خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم مطرح کرد؛

تکذیب جمع آوری منوریل قم/منوریل در ایستگاه مطهری متوقف می شود

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: با تصمیم مسئولان کشور و استان کار احداث پروژه مونوریل در ایستگاه میدان مطهری متوقف می‌شود تا در آینده با تجمیع نظرات کار‌شناسی سازمان‌های مسئول در زمینه ادامه آن و نحوه اتصال با خط Aمترو تصمیم گیری شود.

به گزارش ایلنا به نقل از وب سایت رسمی شهرداری قم، علی اکبر مجد حکمت با بیان اینکه مشکل اصلی در احداث خطوط ریلی شهر قم شامل مونوریل و مترو کمبود بودجه است افزود: به نظر می‌رسد اگر کار احداث مونوریل از پردیسان به طرف حرم مطهر آغاز شده بود منطقی‌تر و کاربردی‌تر بود اما به هر حال این تصمیم در زمان آغاز این طرح با توجه به شرایط آن زمان اتخاذ شده و نمی‌توان سرمایه گذاری صورت گرفته را بدون استفاده و بلاتکلیف گذاشت. 

وی با تاکید بر ضرورت انجام مطالعات اجتماعی قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ در شهر قم گفت: به همین دلیل اکنون ماهیت و نحوه اجرای پروژه‌هایی نظیر مونوریل سئوالاتی را در اذهان ایجاد کرده که باید پاسخ مناسب به آن‌ها داده و تنویر افکار شود. حکمت با بیان اینکه راه اندازی فاز اول مونوریل از محدوده شمال شرقی قم به سمت میدان شهید مطهری با ۲ واگن تا پایان سال جاری می‌تواند قضاوت عمومی در مورد این پروژه را تغییر دهد و نقاط مثبت آن را روشن کند گفت: در فاز اول مونوریل قم که اولین خط مونوریل در کشور می‌باشد و گام مهمی در توسعه سیستم‌های مدرن حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود مسیری به طول ۷/ ۴ کیلومتر پوشش داده می‌شود و ۲ واگن که در حال حاضر وارد قم شده به کار گرفته خواهد شد. این تعداد واگن در صورت تامین اعتبارات لازم به۲۰ واگن خواهد رسید. 

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم در مورد یکی از واگن‌های مونوریل که هنگام انتقال دچار آسیب دیدگی شده بود گفت: این واگون توسط شرکت سازنده تعمیر و آماده نصب می‌باشد ضمن آنکه بعلت بیمه بودن و تعهد پیمانکار جهت انتقال، خسارتی متوجه شهروندان قم نشده است. وی با بیان اینکه در زمان شروع و احداث مونوریل از منابع استانی استفاده نشده است و از سال ۹۱ با بودجه‌های مصوب ملی اجرا شده گفت: اکنون نیز توقف احداث این پروزه با تصمیم فرا استانی توسط شورای حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور اتخاذ شده و مسئولین استان نیز با آن موافق بودند. 

حکمت در ادامه گفت: به هر حال این تصمیم در دولت قبل تحت عنوان طرح‌های مهرماندگار گرفته شده و سرمایه گذاری خوبی هم صورت گرفته ضمن آنکه شهر قم بدلیل مرکز سیاسی و مذهبی شیعه در جهان اسلام نیازمند توسعه حمل و نقل ریلی مدرن و پیشرفته است و نباید قم را بی‌نیاز از این امکانات بدانیم چرا که در سالهای آینده با مشکل روز افزون ترافیک و معابر مونوریل و مترو از ضروریات بخش حمل و نقل در قم است. وی با اشاره به اینکه مونوریل مکمل پروژه مترو در قم است گفت: مونوریل تاکنون در ۲۲ کشور راه اندازی و در کشورهایی نظیر امریکا، مالزی و امارات بیشتر جنبه توریستی دارد و در عین حال در کشورهایی مثل ژاپن و برزیل جنبه حمل و نقل مسافر در ان بیشتر دیده می‌شود. ضمن انکه قرار است ظاهرا مونوریل در شهرهایی همچون بندر انزلی و نجف اشرف نیز اجرا شود. 

حکمت با بیان اینکه در ابتدای اجرای مونوریل بابت هر کیلو متر ۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود گفت: در حال حاضر با تغییر قیمت اجرا این رقم به هر کیلومتر ۷۰ میلیارد تومان رسیده و در مقایسه با مترو که هر کیلومتر ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد باز هم مقرون به صرفه‌تر است. ضمن آنکه سرعت اجرای آن بالا‌تر است و در نتیجه بهای بلیط آن برای شهروندان نسبتا ارزان خواهد بود. 

وی با تکذیب شایعه جمع آوری مونوریل گفت: مونوریل قم در ایستگاه میدان مطهری با ایستگاه ۹A مترو تلاقی خواهد داشت و قرار است مشاور با بررسی و مطالعه دقیق کار‌شناسی نسبت به تغییر خط مونوریل به مترو برای ادامه در قالب خط B جدید اقدام کند ضمن آنکه سازمان قطار شهری تنها مجری تصمیمات مراجع تصمیم گیرنده است و در زمینه عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) مطمئنا همه جوانب کار و نظرات همه نهاد‌ها و سازمانهای مسئول در نظر گرفته خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم در ادامه این گفتگو به موضوع احداث مترو قم پرداخت و گفت: خط A مترو قم به طول ۱۴/۸ کیلومتر از جمکران تا قلعه کامکار در دست احداث است که این در حال حاضر از نظر فنی و کار‌شناسی به لطف خداوند و عنایت حضرت فاطمه معصومه (س) هیچ مشکلی ندارد و در صورت تامین بودجه با سرعت بیشتری جلو خواهد رفت. وی افزود: در حال حاضر خط A مترو ۵ هزار و ۳۸۰ متر بصورت مکانیزه و ۸۰۰ متر به صورت سنتی پیشرفت طولی داشته که از سمت قلعه کامکار با دستگاه TBM به میدان مطهری رسیده و از سمت میدان بقیه الله به صورت دستی حفاری صورت می‌گیرد. 

حکمت با اشاره به اینکه سرعت اجرایی این پروژه از ۳ متر در روز به شکل خارق العاده‌ای به ۵/ ۳۱ متر در روز رسیده و این امر در سطح کشور بی‌سابقه است گفت: یکی از قوی‌ترین شرکتهای حفار و تونلینگ کشور این پروژه را اجرا می‌کند و به حمدالله مسیر مترو از مهم‌ترین بخش‌ها که کانال فاضلاب، میدان میوه و تره بار و پاساژ قائم در میدان مطهری و نیز عبور از کنار شمع‌های بتونی مونوریل در زیر رودخانه بود به سلامت و بدون هیچ گونه حادثه‌ای عبور کرده و این امر در کشور بی‌سابقه است اما در عین حال از نظر برنامه‌ای ۱۱ درصد عقب هستیم که به دلیل مشکلات بودجه‌ای بوده است. وی افزود: به لحاظ مهندسی و تامین تدارکات مترو مشکلی وجود ندارد و در شرایط پسا تحریم به دنبال قرارداد فاینانس هستیم تا بتوانیم مشکل نقدینگی پروژه را نیز مرتفع کنیم و سرعت کار را بالا‌تر ببریم. حکمت با بیان اینکه خط اول مترو قم دارای ۱۴ ایستگاه می‌باشد گفت: عمق این خط از ۱۲ تا ۲۲ متر متغیر است و اجرای این حجم عظیم حفاری بدون کمک استاندار، شهردار، شورای شهر و مسئولین ملی امکان پذیر نبود چه انکه فروش ۳۳۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت نقش مهمی در تداوم پروژه و عدم تعطیلی آن داشت و در آینده نیز با انعقاد قراردادهای فاینانس و بحث تها‌تر زمین انشالله سرعت اجرای پروژه بیشتر خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: مسلما شبکه ریلی مناسبی درشان شهر حضرت فاطمه معصومه (س) و‌ام القرای جهان اسلام خواهیم داشت و مردم قم به ان افتخار خواهند کرد ضمن آنکه این شبکه از لحاظ ایمنی و بحث پدافند غیر عامل بسیار قابل اتکا خواهد بود و می‌تواند قم را از بسیاری بلا‌ها و حوادث نجات دهد. وی در پایان با اشاره به نقش مهم آینده پژوهی که به عنوان یک رشته دانشگاهی در جهان تدریس می‌شود گفت: این امر نقش بسیار پر رنگی در تشخیص نیازهای عمرانی شهر و هزینه مناسب بودجه‌ها از جهت رفع مشکلات دارد. 

وی افزود: طرحهای بزرگ نیاز به افکار بزرگ دارند و پشتیبانی لازم از لحاظ سرمایه گذاری باید صورت گیرد تا این طرح‌ها به نتیجه برسند. انجام تمامی این طرح‌ها فقط و فقط با توکل خداوند بزرگ و لطف و عنایت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و با یک اراده جمعی و قاطع و همدلی برای نجات شهر کریمه از بن بستهای ترافیکی در حمل و نقل می‌سر خواهد بود.

کد خبر : ۳۲۹۳۸۷