیست به همین دلیل نمی‌توان جشنواره‌های سراسری را در حیطه آن برگزار کرد.

مدیر کل میراثفرهنگی لرستان با اشاره به آبشار افرینه پلدختر، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل دفع نامناسب فاضلاب‌های خانگی، زباله‌ها و آلودگی‌ها چهره زشتی به خود گرفته است، باید فرهنگ سازی بیشتری برای حفاظت و حراست از آثار تاریخی صورت بگیردچرا که میراثفرهنگی به تنهایی قادر نیست از حدود ۲۴۵۰ اثر ثبتی لرستان حفاظت کند.

مهاجرانی‌نژاد اظهار کرد: در کل استان لرستان ۶۰ نیروی یگان حفاظت وجود دارد که حدود ۱۵ نفر از آن‌ها درگیر کارهای اداری و مابقی نیروی عملیاتی هستند.

وی با اشاره به اینکه آزاد سازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک زمینه جذب گردشگر بیشتری در استان را فراهم می‌کند، بیان کرد: برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک از سوی مقام معظم رهبری، دستورالعمل‌هایی ابلاغ شده است که به دلیل کمبود اعتبارات و عدم وجود مکان برای پادگان این امر تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه ارتش تا پایان سال نقل مکان می‌کند، گفت: خوشبختانه با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده با فرماندهی مهندسی ارتش، برای انجام این کار قرار است ۵۰ درصد از اعتبارات میراثفرهنگی توسط اعتبارات اعتبارات ملی و ۵۰ درصد از طریق استانداری پرداخت شود.

مهاجری‌نژاد با اشاره به تپه تاریخی ماسور خرم آبادتصریح کرد: در ارتباط با تپه ماسور هم در نظر داریم که آن را به یک پارک موزه تبدیل نماییم.

وی افزود: اعتبارات سازمان میراثفرهنگی ۳ میلیارد تومان است که این رقم اعتبار برای حوزه میراثفرهنگی و گردشگری استان کافی نیست.

مدیر کل میراثفرهنگی لرستان با اشاره به اینکه باید یک بازارچه دائمی راه اندازی شود، بیان کرد: باید یک مکانی در ورودی و خروجی شهر برای راه اندازی بازارچه‌های دائمی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه دنبال ثبت تعدا آثار بیشتری ازآثار لرستان در سطح کشور هستیم، عنوان کرد: ۲۴۵۰ اثر ثبتی در کشور وجود دارد که از این لحاظ استان لرستان در سطح کشور جایگاه دوم را دارا است ثبت آثار تاریخی بسیار مهم است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه باید روستاهای هدف شناسایی شوند و بر روی آن‌ها کار فرهنگی انجام شود، تصریح کرد: سرمایه گذاری بین مردم و بخش خصوصی باید تعریف شود که سبب رونق اقتصادی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز