خبرگزاری کار ایران

با حضور منتخبین قرآنی کشور؛

سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت در قم به کار خود پایان می‌دهد

مرحله نهایی سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت، چهارشنبه هفته جاری با حضور منتخبین قرآنی سراسر کشور در شهر قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، علی اصغر شعاعی، ظهر امروز در نشستی خبری با موضوع اعلام برنامه‌های مرحله نهایی سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت، اظهار داشت: مرحله نهایی سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور، چهارشنبه هفته جاری ۲۰آبان ماه، به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) شهر قم برگزار می‌شود. 

وی افزود: در مجموع حدود ۳۰۰هزار نفر در مرحله مقدماتی این مسابقات ثبت نام کرده بودند که در ‌‌نهایت در مرحله نهایی این مسابقات که این هفته برگزار می‌شود، از میان منتخبین قرآنی سراسر کشور، افراد بر‌تر هر رشته معرفی می‌شوند. 

وی بیان داشت: مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت ساعت ۱۹ سه‌شنبه ۱۹ آبان‌ماه و مراسم اختتامیه این جشنواره پنج‌شنبه ۲۱ آبان در مدرسه امام موسی کاظم (ع) برگزار می‌شود. 

دبیر سی امین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، افزود: در این جشنواره مرحله پایانی سه رشته قرائت، ترتیل و حفظ کل برگزار می‌شود و احتمال برگزاری مرحله پایانی رشته‌های دیگر نیز محتمل است. 

وی ابراز کرد: این دوره جشنواره با شرکت ۳۰۰ هزار نفر از نهادهای مختلف همچون وزارت علوم و بهداشت، دانشگاه‌های فرهنگیان، پیام نور، جامع علمی کاربردی، آزاد، علوم و معارف قرآن کریم، فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری آذرماه سال گذشته در سطح منطقه و شهر آغاز شد. 

شعاعی تصریح کرد: منتخبین شرکت کنندگان از نهادهای مختلف قرآنی کشور چهارشنبه ۲۰ آبان‌ماه در مرحله نهایی به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در قم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. 

وی یادآور شد: سی امین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت در رشته‌های مختلف و بخش‌های کتبی، شفاهی، پژوهش، فناوری، هنری و ادبی برگزار می‌شود. 

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان داشت: بخش کتبی شامل رشته‌های آشنایی با احکام، آشنایی با سیره معصومین (ع)، مفاهیم قرآن کریم است و در این بخش روز پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۱۲۰ نفر خواهر و برادر به رقابت می‌پردازند. 

وی ابراز داشت: بخش شفاهی شامل رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ پنج جزء، ۱۰، ۲۰ و حفظ کل، مداحی و اذان است و در این بخش ۱۴۷ برادر و ۱۱۹ خواهر صبح چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته در مدرسه امام موسی کاظم (ع) مرحله نهایی مسابقات را طی خواهند کرد. 

شعاعی اظهار کرد: برگزاری مرحله نهایی منتخبین رشته‌های قرائت، ترتیل و اذان ویژه برادران در سالن اصلی مدرسه امام موسی کاظم (ع) و رشته حفظ در سالنی مجزا و با بهترین داوران و رشته حفظ خواهران در یک طبقه این مدرسه و رشته قرائت در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی (ع) برگزار می‌شود. 

عضو شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های کشور بیان کرد: در بخش پژوهش ۳۶۰ نفر در رشته‌های مقاله نویسی، تلخیص کتاب و نقد و بررسی کتاب و در بخش فناوری ۴۳ نفر در رشته‌های تولید نرم افزار و وبلاگ نویسی رقابت می‌کنند. 

وی اظهار داشت: بخش هنری شامل رشته‌های تذهیب، طراحی پوس‌تر، پویا نمایی، معرق، فیلم کوتاه، عکاسی، نقاشی و خوشنویسی است و در آن ۱۹۱ نفر به مرحله نهایی راه یافته‌اند. 

شعاعی عنوان کرد: همچنین در بخش ادبی ۷۹ نفر در رشته‌های نمایشنامه نویسی، داشتان نویسی و فیلمنامه نویسی رقابت خواهند کرد. 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری سی امین جشنواره قرآن و عترت در قم ابراز کرد: مهجوریت زدایی قرآن و پیوند خوردن جشنواره با عترت، افزایش تعامل نهادهای مختلف قرآنی، نظارت گروهی از نمایندگان نهادهای دانشگاهی و برگزاری جشنواره در قم و داشتن جنبه‌ آموزشی از جمله اهمیت این جشنواره است. 

دبیر سی امین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور با اشاره به احتمال راه اندازی رشته حفظ موضوعی در سال آینده افزود: جشنواره در سطح ملی و با شرکت ۳۰۰ هزار نفر از نهادهای مختلف قرآن در سطح کشور برگزار می‌شود. 

وی گفت: دو نفر بر‌تر در رشته حفظ کل و قرائت به ششمین دوره بین المللی مسابقات قرآنی معرفی و اعزام می‌شوند. 

شعاعی بیان کرد: برگزاری محافل قرآنی از برنامه‌های جنبی سی امین جشنواره قرآن و عترت است که در مسجد مقدس جمکران، ‌امامزاده ابراهیم و نهادی در منطقه نیروگاه قم برگزار می‌شود. 

وی ابراز کرد: در قسمتی از این جشنواره نمایشگاهی با حضور نهادهای قرآنی استان برپا خواهد شد. 

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ابراز کرد: همچنین در بخشی از برگزاری این جشنواره نشست هم اندیشی اصحاب رسانه با دانشگاهیان با محوریت بررسی نقش رسانه در ترویج فرهنگ انس با قرآن کریم در جامعه برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۲۰۲۵۷