خبرگزاری کار ایران

در گفت وگوی مرتضی سلطانی با خبرنگاران مطرح شد؛

ارائه طرح جدید "مشارکت با مردم در توسعه ملی و حمایت از تولید"

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۲۴۹

در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال جهش تولید نامگذاری کردند، یک فعال صنعت ایران از طرح جدید خود تحت عنوان "مشارکت با مردم در توسعه ملی و حمایت از تولید" خبر داد و جزئیاتی از این طرح را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، مرتضی سلطانی کار آفرین اهل قم و بنیانگذار گروه صنعتی-پژوهشی زر و اولین پالایشگاه غلات ایران، در نشستی خبری با خبرنگاران قم، ضمن ارج نهادن به نامگذاری سال ۹۹ بنام سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: رهبری در سال های اخیر و در نامگذاری شعارهای سال، مدام روی مسئله اقتصاد و ارتقای تولید تأکید دارند، که سال جهش تولید و سال رونق تولید از نمونه های آن است، اما با وجود حساسیت دقیق و بجای ایشان، اما نتیجه عکس اتفاق افتاده است، چرا که بر خلاف خواسته رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید، اما برای رسیدن به این هدف، از مسیر درست حرکت نشده و وقتی هم که از مسیر درست آن حرکت نشود، حمایت از تولید نیست، بلکه آسیب است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که متأسفانه واژه حمایت، تولید را در کشور ما دچار مشکل کرده است، گفت: اگر امروز تولید و اشتغال ما مشکل دارد برای وجود واژه غلطی به نام حمایت است، چرا که واژه حمایت در کشور ما غلط تعریف شده است؛ یعنی مثلا در سال های اخیر، برخی که معلوم نیست ادبیات تولید را بلد بودند یا نبودند، فقط دنبال این بودند که بروند از وزیر و وکیل نامه بگیرند و با مراجعه به بانک ها، منابعی بگیرند تا طرح های خود را اجرا کنند و در نتیجه سرنوشت صنعت و اقتصاد کشور هم، به وضعیت فعلی دچار شده است.

این فعال صنعت ایران، تأکید کرد: تولید با پارتی بازی اتفاق نمی افتد کما اینکه با پول بالشت بابا و ننه هم اتفاق نمی افتد؛ بلکه تولید ادبیات خودش را دارد.

وی با بیان این که در تمام ۴۰ سال اخیری که افتخار دارم بعنوان سرباز صنعت کشور فعالیت کنم، به این نتیجه رسیدم که آفت صنعت کشور تحت تعریف غلط از حمایت از تولید، دچار مشکل شده است، گفت: ایران سرزمینی است که بیشترین استعدادها را دارد و جوانان تحصیلکرده و مستعد بسیاری در این کشور عزیز وجود دارند؛ همچنین فرصت هایی استثنایی داریم که همه دنیا حسرت داشتن آن ها را می خورند، اما چرا باید حال و روز ما این باشد؟ در حالی که تمام مسئولین هم دغدغه شان این بوده که کشور ساخته شود.

سلطانی با بیان این که حمایت از تولید با تکیه بر حمایت های بانکی اتفاق نمی افتد، گفت: منابع بانک های دنیا مربوط به سرمایه گذاری های کوتاه مدت و سرمایه در گردش است و سرمایه گذاری های کارخانه ها و سرمایه گذاری های بلند مدت، از بازار سرمایه تهیه می شود؛ یعنی یک شرکت تولیدی حساب و کتاب ش را شفاف می کند، مالیاتش را سر موقع می دهد و با سود و زیان شفاف به بازار سرمایه می رود و از طریق بازار سرمایه با مردم شریک می شود و در نهایت با کسب منابع، می رود و طرح بلند مدت اجرا می کند؛ در نتیجه مردم هم پشت آن هستند؛ پس بانک باید سرمایه گذاری کوتاه مدت داشته باشد و سرمایه گذاری بلند مدت باید به واسطه بازار سرمایه باشد.

وی تصریح کرد: سال هاست که انگیزه های جوانان و فرصت های اقتصادی کشور ما با شعار حمایت از تولید و البته تعریف غلط از این شعار سوخت؛ حمایتی که تعریف آن به غلط این بود که برویم و از بانک ها وام بگیریم و در تولید بریزیم؛ که البته که من از ابتدا می دانستم این کار و فقط تکیه کردن به تسهیلات بانکی برای تولید، در نهایت باعث ایجاد آسیب می شود. 

سلطانی گفت: من بعنوان کسی که معتقد بودم این مدل حمایت از تولید باید برای سرزمین عزیزم تغییر می کرد، رفتم و یک کار عملیاتی تحت عنوان طرح "مشارکت با مردم در توسعه ملی و حمایت از تولید" آماده کردم که جزئیاتی از آن را بیان می کنم.

مدیرعامل گروه صنعتی-پژوهشی زر، گفت: برای طرح توسعه شرکت زرکام، بنده ۳۰۰میلیون دلار از صندوق توسعه ملی تقاضا دادم که طرح تصویب شد؛ یعنی صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیون دلار برای ماشین آلات و تکنولوژی بدهد و گروه زر هم از درآمد خود، هزینه ریالی طرح را بدهد؛ توضیح بیشتر این که ما هم از منابع خودمان هزار یا ۲هزار میلیارد تومان، سالن بسازیم و تأسیسات بزنیم و کارهای دیگر را انجام دهیم؛ این دو در کنار هم و قرار بود این پروژه بزرگ انجام شود؛ البته که من بعنوان مدیرعامل شرکت، راهی جز این نداشتم و باید تابع این سیستم می شدم؛ اما بعد از مدتی که آرزو داشتم این مدل حمایت های بانکی عوض شود، باید یکی از شرکت ها را به بورس و بازار سرمایه می بردیم، و چون شرکت زر ماکارون شرکتی بود شفاف، برند ملی و مورد تأیید مردم، آمادگی رفتن به بورس را داشت، اما سخت بود؛ چون ما بخش خصوصی بودیم؛ برای این کار دوبار آگهی بهم خورد اما دفعه سوم موفق شدیم و بالاخره این شرکت را به بازار سرمایه بردیم؛ و ارز اولیه را تحت عنوان غزر (غذایی زر) ارائه دادیم؛ پول و منابعی که از آنجا بیرون آمد، بعنوان یک مدل برداشتم و رفتم گذاشتم روی میز بانک های کشور، صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی؛ گفتم  آقای بانک مرکزی و آقای بانک کشاورزی بعنوان بانک لیدر؛ تو برای من ۳۰۰ میلیون دلار برای این طرح تصویب کردی؛ ۱۰۰ میلیون دلار آن را گرفتم و ماشین آلات خریدم و ۲۰۰ میلیون دلار را هم هنوز نگرفتم؛ گفتم پیشنهاد و مدل و طرح جدید دارم و آن این که آن ۲۰۰ میلیون دلاری که هنوز نگرفتم را انصراف می دهم و نمی خواهم، و این ۱۰۰ میلیون دلاری هم که تا الان گرفتم، می خواهم همین امروز و با نرخ آزاد، بروم و تسویه کنم؛ گفتند مگر می شود؟ که پاسخ دادم من منابع دارم می خواهم منابع را ببرم؛ بعد گفتند طرح را چطور تمام می کنید؟ که گفتم بازهم با مشارکت مردم. 

این فعال صنعت ایران گفت: من امروز اعلام می کنم که بجای بانک، مردم با من شریک شدند؛ رفتم ۲۴۰۰ میلیارد تومان به قیمت ETF، آن ۱۰۰ میلیون دلاری که وام گرفته بودم را همراه با بهره‌ اش، همه را تسویه کردم و آن شرکت دیگر پاکیزه شد و در نهایت بعنوان یک مدل گذاشتم روی میز نظام مقدس جمهوری اسلامی و مسئولین و گفتم از این به بعد هر کس خواست طرحی در این کشور اجرا کند، برود شرکت تولیدی خود را شفاف کرده و به بازار سرمایه وارد کند و با مردم مشارکت کند و مردم را شریک کند تا مردم به آن منابع دهند و بعد طرح اجرا کند. اگر این طرح به معنای واقعی اجرا شود باید گفت که دیگر تمام شد آن دوران که وزیر و وکیل را ببینی و پارتی بازی کنی و منابع ملت را برداری با هزار زد و بند از بانک های دولتی بیرون بکشی و بعد تولید نیم بند اجرا بکنید یا نکنید.

سلطانی گفت: من بعنوان فرزند ایران اسلامی و سرباز صنعت نظام جمهوری اسلامی، از یک هفته پیش مدل جدید "مشارکت با مردم در توسعه ملی و حمایت از تولید" را، روی میز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مسئولین گذاشتم که دیگر این مدل حمایت از تولید که به نظر بنده تا کنون مسیر غلطی را طی می کرد، با مدلی که بنده ارائه کردم، تغییر کند.

وی گفت: اگر صد تا از این کارخانه هایی که دارم را ساخته بودم باعث افتخار نبود، بلکه ارائه این مدل برای من افتخار بود که دوست داشتم قبل از مرگ خود، آن را برای کشورم ارائه کنم؛ و به نظرم این مدل حمایت از تولید، خودش یک سرمایه برای کشور است.

این فعال صنعت ایران اضافه کرد: با اجرای این مدل حمایت از تولید، دیگر پسرخالگی و پارتی بازی و رانت و بوروکراسی ممنوع می شود و هر کسی که ادبیات تولید را بلد بود به بازار سرمایه می رود و با مردم مشارکت می کند و کارخانه می سازد و دیگر مواردی مثل این که پسرخاله ام رئیس بانک است نخواهیم داشت و بانک ها فقط باید برای سرمایه گذاری کوتاه مدت حاضر به مشارکت باشند.

وی گفت: به شما قول می دهم با اجرای این طرح، جوانان تحصیلکرده و با انگیزه ایران اسلامی، لیاقت و توانمندی شان به کار می آید و مثل کشورهای پیشرفته دنیا در عرصه صنعت، خواهیم شد.

سلطانی خاطرنشان کرد: این اتفاق چیزی بود که از خدا خواستم قبل از مرگ خودم بتوانم آن را روی میز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بگذارم.

وی در پایان با اشاره به بازار بورس هم گفت: البته بورس و بازار سرمایه فعلی فعلا حباب دارد و باید با احتیاط به آن وارد شد؛ و البته ما در حال حاضر تمرین بازار سرمایه می کنیم و انشاالله با همفکری و با دانش، این بازار هم در مسیر درست خودش قرار می گیرد؛ و البته در همه جای دنیا بازار سرمایه، محل تأمین منابع تولید، توسعه تولید و اشتغال پایدار است.

این فعال صنعت کشور در پایان گفت: بعنوان سرباز صنعت ایران می گویم که اگر چه تحریم ها وجود دارد و هیچ کس از تحریم خوشش نمی آید اما اگر همدلی کنیم و در داخل دست به دست هم دهیم، در ۱۰ سال آینده جوان بیکار نخواهیم داشت و چند میلیون نفر هم از کشورهای دیگر وارد خواهیم کرد.

خاطرنشان میشود که خبرنگاران قمی در یک تور نیم روزه، از بخش های مختلف شرکت صنعتی-پژوهشی زر و اولین پالایشگاه غلات ایران بازدید کردند که محسن امینی عضو هیئت مدیره این شرکت توضیحاتی برای اصحاب رسانه ارائه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز