خبرگزاری کار ایران

در راستای معرفی هرچه بیشتر موزه تاریخی قم؛

نمادهای برگرفته از موزه قم در ورودی‌های شهر نصب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۲۳۵

مدیران و کارشناسان سازمان زیباسازی شهری قم ضمن بازدید از موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) با مسئولان این موزه گفت‌وگو و بر لزوم استفاده از ظرفیت آثار تاریخی هنری در زیباسازی شهر مقدس قم تاکید کردند.

به گزارش ایلنا از قم، برای ایجاد تعامل و هم‌افزایی میان موزه آستان مقدس بانوی کرامت و شهرداری قم در زمینه طراحی و زیباسازی شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) و خاستگاه انقلاب اسلامی و همچنین در راستای معرفی موزه آستان مقدس فاطمی در ورودها و سطح شهر قم برای مسافران، زائران و مجاوران نشست هم اندیشی میان مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری قم و مسئولان موزه فاطمی برگزار شد.

در این نشست تاکید شد که باتوجه به اهمیت و جایگاه ویژه مذهبی، فرهنگی و تاریخی شهر مقدس قم در گستره ملی و فراملی؛ زیباسازی و نمادهای شهری آن مانند المان ها، یادمان ها، تندیس ها و نگاره ها و شعارها، دارای اهمیت فوق العاده ای است که می بایست با مطالعات علمی و حساسیت و دقت بالایی انتخاب، طراحی و ساخته و نصب گردد.

وجود انواع اشیاء و آثار تاریخی و هنری در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، که جلوه هایی از فرهنگ، خرده فرهنگ ها و آیین ها و رویداها و میراث فرهنگی حرم مطهر فاطمی و مردمان شهر مقدس قم است، فرصت وظرفیت بی نظری برای هدفمند کردن امر طراحی و زیباسازی قم و نیز معرفی آثار موزه، فراهم ساخته است.

بنابراین مطالعه و ایده پردازی مناسب می توان از اشیاء و آثار قدیمی موزه مانند قندیل ها و شمع دان ها، انواع کاشی های زیبا و نفیس، اسباب و وسایل خدمت به زائران همچون بخورسوزها و مجمرها و عطرافشان ها، نشان های خادمی دوره های گذشته و معاصر، آرایه ها و نگاره ها مصحف ها و کتب خطی، و طرح و نقش های منحصربه فرد فرش ها و قالی های نفیس و انواع ظروف سفالی و فلزی، ابزار سوگواری و شادی و نظیر اینها برای طراحی و اجرای المان شهری و نمادها و یادمان های فرهنگی و هنری در سطح شهر مقدس قم بهره بسیاری برد.

از این روی دو مسئله زیباسازی شهری قم و تبلیغات محیطی موزه آستان بر پایه آثار قدیمی موزه مورد بررسی و همفکری قرار گرفت.

در این جلسه هم اندیشی، از رهگذر بازدید میدانی از تالارها و آثار موزه، ایده ها و پیشنهادت عملی مطرح شد و مورد تاکید و توافق طرفین قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز