خبرگزاری کار ایران

/یادداشتی از دکتر پیروی/

برون‌رفت از اقتصاد نفتی

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۳۸۵

بین 192 کشور جهان تعداد اندکی دارای ذخایر کربوهیدرات در حد صادرات آنها هستند و از این‌رو باید شاکر باشند که برای مدیریت کشورهای خود به منبع خدادادی دست یافته‌اند که آنها را فرسنگ‌ها از سایر کشورهای جهان جلوتر قرار داده است.

به‌عبارت دیگر مدیریت اقتصادی در این کشورها بسیار ساده‌تر از کشورهای فاقد این نعمت خدادادی است و لذا قاعدتاً یک مدیر اقتصادی با استفاده از این مزیت مطلق می‌تواند بدون دغدغه خاصی نسبت به مدیریت اقتصاد کشور خود اقدام کند.

متاسفانه در عمل وضعیت اقتصادی اکثر این کشورها از هم پاشیده و مشحون از بی‌انضباطی‌های مالی و اقتصادی است و نه تنها از این نعمت خدادادی برای بهبود سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در کشورهای خود استفاده نکرده‌اند که آن را جایگزین سایر منابع درآمدی همچون مالیات، گمرک و ارزش افزوده کالاها کرده و در بخش هزینه‌های جاری دولت‌ها هدف پرداخت حقوق و دستمزدهای دولت‌های عمدتاً بزرگ و متورم می‌شود.

چه باید کرد؟

پاسخ انضباط مالی است! تنها راه‌حل برون‌رفت از وضعیت بغرنج فعلی مساٌله انضباط مالی است و جز این مورد، راه کار دیگری برای حل مشکل اقتصاد نفتی در کشوری با بیماری تورم و رکود همزمان وجود ندارد.

این انضباط مالی باید در چند مرحله اجرا شود و بزرگترین گام و اولین مرحله آن اصلاح قوانین مالیاتی است. از آنجا که کشور در شرایط فعلی با پدیده فرار مالیاتی وسیعی روبرو است. لازم است با این وضعیت به‌صورت زیر برخورد کرد:

الف) ثبت تمام شاغلان کشور در سامانه شاغلین رسمی وزارت اقتصاد و دارایی

ب) ثبت تمام درآمدهای شاغلان کشور در سامانه درآمدی قانونی وزارت اقتصاد و دارایی

ج) ثبت تمام دارایی های اتباع ایرانی در سامانه ثروت وزرات اقتصاد و دارایی

د) ثبت تمام مالیات‌های پرداختی اتباع ایرانی در سامانه مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی

ه) واگذاری امتیاز قیمت‌گذاری تولیدات کشور از وزرات صنعت، معدن و تجارت به شورای‌عالی اقتصاد

و) واگذاری اختیارتعرفه‌گذاری بر واردات کشور به مجلس و حذف رانت‌های دولتی در این مورد

ز) کاهش تصدی‌گری دولت با واگذاری بدون انحصار امور به بخش‌خصوصی کوچک و بخش تعاونی بزرگ
 

نویسنده: دکتر سید علی‌اکبر پیروی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز