خبرگزاری کار ایران

طباطبایی مزدآبادی عنوان کرد:

اداره شهر از جیب مردم یعنی عدول از حقوق شهروندی/ منشور دولت در حال فراموشی است

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۵۶۹

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه اداره شهر با تراکم فروشی یعنی خرج کردن از جیب مردم و این عدول از حقوق شهروندی است، گفت: منشوری که دولت منتشر کرد به دلیل عدم مطالبه گری مردم و رسانه ها در حال فراموش شدن است.

 به گزارش ایلنا، کارگاه آموزشی حقوق شهروندی از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و با همکاری آموزش و پرورش استان تهران در سالن اجتماعات خانه فرهنگ حر برگزار شد.

در این نشست که برخی از  مسئولان مدارس  آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشتند، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه قبل از ورود به بحث حقوق شهروندی باید مفاهیم شهر، شهروند، شهروندگرایی، شهروند سازی و مدیریت شهری شهروند مدار مورد توجه قرار گیرند، یادآور شد: ابتدا باید شهر را بشناسیم و تعریف دقیقی از شهروند داشته باشیم و سپس به تدوین حقوق آن بپردازیم و متاسفانه این همان چیزی است که در تدوین منشور حقوق شهروندی مغفول مانده و همین عامل باعث شده تا   این منشور بیشتر به حقوق مدنی شباهت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شهروندی واژه ای است که قدمت آن به یونان باستان می رسد، افزود: اما در شرایط امروزی مفهوم این عبارت به طور جدی تغییر کرده و در واقع شهروندی پدیده ای است که ارتباط مستقیم با زندگی فرد در شهر و چگونگی برخورداری و استفاده او از امکانات و خدمات شهری دارد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه  شهروندی تعیین کننده هویت و چگونه زیستن فرد در شهر و سرانجام پرورش او در قبال مسؤلیت ها و وظایف در محیط اجتماعی شهری است، ادامه داد:‌ در این راستا اول از همه باید شهروند سازی صورت گیرد.

وی سیاست شهروندسازی ( Citizenship Building Policy) را فرایندی عنوان کرد که طی آن تمامی برنامه و طرح های توسعه شهری بر اساس قاعده و فرهنگ شهروند محوری تنظیم می¬گردد و یادآور شد: ما زمانی می توانیم از شهروند صحبت کنیم که نظام برنامه ریزی شهری ما شهروند مدار و شهروند محور باشد.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری سیاست شهروندسازی و اعاده نقش, منزلت و هویت به هر شهروند ساکن در شهر را زمینه های رویش اخلاق و سلوک شهروندی خواند و گفت: ساده ترین فرجام این موضوع افزایش حس تعلق مکانی و اجتماعی و در نتیجه افزایش میزان تعهد اجتماعی شهروندان در قبال محیط زندگی، دیگر شهروندان، نهادها و فعالیت ها در شهر است.

به تعبیر این کارشناس مسائل شهری افزایش حس تعهد و مسئولیت شهروندی در کنار حس هویت شهروندی با لحاظ شدن سایر ملزومات حیات مدنی در شهر موجبات افزاش مشارکت جمعی در اداره شهر خواهد بود.

وی  فرهنگ پرداخت عوارض شهری، رعایت قوانین و مقررات شهری، حفظ حقوق و حریم زندگی افراد در شهر و سرانجام مشارکت در حل و فصل بسیاری از انواع مسائل در شهر منجمله حفظ محیط زیست و همکاری در بهداشت محیط را مستلزم توسعه بنیادی مقوله شهروندی و تحقق ابواب مختلف حقوق شهروندی دانست و همچنین گفت: حقوق شهروندی در معنای امروزی خود باید به یاری مشکلات و مسائل شهری بشتابد.

 دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود به ابعاد اقتصادی حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: ماده 68 منشور دولت تاکید دارد شهروندان در حق دستیابی به فرصت‌های اقتصادی و امکانات و خدمات عمومی و دولتی برابرند.

طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه اغلب حقوق اقتصادی منشور شهروندی در سطوح کلان مطرح شده و تفاوت چندان با بیان قانون اساسی در این زمینه ندارد ، ادامه داد: به نظر من اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد شهری بحث کنیم اولین حقوق اقتصادی شهروندان عدالت در توزیع خدمات و امکانات است که متاسفانه امروز در اغلب شهرها این توازن وجود ندارد.

وی مساله مدیریت صحیح درآمدی و هزینه ای در مدیریت شهری را نیز از جمله حقوق حقه مردم دانست و گفت: وقتی توانایی مدیریت علمی وجود نداشته باشد و شهرها به سمت درآمدهای ناپایدار همچون فروش تراکم و ... بروند آنگاه متضرر اصلی آن کسی غیر از مردم نیست و به عبارت دقیقتر هزینه اصلی شهر از جیب مردم پرداخت می شود.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به نقش ویژه رسانه ها نیز در ایجاد جو مطالبه گری در خصوص حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: با اینکه تعداد رسانه های کشور به نسبت بالاست اما هنوز این رسانه ها در خصوص کارکردهایی که باید مطابق جامعه مدنی داشته باشند نرسیده اند و همین عامل باعث شده تا موضوع حقوق شهروندی عملا دچار رکود شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز