خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تخصصی مهدویت در نشست خبری:

جلوی تفکر انحرافی انجمن حجتیه را گرفتیم/ «ظهور نزدیک است» از جاهایی پشتیبانی می‌شد

رئیس مرکز تخصصی مهدویت، از اعلام موجودیت ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی در کشور خبر داد و گفت: هدف این ستاد جلوگیری از آسیب‌های مباحث مربوط به امام زمان(عج) و مهدویت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، ظهر امروز (سه شنبه۲۵ اسفند۹۴) در نشست خبری اعلام موجودیت ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور، با اشاره به آسیب‌های بحث مهدویت و انتظار و همچنین برخی مدعیان دروغین، اظهار داشت: ادعاهای دروغین در رابطه با امام زمان (عج) و مهدویت، برای این است که این بنیان راسخ را تخریب کنند. 

او با بیان اینکه در عصر قاجار و همین طور عصر پهلوی نیز شاهد ظهور برخی مدعیان دروغین و آسیب‌های بحث مهدویت بودیم، گفت: هدف از تشکیل ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی در سطح کشور، جلوگیری از آسیب‌هایی است که ممکن است این مسئله را دچار خدشه کند. 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت افزود: تدبیر و عقل حکم می‌کند که به دنبال راهکارهایی باشیم که از مباحث مهدویت تخطی نشود، زیرا این مسئله خطر بسیار بزرگی است که متأسفانه در کنار و گوشه‌ها شکل می‌گیرد؛ در دوران انقلاب نیز شاهد برخی ازاین آسیب‌ها بوده‌ایم. 

کلباسی گفت: ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی از این جهت که بتواند بین مؤسسات مختلف مرتبط با بحث امام زمان (عج) و مهدویت و دستگاه‌های تبلیغی کشور یک همخوانی و تبعیت از یک اصول مشترک و سیاست‌های واضح و علمی را به وجود بیاورد شکل گرفته تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود؛ مثلا ما مشاهده می‌کنیم که در سطح رسانه‌ها وقتی مباحث مهدویت مطرح می‌شود، به صورت کلی یک چارچوب قاعده‌مند و منطقی را نمی‌بینیم که امیدواریم این اشکالات رفع شود. 

دبیر ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور از حضور حدود ۳۰ دستگاه، نهاد و مؤسسات علمی مرتبط با بحث مهدویت از جمله، مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، مسجد جمکران، صدا و سیما، جامعة المصطفی (ص)، مرکز تخصصی مهدویت، وزارت ارشاد، چند مؤسسه علمی و... در ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی خبر داد و گفت: ریاست ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور به عهده حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان است که از سوی مقام معظم رهبری به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب شده است. 

او اضافه کرد: برای اینکه فعالیت‌های مهدوی در کشور سامان منطقی یابد و شاهد هماهنگی کلی و هم افزایی دستگاه‌ها و مؤسسات مرتبط باشیم، باید راهبردهای اصولی توسط این ستاد اعلام و اجرایی شود؛ مثلا کارهای پژوهشی دستگاه‌های فرهنگی مختلف، مرتبط با هم باشد و البته موازی نباشد و به نوعی شاهد تقسیم کار‌ها باشیم. 

کلباسی با بیان اینکه این مرکز تخصصی به عنوان دبیرخانه ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی فعال خواهد بود، گفت: این ستاد در حال حاضر بودجه خاصی ندارد و فعلا با همکاری اعضا فعالیت می‌کند. 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «آیا در خصوص اعضای ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور به ویژه مؤسسات علمی غیر از ارگان‌های رسمی مانند وزارت ارشاد، مدیریت حوزه‌های علمیه کشور و...، پالایشی صورت گرفته؟ و اصولا چه ساز و کاری از سوی ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور اندیشیده شده تا مبادا روزی هر یک از این اعضاء ساز جدایی نزده و باعث مشکلات و مطرح شدن مباحثی مانند آنچه در دولت سابق مطرح و از سوی بسیاری از علما و شخصیت‌ها به جریان انحرافی موسوم شد، نشوند؟» گفت: این اعضاء، مؤسسات شناخته شده‌ای هستند که فعالیت‌های روشنی دارند. 

او ادامه داد: حرکتی که آن موقع (دولت قبل) صورت گرفت (ظهور بسیار نزدیک است) را نمی‌دانیم از کجا شروع شد؛ چون تحت عنوان هیچ مؤسسه و سازمانی نبود؛ بلکه آنها یک عده‌ای بودند؛ حرکتی کردند و پشتیبانی‌هایی هم از آن‌ها شد، ولی اعضای ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی، بیشتر از دستگاه‌های رسمی و مؤسسات شناخته شده‌ای هستند که حرکت‌های سالمی هم دارند و اصلا غرض هم این است که اگر جایی حرکت خطایی صورت گرفت، این ستاد هست و یک جایی هست که آنجا تصمیمات ارزیابی می‌شود و اگر این روند‌ها به مخاطره افتاد، اصلاح شود. 

کلباسی با بیان اینکه فلسفه تشکیل ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور، جلوگیری از انحرافات مربوط به مهدویت است، گفت: شاید بتوان گفت که ۱۰ آسیب که مهم‌تر از دیگر آسیب هاست، در بحث مهدویت وجود دارد که یکی از آن‌ها معرفی غلط امام عصر (عج) است؛ یعنی برای مثال گاهی ایشان را در حد معرفی کمیته امداد پایین آوردن، یکی از آسیب‌ها و ظلم‌هایی است که صورت می‌گیرد؛ البته چنین نهادی هم جایگاه دارد، اما بحث امام زمان (عج) یک بحث مهم دینی، مرتبط با مباحث سیاسی و عقیدتی و... ما، و حتی مربوط به آینده جهان است و نباید بد معرفی شوند؛ بله؛ وقتی امام زمان (عج) بیایند همه امور را اصلاح می‌کنند اما این مسئله غیر از این است که ایشان را فقط برای رفع حاجات و امور روزمره معرفی کنیم. 

او با بیان اینکه یکی دیگر از آسیب‌های مهم بحث مهدویت، بحث سوء استفاده کنندگان از این جریان‌هاست، گفت: یادم است که گاهی در زندان چند امام زمان قلابی داشتیم یا همین الان جریان‌هایی هست که به روشنی از جانب صهیونیست‌ها پشتیبانی می‌شود که مثلا فلانی پسر امام زمان است و...؛ یعنی فرقه سازی به منظور قطع این جریان است؛ در طول تاریخ این چنین جریاناتی کم نبوده و در همین سال‌ها نیز برخی مسائل را شاهد هستیم. 

دبیر ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی با تأکید بر اینکه تحلیل‌های غلط در خصوص امام زمان (عج) نیز یکی دیگر از آسیب‌های، گفت: ممکن است کسانی که این تحلیل‌های غلط را می‌کنند غرضی ندارند اما خطا می‌کنند، آن هم خطای سنگین؛ مثلا گاهی سی‌دی تحت عنوان «ظهور بسیار نزدیک است» را منتشر کردند؛ در این خصوص باید بگوییم که تجربه‌های تاریخی هم مقابل ما هست؛ زمان صفویه گفته شد این دولت طرفدار و پشتیبان مذهب تشیع هست؛ و واقعا هم اگر خود را در آن شرایط تاریخی قرار دهیم می‌بینیم که شیعه پس از قرن‌ها که در فشار بود، دولتی ابرقدرت به نام صفویه داشت که تقریبا همین مسئله آسودگی خیال از اینکه حکومت مقتدری وجود دارد، موجب سقوط صفویه شد؛ در نتیجه دولت‌هایی که پس از سقوط صفویه روی کار آمدند به نحوی بودند که می‌خواستند ریشه تشیع را بزنند. 

او گفت: حالا در چنین شرایطی اگر مجامع علمی و فرهنگی نسبت به این مسئله حساسیت نداشته باشند و مثلا چنین تفکرات انحرافی به صدا وسیما راه پیدا کند، و بعد هم منتشر شود، فجایعی رخ خواهد داد؛ این هم بخشی از آسیب هاست. 

کلباسی با بیان اینکه آسیب‌های متعدد دیگری داریم که برای مثال از رسانه‌های بیرونی نشأت می‌گیرد، گفت: موعودسازی بدلی که توسط برخی رسانه‌های بیرونی و غربی دنبال می‌شود از مسائل مورد توجه است؛ یعنی تفکری که در غرب و مجامع موعودگرایی آن‌ها دنبال می‌شود، اصلا اندیشه دیگری را ترویج می‌کنند که انحرافی است. 

دبیر ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه «اگر در طول فعالیت این ستاد، به تشکل‌هایی برخورد کنید که شبیه به انجمن حجتیه در ابتدای انقلاب باشد که با وجود ادعای تلاش برای ترویج تفکر مهدویت از سوی امام خمینی (ره) طرد شدند، چه راهکاری برای این مسئله اندیشیده‌اید؟» گفت: قطعا اگر یک مرکز رصد هوشیار با مشارکت فکری نخبگان باشد، طبیعتا از ظهور و بروز و تقویت این جریان‌ها جلوگیری می‌کند اما اگر نباشد که معلوم نیست چه می‌شود. 

او افزود: هدف از تشکیل ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور همین است که جریان‌های مهدوی که در زمان‌های مختلف پدیدار می‌شوند و می‌خواهند فعالیتی کنند را رصد کرده و اگر احیانا لازم است اصلاحی شود، توصیه کند. 

کلباسی اضافه کرد: با این جریان‌های عضو ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور، البته اگر ان‌شاءالله آن تعهد لازم در مجموعه باشد و این احساس مسئولیت وجود داشته باشد، فکر نمی‌کنم جریان‌هایی شبیه به انجمن حجتیه بتوانند نفوذ کنند و قطعا راه فکری‌شان بسته است؛ حالا ممکن است از راه‌های دیگری فعالیت کنند و ما نمی‌توانیم آینده را بیمه کنیم، اما باید تلاش خود را بر اساس دانش، علم و تدبیر انجام دهیم.

کد خبر : ۳۵۵۷۲۱