خبرگزاری کار ایران

چهارشنبه هفته جاری؛

همایش ملی فقه و هنر در قم برگزار می‌شود

اولین همایش ملی فقه و هنر با حضور علمای برجسته حوزه علمیه، روز چهارشنبه هفته جاری در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر علمی همایش ملی فقه و رسانه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: هنر پدیده‌ای نیست که انسان نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، چرا که زندگی همه انسان‌ها، چه متدینان و چه غیر متدینان، به نوعی با هنر پیوند خورده است. 

وی با بیان اینکه فطرت انسان هنر را دوست دارد و البته باید دانست که هنر دارای ساحت‌های مختلفی است که همواره در خصوص کیفیت آن‌ها سؤال‌هایی از جمله اینکه آیا فلان هنر حلال یا حرام است، مطرح می‌شود، گفت: طیف عظیمی از متدینین دنبال هنر هستند اما می‌خواند هنری که از آن استفاده می‌کنند حلال بوده و شبهات آن برطرف شود. 

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بعد از انقلاب و در رویارویی با ساحت‌های مختلف عرصه هنر، کج دار و مریز برخورد کردیم، گفت: گاهی نظراتی ابراز شد و گاهی نقدهایی صورت گرفت و رسانه‌های مختلف کشور از جمله رسانه ملی و غیر ملی که شامل سینما و... باشد در یک حالت برزخ مانندی مانده‌اند. 

وی افزود: برای مثال مشاهده می‌کنیم که صداهایی از تلویزیون پخش می‌شود اما ادوات آن صدا نمایش داده نمی‌شود؛ این کار مانند آن است که تلویزیون نان پخته شده‌ای که دارای خرده شیشه است را به مردم ارائه می‌کند که هم انسان گرسنه می‌خواهد از آن استفاده کند و هم به دلیل خرده شیشه داشتن، خوردن آن خطرناک است. 

آیت الله علیدوست گفت: این دغدغه‌ها باعث شد تا صاحبان فکر در حوزه علمیه حرکتی را آغاز کنند که فکر می‌کنیم برگزاری همایش ملی فقه و هنر، آغاز خوبی برای نشان دادن این حرکت در حوزه علمیه است. 

*جزئیات برگزاری همایش ملی فقه و رسانه

حجت الاسلام مهدی همازاده دبیر اجرایی همایش ملی فقه و هنر، نیز گفت: اولین همایش ملی فقه و رسانه، روز چهارشنبه هفته جاری ۲۳دیماه۹۴ و از ساعت ۳۰: ۸ صبح، با پیام اختصاصی رهبر معظم انقلاب به این همایش، در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود. 

وی افزود: در این همایش آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست و آیت الله علی اکبر رشاد به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت و ارائه مقالات نیز از دیگر بخش‌های این همایش یک روزه خواهد بود. 

دبیر اجرایی همایش ملی فقه و هنر یادآور شد: از مردادماه سال جاری فراخوان مقالات شروع شد و تا پایان مهرماه که فرصت ارائه مقالات بود، ۱۸ مقاله مورد قبول دبیرخانه علمی همایش که در مدرسه اسلامی هنر فعالیت دارد، رسید. 

وی افزود: به دلیل تخصصی بودن بحث فقه و هنر، سفارش مقالات به برخی از اساتید برجسته حوزه علمیه نیز داشتیم که در مجموع ۲۰مقاله در روز برگزاری همایش به حاضران ارائه می‌شود. 

همازاده با بیان اینکه همایش ملی فقه و هنر در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود، گفت: در بخشی از این همایش یک روزه، مقالات شفاهی آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، آیت الله مصطفی محقق داماد و آیت الله ابوالقاسم علیدوست به حاضران در همایش ارائه خواهد شد.

کد خبر : ۳۳۷۰۸۲