خبرگزاری کار ایران

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم خبر داد؛

تدوین طرح‌های جامع حمل و نقل و دوچرخه قم تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۱۱۸

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم از تدوین طرح های جامع حمل و نقل و دوچرخه قم تا پایان سال خبر داد و گفت: در طرح جامع تمام سیاست‌های اجرایی در حوزه حمل‌ و نقل بیان‌ شده و این مطالعات نقشه راه شهرداری در افق ۱۵ سال آینده خواهد بود.

به گزارش ایلنا از قم، عباس ذاکریان صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت ۲۶ آذرماه روز ملی حمل‌ و نقل برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های تدوین‌ شده برای یک سال آینده، اظهار داشت: همکاری بین شهرداری با خبرنگاران می‌تواند در اتخاذ تصمیمات اثرگذار، مؤثر باشد.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم حمل‌ و نقل عمومی را مورد بررسی قرار داد و افزود: تنها حمل‌ و نقل عمومی فعال در شهر قم اتوبوسرانی بوده که با چالش‌های مختلفی در این حوزه روبه‌رو هستیم، در سال گذشته ۱۰۲ دستگاه اتوبوس خریداری‌ شده و ۲۶ دستگاه اتوبوس دیگر قرارداد بسته‌ شده که ۶ دستگاه آن وارد ناوگان شده است.

ذاکریان به طرح تجاری‌سازی حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در این طرح که مصوبه شورای اقتصاد را دارد پیش‌بینی‌شده از محل صرفه جویی سوخت و صادرات سوخت به خودروسازها برای خرید خودرو بودجه داده شود و ۵۰ درصد هزینه خودرو را نیز بانک مرکزی با تسهیلات واگذار کند و قم تنها شهری بوده که به مرحله قرارداد نیز رسیده است.

وی ادامه داد: تا امروز با ۳ شرکت خودروساز مذاکره کرده و امیدواریم تا هفته آینده این قرارداد قطعی شود، بخش بازسازی اتوبوس‌ها نیز به علت قطع تولید اتوبوس در شرکت‌های خودروساز و قیمت بالای خرید اتوبوس مورد توجه بیشتر شهرداری قم قرار گرفته است.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم آخرین واگذاری اتوبوس به شهرداری‌ها را ۱۰سال گذشته اعلام و خاطرنشان کرد: چنانچه اتوبوسی نیز واگذار شود قیمت اتوبوس‌ها به حدود دو میلیارد رسیده که در توان خرید شهرداری و متقاضی نیست و قم از جمله شهرهایی است که در بازسازی پیشرو است.

ذاکریان آغاز بازسازی اتوبوس‌ها را با ۵۶ اتوبوس مطرح کرد و گفت: اتوبوس‌های بخش خصوصی در صورت ارائه کمکهای دولتی نیز با تخصیص بودجه بلاعوض بازسازی‌ شده و هزینه بازسازی آن بین ۱۵۰ میلیون تومان تا ۳۵۰ میلیون تومان متفاوت است.

وی بازنگری خطوط اتوبوسرانی را نیز تشریح و بیان کرد: در مطالعات انجام‌ شده در طرح جامع حمل‌ و نقل کاهش استفاده مردم از اتوبوس‌ها قابل‌ توجه بود و این امر سبب بازنگری در خطوط شد و خطوط از قطری به شعاعی تبدیل شد.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: با پایان ۱۰ سال قرارداد اتوبوس‌ها، بهره‌ برداری اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار می شود و اتوبوس‌ها می‌توانند با قرارداد جدید و بر مبنای جدید پیمایشی دوباره وارد ناوگان ‌شوند.

ذاکریان اجرای QR کدها در تاکسی ها را با تأخیر اعلام کرد و گفت: متأسفانه نتوانستیم به‌موقع این طرح را آغاز کنیم اما از اواخر آذر این طرح با ۵۰ تاکسی شروع‌ شده و مشکل پرداخت هزینه به‌ صورت نقدی حل می‌شود.

وی چالش‌های پایانه جنوبی را مطرح و تصریح کرد: جابه‌جایی‌هایی که در زمین پایانه و تغییر مسیر جاده ایجاد شد ساخت پایانه را متوقف کرده و در حال حاضر هنوز و با وجود تأکید شورای ترافیک زمینی به‌ صورت رسمی به شهرداری واگذار نشده است.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: خط‌کشی در معابر با سیستم جدید رنگ‌های دو جزئی و طرح و الگو در حال انجام بوده و تابلوهایی که در سه فاز طراحی‌شده در حال نصب و تکمیل است.

ذاکریان از تدوین نهایی طرح جامع حمل‌ و نقل شهر قم با افق ۵ سال و ۱۵ سال تا پایان سال خبر داد و ابراز کرد: در طرح جامع تمام سیاست‌های اجرایی در حوزه حمل‌ و نقل بیان‌ شده و این مطالعات نقشه راه شهرداری در افق ۱۵ سال آینده خواهد بود.

وی اتمام طرح جامع دوچرخه‌سواری را نیز تا پایان سال اعلام کرد و گفت: ایجاد مسیرهای یکپارچه دوچرخه، ایستگاه‌های دوچرخه، دوچرخه اشتراکی و مسائل مربوط به آن به‌صورت جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم از طراحی ۳ پارک ترافیک خبر داد و افزود: پارک ترافیک پردیسان به مرحله مناقصه رسیده و طراحی این دو پارک تمام‌ شده و پارک ۱۵ خرداد نیز توسط سازمان ترافیک تجهیز و ایمن شده و به آموزش‌ و پرورش واگذار شده است.

ذاکریان، قم را در هوشمند سازی تقاطع‌ها ضعیف خواند و بیان کرد: در سال آینده ۱۰ تقاطع به‌صورت مرکزی هوشمند شده و در حال حاضر ۱۰ تقاطع به‌صورت منفرد هوشمند است و برای هوشمند سازی مرکزی ۱۰ تقاطع در حال استانداردسازی و بهسازی است.

وی طرح پیاده‌روهای پیوسته در شهر را در حال مطالعه خواند و اظهار داشت: پیاده راه خیابان های صفاییه و شهید فاطمی(دور شهر) آغاز شده و مشاور در حال انجام مطالعات آن بوده تا عابر پیاده بدون تقابل با خودرو حرکت کند و در آینده این طرح به هسته مرکزی نیز تسریع داده می‌شود.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم، پارکینگ را یکی از زخم‌های کهنه شهر دانست و بیان کرد: تملک در سال‌های گذشته موفق نبوده و نیست و پر چالش است، شهرداری برای رفع این مشکل به سمت استفاده از ظرفیت زیر معابر حرکت کرده و مشاور در حال جانمایی است و نخستین نقطه در بلوار یاران و باجک مشخص و تا سال آینده عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود.

ذاکریان ضابطه‌مند شدن تاکسی‌های اینترنتی را اعلام و خاطرنشان کرد: با ابلاغ دستورالعمل وزارت کشور تاکسی‌های اینترنتی زیر نظر شهرداری آمده و قرارداد بسته‌اند و بخشی از انتظارات ما در این قرارداد برآورده می‌شود.

وی از طراحی سامانه‌ای متمرکز سما یعنی سامانه ثبت اطلاع سفر، خودرو و راننده خبر داد و تصریح کرد: شهرداری نظارت‌ها را از طریق این سامانه انجام داده و اطلاعات خودرو، راننده و سفر را کنترل می‌کند و تپ‌سی نخستین شرکت فعال در قم، قرارداد را امضا کرده است.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را بر اساس سامان سما دانست و ادامه داد: بر اساس دستورالعمل سقف نرخ دریافتی در تاکسی‌های اینترنتی نباید بالاتر از نرخ مصوبه شورا بوده و تخلفات دیگر نیز بر اساس دو کمیته هیئت نظارتی و کمیته ایمنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز