خبرگزاری کار ایران

رئیس‎کل سازمان امور مالیاتی کشور:

فرار مالیاتی عنوانی شیک برای دست کردن در جیب مردم است/ فساد، اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌سازد

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۱۴۸

رئیس‎کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه هر میزان فساد، اعتماد عمومی را خدشه دار می سازد، گفت: با حرکت به سمت مالیات هوشمند، نبض فساد را از همان ابتدا ریشه کن می کنیم.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا، در همایشی که با حضور دادیاران، دادیاران مسئول و دبیران دادستانی در مناطق هفتگانه مالیاتی کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در ایران به نسبت کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای توسعه یافته پایین است، عنوان داشت: این نسبت در کشورهای توسعه یافته حدود 25 تا 30 درصد و در کشورهای در حال توسعه حدود 15 تا 18 درصداست که البته این رقم در ایران حدود 8 درصد می‎باشد.

وی با بیان اینکه پایین بودن این نسبت به وضوح نشان می‎دهد که میزان فرار مالیاتی و میزان معافیت‎های مالیاتی در ایران بالاست، گفت: حدود 40 درصد اقتصاد کشور از مالیات معاف است و این امر، در کنار پایین بودن نرخ های مالیاتی و فرارهای مالیاتی گسترده، باعث شده میزان درآمدهای مالیاتی در کشور به نسبت حجم اقتصاد، پایین باشد.

دکتر پارسا اظهار داشت: اگرچه شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی رقم پایینی را نشان می‎دهد، با این حال، اقشار مختلف جامعه احساس می‎کنند که مالیات بالایی می‎پردازند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مبارزه با فساد، قاطعیت، شجاعت و صبوری می طلبد، گفت: طبیعتا مبارزه با فساد، پیامدهایی نیز در بر دارد و کارگزاران این حوزه با فشارها و تنش‌هایی رو به رو می‌شوند; اما در نهایت نتیجه کار که ایجاد یک نظام اداری سالم و پاک است، آرامش و انگیزه مضاعفی را به دنبال می آورد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با بیان اینکه اگر مردم متناسب با توان واقعی خود در توسعه و ساخت کشور مشارکت نداشته باشند، مسائل زیادی پیش می‌آید، گفت: طبیعتا مبارزه با فرار مالیاتی باعث می‌شود که اعتماد مردم به دستگاه مالیاتی افزایش یابد و البته سیاست نظام مالیاتی این است که درآمدهای مالیاتی امسال براساس شناسایی فرارهای مالیاتی و از طریق منابع جدید مالیاتی تامین شود.

دکتر پارسا گفت: فرار مالیاتی، عنوانی شیک و ظاهری فریبنده برای واقعیتی است که نام آن دروغ‌پردازی، جعل اسناد و دست کردن در جیب مردم و خوردن حق مردم است.

وی تاکید کرد: اگر افراد متناسب با درآمد و ثروت و مصرفشان مالیات پرداخت کنند، اداره کشور با اتکا بر مالیات‌ها مقدور است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: تمامی اقتصاددانان با هر گرایش و سلیقه ای بر این موضوع که بهترین روش تامین مالی بودجه برای اداره کشور، مالیات است، اجماع دارند; چرا که این روش دارای کمترین فشار تورمی بر مردم است.

وی تنها راه مبارزه اساسی و سیستماتیک با فساد را اجرای « مالیات هوشمند » عنوان کرد و گفت: هوشمند سازی یا مدرن سازی نظام مالیاتی منوط به دریافت تمامی ریزداده های مربوط درآمد، ثروت و مصرف افراد است.

دکتر پارسا با بیان اینکه اداره پایدار و مطلوب کشور فقط با تکیه بر «نظام مالیاتی کارا، منصف و هوشمند» امکان‎پذیر است، عنوان داشت: نظام مالیاتی برای توسعه، نیازمند برداشتن دو گام اساسی است. نخست اجرای طرح جامع مالیاتی و دوم مدرن سازی یا هوشمند سازی نظام مالیاتی.

وی افزود: گام نخست مدرن سازی با تلاش همه جانبه مدیران و کارکنان سازمان برداشته شده و هم اکنون شاهد اجرای سراسری طرح جامع مالیاتی در کشور و الکترونیکی شدن تمامی فرایندها و خدمات مالیاتی هستیم. اما در خصوص گام دوم، لازم است تمامی اطلاعات مورد نیاز طرح جامع مالیاتی از دستگاه‌های ذیربط دریافت و در بانک‎های اطلاعاتی این طرح ذخیره شود و هر آنچه نظام مالیاتی در قالب ریزداده‎های اطلاعات اقتصادی افراد نیاز دارد را به دست آورد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: برای توفیق در گام دوم، الزاما همکاری همه دستگاه های ذیربط برای دریافت ریزداده های مورد نیاز ضرورت دارد و سایر طرح‎ها و برنامه‎های مرتبط با گام دوم، از قبیل استقرار پایانه‎های فروشگاهی و اجرای ماده 169 و 169 مکرر نیز در توفیق هر چه بیشتر، حایز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: با ریزداده مبنا شدن سیستم های اطلاعاتی سازمان، گام دوم هوشمندسازی نظام مالیاتی برداشته خواهد شد و عملا امکان تهیه اظهارنامه پیش فرض برای مودیان با استناد به اطلاعات دقیق و شفاف میسر می گردد.

دکتر پارسا همچنین تاکید کرد: برای موفقیت در برنامه مبارزه با فساد، باید سبک مدیریتی سازمان تغییر کند و از سبک اداری و بوروکراتیک، حافظ منافع موجود، مصلح اندیش و مسامحه گر دور شویم و مفاسد اداری به سرعت شناسایی و با مجازات هایی سنگین روبه رو شوند.

وی افزود: باید با تغییر قاعده بازی و انگیزه سازگار کردن قواعد بازی، به سمت راستگویی و درست کرداری حرکت کنیم و قوانین و بخشنامه ها، شفاف و تفسیر ناپذیر شده و تضمین های لازم برای مبارزه با فساد را بوجود آوریم تا نفع راستگویی بیشتر از دروغگویی باشد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بر مدیریت و کار جهادی در دستگاه مالیاتی تاکید کرد و گفت: مدیریت جهادی بدین معناست که یک مدیر متخصص که پرشور و شوق و مملو از انرژی است، کار موثر انجام دهد و به فضل خدا بقیه به کمک او می‎آیند و در مسیر مبارزه با فساد، همه فشارها را تحمل می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز