خبرگزاری کار ایران

سردار مجتبایی در جمع خبرنگاران:

بالای ۵۰درصد دستگیر شدگان سال ۹۴ قم بیکار بودند

فرمانده نیروی انتظامی استان قم، با بیان اینکه با هرگونه بی‌نظمی چهارشنبه آخرسال برخورد می‌شود گفت: به هیچ گروهی اجازه تجمع نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، سردار کاظم مجتبایی صبح امروز (دوشنبه۲۴ اسفند۹۴) در نشستی خبری به منظور اعلام برنامه‌های پلیس قم برای کنترل چهارشنبه آخر سال و همچنین اعلام عملکرد پلیس قم در یک سال گذشته، اظهار داشت: پلیس قم برای کنترل چهارشنبه آخر سال، ۵۰ نقطه را برای استقرار در نظر گرفته که از این میان، ۵ نقطه به عنوان نقاط مهم‌تر و استراتژیک هستند. 

وی افزود: به همکاران توصیه کردیم که اگر کسی بخواهد از مراسم سنتی چهارشنبه آخر سال سوء استفاده کرده و موجب آزار و اذیت مردم شود، با او برخوردهای لازم صورت گیرد؛ البته نگاه پلیس قم به چنین مقولاتی اجتماعی است و از این رو معتقدیم باید در مسئله چهارشنبه آخر سال، به صورت اجتماعی مدیریت و کنترل صورت گیرد. 

فرمانده نیروی انتظامی استان قم، با بیان اینکه توصیه ما به همکاران‌مان کنترل محله‌محور در خصوص مسئله چهارشنبه آخر سال است، گفت: به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهیم تجمعی انجام دهند و با هر گونه بی‌نظمی و بستن راه‌ها برخورد خواهد شد.

سردار مجتبایی در ادامه سخنان خود با بیان این که تعداد افراد دستگیر شده به دلایل مختلف از ابتدای سال تاکنون در قم ۳۹ هزار و ۹۳۰ نفر بوده است، خاطرنشان کرد: از میان افراد دستگیر شده ۵۳ درصد بیکار بودند و ۷۵ درصد نیز برای نخستین بار دستگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به امنیت پایدار و کاهش دستگیری‌ها باید تلاش بسیاری انجام گیرد.

فرمانده انتظامی استان قم با بیان اینکه در طول یک سال گذشته شاهد کاهش یک درصدی سرقت بودیم، افزود: در این مدت جرایم خشن مانند سرقت مسلحانه ۵۰ درصد کاهش، سرقت به عنف ۳۰ درصد و سرقت تحت پوشش یعنی سرقت با لباس مأمور ۵۸ درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: طی سالجاری قتل‌ در این استان ۳۵ درصد کاهش یافته‌اند.

مجتبایی با بیان اینکه بیشترین کشفیات مواد مخدر در قم در جاده‌های منتهی به استان بوده است، افزود: هشت و نیم تن انواع مواد مخدر در قم کشف شده که نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد افزایش کشفیات داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه طی سال‌جاری ۳۷ باند بزرگ مواد مخدر در قم متلاشی شده‌ است، افزود: ۹ هزار و ۲۸۹ معتاد طی این مدت از سطح معابر جمع‌آوری شده‌اند.

فرمانده انتظامی قم با بیان اینکه طی یکسال گذشته بیش از ۲۲۵ نفر در بحث قاچاق کالا در این استان دستگیر شده‌اند، گفت: ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده طی این مدت ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

مجتبایی با بیان اینکه کل تصادفات در قم پنج درصد افزایش داشته است، افزود: خوشبختانه هفت درصد کاهش تلفات جاده‌ای داشته‌ایم و در مجموع ۲۰ نفر نسبت به سال گذشته تعداد کشته‌شدگان کاهش یافته است و همچنین ۱۰ هزار و ۱۶۰ نفر نیز در این تصادفات مجروح شده‌اند.

وی بیان کرد: در ارتباط با اتباع بیگانه در طول یک سال اخیر، ۳۹ هزار و ۴۵۲ نفر از اتباع که به صورت غیرمجاز در سطح استان تردد می‌کردند، دستگیر و به اردوگاه منتقل شدند.

فرمانده انتظامی استان قم در خصوص فعالیت‌های پلیس فتا در قم، افزود: در این رابطه ۱۷۰ نفر از ابتدای سال تاکنون دستگیر شده که تمامی آن‌ها به مقامات قضایی اطلاع داده شده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات قم موتورسیکلت سواران هستند که در این راستا، ۲۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف و به پارکینگ‌ها ارجاع داده شدند.

مجتبایی در خصوص فعالیت پلیس اجتماعی نیز افزود: در سال جاری تعداد ۱۲ هزار و ۶۳۷ نفر به مرکز مشاوره معاونت اجتماعی و مرکز مشاوره کلانتری‌ها مراجعه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در همه کلانتری‌ها مرکز مشاوره ایجاد شده که برخی افراد مراجعه کننده در ابتدا به مرکز مشاوره انتقال داده شده و به مصالحه ختم شده است، افزود:‌ طی سال جاری ۷۳ درصد از افرادی که به مراکز مشاوره انتقال داده شده‌اند به مصالحه ختم شده است.

فرمانده انتظامی استان قم پلیس نیروی انتظامی در درون سازمان پنج هدف مهم را مشخص کرده است، افزود: امنیت هوشمند و تمرکز بر مسائل سایبری از مهم‌ترین اهداف پنج گانه پلیس نیروی انتظامی است که بیش از ۷۰ درصد اهداف پیش بینی شده محقق شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد کاهش جرایم کارکنان بوده‌ایم، افزود: با توجه به فعالیت‌های علمی صورت گرفته، بیش از ۵۰ درصد از کل جرایم کارکنان و ۲۷ درصد جرایم مهم کاهش یافته است.

مجتبایی بیان کرد: فعالیت فوریت‌های پلیس ۱۱۰ در ارزیابی‌ها قم اول بوده است و از نظر سرعت عمل، دقت عمل، راستگویی و صحت عمل، پلیس قم در کشور رتبه اول را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه در زمان انتخابات هیچ‌گونه مسئله امنیتی در قم مشاهده نشد، افزود: برای نخستین بار امنیت صندوق‌های اخذ رأی تنها توسط پلیس برقرار شده است.

مجتبایی با اشاره به اجرای طرح ترافیکی در ایام نوروز، افزود: طرح ترافیکی از ۲۵ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد و در محورهای مربوطه امنیت برقرار می‌شود، در ۲۰ نقطه از استان قم ۲۰ پایگاه مستقر می‌شود تا امینت ترافیکی، امنیت اخلاقی و انتظامی برقرار شود.

کد خبر : ۳۵۵۲۴۰