خبرگزاری کار ایران

/یادداشتی از محسن طباطبایی/

چگونه سازمان‌های حوزه شهری می‌توانند متعالی شوند؟

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۲۷۳

سازمان‌های متعالی، با کاربست معیارهای تعالی سازمانی به‌عنوان چارچوبی برای مدیریت سازمان خود که همه زوایای آن‌ را پوشش می‌دهد، به سوی تعالی حرکت می‌کنند و به مفاهیم محوری تعـالی سـازمانی، در فضایی که مبتنی بر اصول ارزشی تعالی سازمانی است، عینیت می‌بخشند‌. تعالی سازمانی به معنای تعهد سازمانی به رشد و توسعه پایدار و دایمی سازمان در جهت کسب رضایت مشتری و افزایش مستمر سودآوری سازمان در یک محیط ملی فراگیر و حمایت کننده می‌باشد.

سـازمان‌هـای متعالی، دسـتیابی بـه اهداف پایدار را در گرو اجرای رویکردهایی می‌دانند که در چارچوب معیارهای تعالی سازمانی یکپارچه شده باشند و همواره بهبود یابند. گسترش فرهنگ تعالی سازمانی و علاقمندی مدیران به بهبود مستمر، منجر به افزایش تقاضا برای استقرار سیستم‌های تعالی می‌شود. سازمان‌های متعالی به‌طور مداوم برای مشتریان خود با درک و پیش‌بینی نیازها و انتظارات و انجام آن ها ارزش آفرینی می کنند. آنها همزمان با پیشرفت شرایط اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی در جوامع، با بهبود مستمر عملکردشان، تأثیر مثبتی را در محیط اطراف خود ایجاد می کنند. سازمان‌های متعالی به‌طور مؤثر از طریق مدیریت کردن تغییرات در داخل و خارج از مرزهای سازمان توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را توسعه می دهند و ارزش ها و سطوح عملکرد خود را از طریق بهبود مستمر و نوآوری های سیستماتیک با بهره‌برداری از خلاقیت کلیه سهامداران خود افزایش می دهند.

در این راستا سازمان‌های شهری، به عنوان نهادهای مردمی در تلاش هستند تا با تعریف اهداف و برنامه‌های اثربخش در حوزه شهری در هزاره سوم، به کاهش استرس‌ زندگی شهری، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و مدیریت شهری موفق، نایل گردند. در این راستا، مسئولیت این سازمان‌ها برای رسیدن به این مهم، بسیار سخت و دشوار است و نیاز ویژه‌ای به حرکت در مسیر تعالی دارند.

 سازمان‌های شهری متعالی، رهبرانی دارند که آینده سازمان را می سازند و به‌عنوان الگویی برای ارزش‌ها و اخلاق عمل می کنند و از توانایی های خود به‌طور گسترده ای برای شناسایی و واکنش مؤثر و کارآمد به فرصت‌ها و تهدیدات استفاده می کنند. این سازمان‌ها برای کارکنان و استعداد آن ها ارزش قائل هستند و فرهنگ توانمندسازی را برای دستیابی به اهداف سازمانی و فردی ایجاد می کنند و نتایج برجسته ای را که نیازهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت همه ذینفعان خود را در چارچوب استقرار محیط پایدار برآورده می‌کند، به دست می‌آوردند.

سازمان‌های متعالی جهت تدوین استراتژی خود از داده ها و دروندادهای گسترده و مناسب استفاده می کنند و این دروندادها شامل عملکرد فرایندهای داخلی‌، عملکرد تأمین‌کنندگان‌، نیازمندی‌ها و رضایت ارباب رجوعان می‌باشد. این سازمان‌ها توجه ویژه‌ای به نگاهداشت منابع انسانی دارند و تلاش در جهت تبدیل آن ها به سرمایه های انسانی می‌کنند.

نویسنده: سید محسن طباطبایی

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز