خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل بانک کشاورزی اعلام کرد:​

طرح های اولویت دار بخش کشاورزی بدون محدودیت مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۶۸۰

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: اولویت ها و مبنای حرکت ما براساس اولویت های دولت در بخش کشاورزی شکل می‌گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، روح الله خدارحمی که صبح روز شنبه 14 بهمن در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه سخن می گفت، ضمن اعلام این مطلب  نقش و جایگاه این  بانک در حمایت از بخش کشاورزی کشور را تشریح و خاطر نشان کرد: نقش بانک کشاورزی در ایجاد واحدهای تولیدی کشور و حمایت مالی از طرح های بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست.

 وی در تشریح اولویت های بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات گفت: اولویت ها و مبنای حرکت ما براساس اولویت های دولت در بخش کشاورزی که جزو ضرورت های فعلی اقتصاد ما است شکل می گیرد.

 مدیرعامل بانک کشاورزی، توسعه سامانه های نوین آبیاری برای استفاده بهتر از آب و صرفه جویی در مصرف آب،توسعه مکانیزاسیون کشاورزی که ارتباط مستقیم با ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی دارد، توسعه کشت های متراکم یا کشت گلخانه ای که برای مصرف بهینه آب و استفاده بهتر از منابع مورد توجه قرار گرفته است را جزو نخستین اولویت ها بر شمرد.

وی در ادامه سخنانش به  توسعه آبزی پروری به ویژه پرورش ماهی در قفس، تأمین مالی زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی به ویژه در زمینه محصولات اساسی به عنوان دیگر اولویت های این بانک در پرداخت تسهیلات اشاره و خاطر نشان کرد: حمایت از محصولات عمده صادراتی و  حمایت از تولید محصولات استراتژیک کشور مثل گندم، دانه های روغنی، چغندر قند و ...  از دیگر موارد اولویت دار در تأمین مالی طرح های کشاورزی توسط بانک کشاورزی است.

خدارحمی اضافه کرد: این اولویت ها در سه بستر عمده پایداری تولید در بخش کشاورزی: افزایش بهره وری و تولید دانش بنیان در پرداخت تسهیلات مورد توجه قرار می گیرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی در تشریح عملکرد این بانک در پرداخت تسهیلات گفت: طی ده ماهه اول سال جاری 29 هزار میلیارد تومان (290 هزار میلیارد ریال) تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی قرار دادیم که خوشبختانه نسبت به مقطع مشابه در  سال قبل 21 درصد رشد داشته است.

وی با ذکر این نکته که بر مبنای اولویت هایی که گفته شد ، مکانیزاسیون کشاورزی یکی از این اولویت های ما است افزود:از دو سال قبل با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم پرداخت تسهیلات اعتباری برای تجهیز واحدهای تولیدی به ماشین و ماشینی کردن تولید بخش کشاورزی بدون محدودیت در شعب بانک پرداخت می شود.

خدارحمی اضافه کرد: خوشبختانه در سال قبل به یک رکورد 1300 میلیارد تومانی رسیدیم و امسال هم پیش بینی می کنیم 1200 میلیارد تومان  تسهیلات برای مکانیزاسیون پرداخت کنیم.

وی متذکر شد :امسال نیز این آمادگی برای پرداخت این میزان تسهیلات وجود دارد و ولی برآورد ما این است که مبلغ 1200میلیارد تومان  برای خرید تراکتور، کمباین و انواع ماشین آلاتی که برای کاشت، داشت و برداشت محصولات است بدون محدودیت پرداخت شود.

 خدارحمی افزود: ماشین آلات مورد استفاده در دامداری ها، مرغداری ها و سایر واحدهای تولیدی کشاورزی امکان بهسازی و به روز کردن آن وجود دارد مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه  کشت متراکم و گلخانه ای زمینه دیگری است که در پرداخت تسهیلات به آن محدودیتی نیست گفت: در سال جاری و تا پایان دی ماه برای حدود 350 گلخانه با سطح زیر کشت حدود 350 هکتار تسهیلاتی بالغ بر 390 میلیارد تومان پرداخت شد.

 وی تصریح کرد:  برای دو ماهه باقی مانده پایان سال جاری نیز 600 هکتار به ارزش 1500 میلیارد تومان در دست اقدام و در مرحله نهایی شدن قرار دارد که تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه، با بیان اینکه: طرح های پرورش ماهی در قفس یکی دیگر از مواردی که بدون محدودیت آمادگی پرداخت تسهیلات به آنها را داریم گفت: در سال جاری یازده واحد پرورش ماهی در قفس با ظرفیت بیش از 12 هزار تن از تسهیلات  بانک برخوردار شده اند که هم اکنون برخی از این واحدها فعالند  و محصولات آن ها به مصرف بازارهای داخلی می رسد و بخشی از آن نیز صادر می شود.

خدارحمی با اشاره به اینکه  تعداد زیادی طرح نیز در دست بررسی و در حال نهایی شدن است ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال برای 30 هزار تن دیگر که در مرحله انعقاد قرارداد است پرداخت صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به  تأمین مالی کشاورزان و تولیدکنندگان کوچک،عملکرد بانک کشاورزی در استفاده از منابع قرض الحسنه برای تأمین نیازهای ازدواج جوانان کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امسال در طرح ضربتی بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ازدواج که طی دو ماه بالغ بر 500 هزار جوان از تسهیلات ازدواج شبکه بانکی بهره مند شده اند، سهم  بانک کشاورزی 108 هزار فقره با تسهیلاتی بالغ بر 1100 میلیارد تومان بود.

خدارحمی تصریح کرد: تا پایان سال 2 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه  ازدواج توسط بانک کشاورزی پرداخت خواهد شد.

وی  به موضوع پرداخت تسهیلات  اشتغال زایی از محل منابع قرض الحسنه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی اشاره کرد و افزود: براساس برنامه ای که مشخص شده در حال پرداخت این تسهیلات هستیم و این امر کمک می کند طبقات کم درآمد نیز از تسهیلات بانک کشاورزی بهره مند شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بخش پرداخت های خرد عملکرد این بانک درزمینه یاد شده را مثبت ارزیابی کرد .

خدارحمی در ادامه با بیان اینکه ایجاد شغل یکی از اولویت های دولت جناب آقای دکتر روحانی در سال جاری است، به  طرح اشتغال فراگیر  اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح  30هزار میلیارد ریال سهمیه برای بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات شروع شده است خاطر نشان کرد:در کنار این، یک طرح ویژه اشتغال روستایی قرار دارد که از محل منابع صندوق توسعه ملی بخش اول آن تخصیص پیدا کرده و مبلغ 750 میلیارد تومان به حساب بانک واریز شده است.

وی  افزود: مبلغ 750 میلیارد تومان هم از محل منابع بانک  تأمین خواهد شد و  در مرحله اول این طرح 1500 میلیارد تومان آماده پرداخت داریم.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه در مرحله نخست این طرح از طریق سایت کارا هشت هزار ثبت نام صورت گرفته یادآور شد: هفت هزار نفر این تعداد مشتری بانک کشاورزی هستند.

خدارحمی تصریح کرد:در قالب این طرح نیز به طرح هایی تسهیلات پرداخت می کنیم که دارای اولویت باشند واشتغال ایجاد کنند و در پذیرش طرح ها با وزارت خانه های جهاد کشاورزی و  کار، تعاون و رفاه اجتماعی هماهنگی صورت گرفته که طرح های دارای اولویت در مقیاس کوچک تر از قبیل گلخانه ، آبزی پروری و ... از این تسهیلات بهره مند شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در سه سال اخیر به ویژه در سال 95 و 96 از جهت پاسخگویی به تقاضاهای مشتریان وضعیت خوبی داشته ایم و به لحاظ پوشش درخواست های ارائه شده ضریب پوشش بالاتر رفته و به طور نسبی رضایت بیشتری حاصل شده است. البته باید در این زمینه تلاشمان بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه و تلاش کارکنان بانک کشاورزی تجهیز منابع بیشتر برای بخش کشاورزی است متذکر شد: بانک کشاورزی عاملیت صندوق توسعه ملی را دارد و با توجه دولت و مجلس اعتبارات ریالی قابل توجهی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

خدارحمی  با اشاره به اینکه اعتبارات ارزی به طور کامل مصرف نشده ولی طرح های ارزی بخش کشاورزی هم پذیرش می شود ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال 350 میلیون دلار به از محل منابع صندوق توسعه منابع ارزی در اختیار طرح هایی که به بانک معرفی شده است قرار گیرد.

وی فعالیت های بانک کشاورزی در عرصه بانکداری بین الملل را تشریح کرد و گفت:در نتیجه تحریم های ظالمانه ای که بر کشور اعمال شده بود فعالیت ارزی و بین المللی شبکه بانکی کشور به حداقل رسیده بود و تعداد کارگزارهای بانک کشاورزی با وجود اینکه تحریم نبود به ده بانک در کل دنیا رسید.

 خدارحمی یادآور شد: پس از برجام مذاکرات با بانک ها و موسسات مالی بین المللی به خوبی پیش رفت و در حال حاضر تعداد کارگزاری های بانک کشاورزی از 10 مورد به 93 کارگزاری در 60 کشور دنیا افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه  فعالیت های بین المللی بانک کشاورزی از طریق مذاکرات، ارتقای استانداردها و برقراری سیستم ها در حال گسترش است خاطرنشان کرد: امکان ارتباطات بین المللی به امکانات بانک کشاورزی برای حمایت مالی از بخش کشاورزی و فعالیت های وابسته به آن اضافه شده است.

خدارحمی  در تشریح عملکرد بانک کشاورزی در عرصه بانکداری الکترونیک ضمن اشاره به  زیر ساخت های ایجاد شده در این بانک گفت: تعداد تراکنش های انجام شده در بانک کشاورزی در سال جاری از مرز 4 میلیارد و 126 میلیون تراکنش گذشته است و این بانک جزو 4 بانک بزرگ ارائه کننده خدمات بانکداری الکترونیک کشوراست.

وی تعداد کارت های صادره بانک کشاورزی را بیش از 12 میلیون و 750 هزار کارت و تعداد مشتریان همراه بانک کشاورزی را یک میلیون و 614 هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعداد دستگاه های پایانه فروش فعال در فروشگاه های مختلف 386 هزار و 715 دستگاه است.

خدارحمی خاطر نشان کرد بانک کشاورزی در حوزه بانکداری الکترونیک قدم های خوبی برداشته است و سامانه هایی را برای ارائه آسان خدمات به مشتریان و فعالان بخش کشاورزی فراهم کرده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پخش پایانی سخنانش و در تشریح واگذاری شرکت ها و حرکت در مسیر خروج از بنگاه داری گفت: تعداد شرکت های بانک کشاورزی محدود است و ما هیچ وقت به دنبال نگهداری شرکت ها و مشارکت مستقیم نبوده ایم.

خدارحمی گفت: در برنامه سال 96 چهار شرکت به مبلغ 245 میلیارد تومان واگذار شد و برای سال آینده نیز مقدمات  واگذاری 4 شرکت بزرگ از طریق بورس  فراهم شده است.

بر اساس این گزارش،درادامه این نشست مدیرعامل بانک کشاورزی به سوالات اصحاب رسانه در حوزه های مختلف پاسخ داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز