خبرگزاری کار ایران

​امیر یوسفیان، نایب رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در دومین نمایشگاه و همایش «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» عنوان کرد

الگوی متفاوت بانک صادرات ایران برای ایجاد اعتبار در صنعت پتروشیمی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۱۱۳

نایب‌ رئیس هیئت‌‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: به دنبال این هستیم تا زنجیره تامین مالی در صنعت پتروشیمی را با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی به نحوی سامان دهیم که نیازی به تنزیل آنها نباشد و چرخش اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران در بخش‌های مختلف اقتصاد، گشایش‌های بیشتری را در زنجیره تامین مالی موجب شود.

به گزارش ایلنا، امیر یوسفیان در نشست تخصصی مشترک بانک صادرات ایران با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران که همزمان با «دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» در تالار خلیج‌فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، نوآوری بانک صادرات ایران در الگوی زنجیره‌ای تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، ظرفیت‌ها و همچنین قابلیت‌های طرح طراوت برای حمایت از این حوزه را تشریح کرد و افزود: آنچه اهمیت دارد این است که در این شرایط سخت چگونه می‌توان به صنعت پتروشیمی کمک کرد تا بهترین اتفاق برای تحقق اهداف آن رقم بخورد. به خصوص که  شرایط تحریم موجب شده تا در این صنعت به تولید داخل اهمیت بیشتری داده شود و نظام بانکی نیز در کنار این صنعت ایستاده است.
 
وی پیشران بودن صنعت پتروشیمی را ویژگی مهم و اساسی آن دانست و اظهار کرد: قطعا با راه‌اندازی و کمک به یک مجموعه پتروشیمی، قطعه‌سازها و سازندگان فعال‌تر شده و اشتغال و تولید با رونق بیشتری همراه خواهد شد.
 
نایب رئیس هیئت‌‌مدیره بانک صادرات ایران با طرح این پرسش که در شرایط ایجاد شده، آیا نظام بانکی باید همچنان از الگوهای قدیمی برای تأمین مالی این صنعت استفاده کند، افزود: نرخ تسهیلات بانکی در حال حاضر نصف میزان تورم است و تقاضا برای دریافت تسهیلات از نظام بانکی افزایش یافته است؛ اما بانک صادرات ایران تنها به فکر سود نیست و تعریف و راهکاری متفاوت برای کمک به صنعت پتروشیمی دارد.
 
وی با اشاره به تحریم‌ها و مشکل واردات و انتقال پول گفت: در شرایط فعلی یوزانس، فاینانس و ریفاینانس از مبادلات تجاری حذف و موجب شده تا قیمت تمام‌ شده کالا و مواد اولیه به شدت افزایش یابد و هیچ تولید‌کننده‌ای کالایش را نسیه نفروشد. این امر نیز کاهش توان خرید و افزایش مراجعه تولیدکننده به نظام بانکی را در پی داشته است؛ زیرا در حالی که قیمت‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته، منابع نظام بانکی تنها ۴۰ درصد رشد داشته‌ است‌.
 
یوسفیان عدم سرمایه‌گذاری و کاهش تولید را از نتایج مشکلات یاد شده توصیف کرد و افزود: به دلیل همین محدودیت‌ها، بانک صادرات ایران با رونمایی از طرح طراوت، جانشینی برای یوزانس، فاینانس و ریفاینانس تعریف کرد که از ابتدای سال ۹۸ با استقبال بسیار مناسبی روبه رو شد و در ۱۰ ماه اول سال ۹۹ نیز بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی توسط بانک صادرات ایران صادر و تنزیل شد که نقش مهمی در تامین زنجیره مالی بخش‌های مختلف اقتصادی داشته است.
 
نایب رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در جمع مسئولان، مدیران و فعالان اقتصادی حاضر در این نشست افزود: به دنبال این هستیم که نسیه‌فروشی را احیا کنیم. به همین انگیزه طرح‌های طراوت تولید و سرمایه در گردش را  برای خرید و فروش با اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران، جایگزین یوزانس و ریفاینانس کرده و از طرح طراوت توسعه برای خرید ماشین‌‌آلات به عنوان جایگزین فاینانس استفاده کردیم که با بهره‌گیری از آن می‌توان در سررسید اعتبارات اسنادی ریالی، به صورت فروش اقساطی ۳۶ ماهه از این اعتبار بهره‌مند شد.
 
نایب رئیس هیئت‌‌مدیره بانک صادرات ایران ادامه داد: بر این اساس، شرایط خرید مواد اولیه به صورت اعتباری و یک ساله در بانک صادرات ایران فراهم است. ریسک فروش کالا به صورت نسیه در این روش اندک است و در صورت تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی امکان دریافت نقدی آن وجود دارد.
 
یوسفیان تاکید کرد: ریسک اعتبارسنجی مشتریان نیز در این روش کم بوده و بانک دغدغه این مسأله را برای مشتریان به حداقل رسانده است.
 
وی افزایش سرعت خدمت‌رسانی در این طرح را موجب افزایش میزان اختیارات مدیران بانک صادرات ایران در استان‌ها تا ۱۵برابر خواند و افزود: به دنبال این هستیم که اعتبارات اسنادی ریالی گشایش شده توسط بانک صادرات ایران تنزیل نشود، بلکه با چرخش این اعتبارات اسنادی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی، ضمن احیای منش نسیه‌فروشی، اعتبار به نحو بهتری به وجود آید؛ چرا که اگر این الگو به روش مطلوب عملیاتی شود، هیچ تولیدکننده‌ای بیش از ۴ درصد هزینه نخواهد کرد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز