خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای هیئات مذهبی لرستان:

اربعین در شناساندن ابعاد قیام عاشورا نقش بسزایی داشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۹۶

یکی از مهم‌ترین عواملی که در شناساندن قیام عاشورا نقش بسزایی داشت و شاید جز اولین طلیعه‌های فروغ این خورشید درخشان بود، اربعین و اربعین‌های بعد از واقعه عاشورا بود.

ایلنا: حجت‌الاسلام دریکوند گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که در شناساندن قیام عاشورا نقش بسزایی داشت و شاید جز اولین طلیعه‌های فروغ این خورشید درخشان بود، اربعین و اربعین‌های بعد از واقعه عاشورا بود.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از خرم آباد، حجت‌الاسلام " روح‌الدین دریکوند "، رئیس شورای هیئات مذهبی استان لرستان در جمع خبرنگاران در بیان فلسفه اربعین گفت: در عدد اربعین خصوصیتی وجود دارد که در سایر اعداد این خصوصیت وجود ندارد، کمال عقل انسان در چهل سالگی تحقق می‌یابد، اگر کسی چهل شب جمعه به درگاه الهی دعا کند خداوند او را بیامرزد، کسی‌که چهل روز عبادت خود را خالص کند، خداوند چشمه‌های حکمت را در دل او گشوده و بر زبانش جاری می‌کند.

وی درخصوص اربعین امام حسین(ع) نیز اظهار کرد: در فرهنگ عاشورا اربعین به چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) گفته می‌شود که مصادف با بیستم صفر‌ است، از سنت‌های مردمی گرامیداشت چهلم اموات است که نه تنها در میان ما مسلمانان بلکه در نصارا و یهود هم مورد توجه بوده است.

حجت‌الاسلام دریکوند اضافه کرد: در رابطه با اربعین روایت داریم که در روز بیستم صفر که مصادف با اولین اربعین شهادت امام حسین(ع) است، جابربن عبداله انصاری صحابی رسول خدا(ص) از مدینه منوره برای زیارت قبر مطهر آن حضرت به کربلا آمد و وی اولین کسی بود که قبر حضرت را زیارت کرد لذا نتیجه می‌گیریم که اربعین از خصوصیات منحر به فرد سیدالشهدا است و اربعین و زیارت اربعین در میان بشریت فقط برای امام حسین(ع) سنت و ثواب محسوب می‌شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی لرستان در خصوص پیام‌های اربعین گفت: در نهضت پرشور حسینی عوامل بسیاری راه را برای عالم‌گیر شدن این نهضت هموار کردند از جمله کاروان اسرا، خطبه‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کاخ‌های ظلم کوفه و شام، قیام توابین و حوادثمتعدد دیگری که هر یک به نوبه خود در معرفی و بیان حقیقت عاشورا امت اسلامی را مخاطب قرار داد.

حجت‌الاسلام دریکوند ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عواملی که در شناساندن قیام عاشورا نقش بسزایی داشت و شاید جز اولین طلیعه‌های فروغ این خورشید درخشان بود، اربعین و اربعین‌های بعد از واقعه عاشورا بود؛ در هر اربعین یادواره‌ای باشکوه بر مزار شهیدان کربلا برگزار می‌شد و مردم از این رهگذر یک‌بار دیگر نهضت امام حسین(ع) را مرور می‌کردند و با اهداف آن آشنا می‌شدند و به عظمت و شکوه آن پی می‌بردند.

وی گفت: زیارت کردن اهل‌ بیت(ع) در روز اربعین صدور پیام جاودانه آن حضرت و یاران باوفایش است که تمام آن صفات انسان کامل که در روز عاشورا به منصه ظهور گذاشته شد مثل وفاداری، اخلاص، ایثار، شجاعت، آزادگی و… با گذشت دهم محرم دفن نمی‌شود بلکه مجدداً در اربعین حسینی و اربعین‌های حسین(ع) احیا شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که جمله محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است بیان‌گر چیست، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) سلامی دارد خطاب به امام حسین(ع) و می‌فرماید: سلام به این خون زنده، همه می‌دانیم که خون تا وقتی در داخل رگ جریان دارد زنده و پاک است اما وقتی‌که خارج شد خون می‌میرد اما امام زمان(عج) خطاب به سیدالشهدا(ع) به‌عنوان خون زنده یاد می‌کند، وقتی خون زنده شد پس تمام آثار و برکات قیام او در تاریخ زنده است و به وسیله این آثار زنده که در محرم و صفر جوششی توصیف‌ناپذیر پیدا می‌کند، جامعه را زنده می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز