خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی مطرح کرد:

اولویت دفتر تبلیغات حوزه، صرف هزینه‌ها در فضای مجازی است/ تأکید بر توانمند کردن گروه‌های تبلیغی فضای مجازی

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۹۸۱

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که اولویت اول این نهاد حوزوی، صرف هزینه‌ها در فضای مجازی است، گفت: باید حتما مسئله توانمند کردن گروه‌های تبلیغی فضای مجازی را جدی بگیریم.

به گزارش ایلنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست بررسی فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در فضای مجازی در ایام شیوع بیماری کرونا، با بیان این که جنس این فعالیت ها، جنس متشـتتی بود، اظهار داشت: این فعالیت های پراکنده، درست است که از جهت استیعاب بحث، اینکه مثلاً میدان‌های متعددی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خوب است اما مثل ذره‌بینی که اگر در یک جا متمرکز شود و کانون درست شود، می‌سوزاند و اثربخش است و اگر پراکنده باشد، بخاطر جنس پراکندگی آن زیاد دیده نمی‌شود؛ اگر یک گزارشی از فعالیت های بخش های مختلف دفتر جهت ارائه تهیه شود، خوب است.

وی در خصوص هدف از تأسیس معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: نکته دوم که خیلی مهم است این است که ما دو کار در دفتر انجام دادیم؛ یکی اینکه معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه را ایجاد کردیم که اصل تصور بنده از تأسیس این معاونت، به هیچ وجه یک صف فعالیت مجازی در عرض صف‌های دیگر فعال مجازی نبوده و نیست؛ این گونه نیست که بگوییم هر یک از معاونت های دفتر فعالیتی دارند و در زمینه هایی فعالیت می کنند، پس یک معاونتی درست کنیم که این معاونت، یکسری فعالیت داشته باشد، هدف این نیست.

* نقش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه در واقع می‌خواهد نقش هماهنگ‌ کننده، تجمیع کننده و پشتیبانی فعالیت‌های مختلف در فضای مجازی دفتر را ایفا کند.

وی با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری فضای مجازی در دفتر تبلیغات اسلامی در آینده نزدیک افزود: در خصوص این که سیمای این پشتیبانی چگونه است، باید گفت که یک شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فضای مجازی دفتر که حکم آن را صادر می‌کنم و عزم آن را مشخص خواهم کرد؛ دبیر این شورا حجت الاسلام والمسلمین علیزاده است، یعنی طراحی‌ها باید در این شورا انجام بگیرد و تمام بخش ها نیز باید پیشنهادات برنامه‌های عملیاتی خود را به دبیر محترم و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه ارائه دهند و معاون مربوطه نیز در جلسه ای از طرح تدوین شده دفاع خواهد کرد؛ نحوه این پشتیبانی طراحی شده و تقریبا نهایی گردیده است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: یکسری فعالیت‌های فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی، ذاتی قسمت‌ها است، یعنی اصلاً ارتباطی به تشکیل این معاونت ندارد و از گذشته در بخش های مختلف صورت می گرفته و جزء فعالیت های ذاتی آنها است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: کاری که در هیئت امناء کردیم این است که گفتیم این شرایط کرونایی باعث می‌شود که برخی برنامه‌های پیش‌بینی شده دفتر اعم از اعزام مبلغ ماه مبارک رمضان عملاً اجرا نشود؛ اما عملاً نتوانستیم اعزام را انجام بدهیم، البته با فعالیت‌های مجازی و اتفاقاتی که صورت گرفت، یک بخشی از آن البته هزینه می‌شود و برخی هم هزینه نمی‌شود.

وی افزود: مثلا فرض کنید بنده قبل از اینکه شرایط کرونا باشد، گاهی اوقات هفته‌ای دو سه جلسه تهران می‌رفتم، همچنین برخی مدیران و کارشناسان ما، گاهی وقت ها جلساتی بود که می‌رفتند و می‌آمدند، همایش هایی داشتیم که به هر جهت برگزار می‌شد، تمام اینها تعطیل شده و همه اینها کاهش هزینه است، یعنی از واحد موتوری گرفته که ماشین می‌فرستاد تا مبلغ، مدیر و کارشناسی که می‌رفتند و کسانی که همایش برگزار می‌کردند و اضافه کارها و... ؛ مثلا وقتی ما در اسفندماه و فرودین ماه می‌گفتیم که یک سوم کارکنان به صورت گردشی بیایند، معلوم است که اضافه کاری هم نیست، تمام اینها باعث می‌شود که هزینه‌ها کم شود.

* ثمره صرفه جویی ها در دفتر تبلیغات اسلامی برای فعالیت در فضای مجازی هزینه خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به این که ثمره صرفه جویی ها در فضای مجازی هزینه خواهد شد، اظهار داشت: هیئت امناء تصویب کرد که هرگونه صرفه‌جویی در هزینه‌ها که به هر دلیلی در دفتر اتفاق می‌افتد، اولویت اول صرف هزینه‌ها در فعالیت فضای مجازی است، یعنی معاونت فرهنگی و تبلیغی، غیر از آن فعالیت های ذاتی، می‌گوید نتوانستم اعزام مبلغ ماه مبارک رمضان را انجام دهم اما میدان است که بتوانم امر تبلیغ دینی یا وظایف آموزش های کاربردی را فعال‌تر و با حجم گسترده‌تری انجام دهیم که محل تأمین اعتبار آن، همان صرفه‌جویی هایی است که صورت گرفته و بخش های دیگر هم همینطور است.

وی با بیان این که ما از تشتت در رنج هستیم، گفت: احتیاج داریم که هم‌افزا و سازمان‌یافته کار کنیم و تمهید آن، این است که شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به دبیری حجت الاسلام والمسلمین علیزاده فعال شود؛ بخش های مختلف باید پیشنهادات خود را مطرح کرده و در این شورا باید نسبت به آن پیشنهادات اعتبارسنجی شود؛  منظور از اعتبار سنجی، اعتبار مالی نیست، بلکه اعتبار اینکه ارزش کار چگونه است، و این حلقه اتصال یعنی این که یکی از کارهایی که این معاونت باید انجام بدهد، هم‌افزا کردن و به میدان آوردن بخش هایی است که می‌توانند در جریان‌سازی یا حداقل انجام عملیات پرحجم، تأثیرگذار و مؤثر ایفای نقش کنند، که بحث تأمین زیرساخت و... ذیل همان است که وقتی طرحی بیاید و همه‌جانبه نگاه شود، طبیعی است که یک جاهایی باید تقویت شود.

* آموزش و تبلیغ، مزیت نسبی دفتر تبلیغات اسلامی است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نکته بعدی این است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) ما یک ظرفیتی دارند که بتوانند در مسئله فضای مجازی بیشتر ایفای نقش کنند؛ آموزش و تبلیغ، مزیت نسبی دفتر تبلیغات اسلامی است.

وی با اشاره به این که مزیت نسبی در فضای مجازی باید حفظ شود، افزود: بخش قابل توجهی از طراحی‌های ما باید به سمت فعالیت‌های آموزشی برود؛ باید یک نیازسنجی محیطی در خصوص انواع و اقسام فعالیت‌های آموزشی با گروه‌های مخاطب متنوع انجام دهیم؛ مثلاً آموزش‌های کاربردی بیشتر متوجه مبلغین و روحانیون کشور است و می تواند جهت برگزاری دوره های ضمن خدمت به سمت دبیرها و کارمندان برود؛ مثلا ما با یک وزراتخانه و یا بخشی تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم و آیتم‌های آموزش ضمن خدمت آنها را ارائه دهیم و به جنبه های دینی آنها بپردازیم و در این خصوص اعلام آمادگی کنیم.

* ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین واعظی به ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت و اظهار داشت: با توجه به این که ظرفیت ها و هیئت علمی خوبی در دفتر داریم و متصل به حوزه هستیم، یکی از مزیت‌های نسبی ما، آموزش است که از دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌توانیم استفاده کنیم و مزیت دیگر ما بحث تبلیغ است که این هم یک لشکری از مبلغین را داریم.

وی ضمن تشکر از فعالیت های صورت گرفته در بخش گروه های تبلیغی و تبلیغ نوین گفت: ممکن است یک بخش قابل توجهی بالفعل کیفیت نداشته باشند، اما قابل آموزش و مهارت‌افزایی هستند؛ اینکه ما اکنون توانستیم در شرایط شیوع کرونا یک چنین عملیاتی انجام دهیم، به خاطر زیرساخت ها است، بالأخره فعالیت ها و مهارت‌افزایی هایی که انجام شد، نباید از بین برود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن بیان توصیه هایی به واحد جذب گروه های تبلیغی تصریح کرد: باید حتما مسئله توانمند کردن گروه‌های تبلیغی فضای مجازی را خیلی جدی بگیریم؛ این وضع نسبی است و اگر از آن غفلت کنیم، اینکه این همه سال سرمایه‌گذاری کردیم و حال رها کنیم، این خیلی بد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز