خبرگزاری کار ایران

زمانی‌قمی در جمع شورای مشورتی اصلاح‌طلبان قم:

فساد زمان احمدی‌نژاد در تاریخ انقلاب بی‌سابقه بود

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۴۰۶

باید به مردم آگاهی داد که در دوران احمدی‌نژاد چه بلایی سر کشور و بیت‌المال آمد / اگر همه فسادهای دوران احمدی‌نژاد گفته شود، اصولگرایان تا ۳۰ دیگر هم نمی‌توانند به قدرت برگردند / بدنه دولت هنوز از آدمهای دولت قبل است.

محمود زمانی قمی عضو هیئت رئیسه بنیاد باران، در سخنانی ضمن تشریح شرایط کشور در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد، اوضاع کشور پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، و همچنین اقدامات مخالفان دولت را تشریح و به تحلیل اوضاع سیاسی کشور در انتخابات سال آینده مجلس و وظیفه اصلاح طلبان در آن انتخابات پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، محمود زمانی قمی، شب گذشته در جمع اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم، با اشاره به شرایط کشور در در دوران ۸ ساله دولت محمود احمدی‌نژاد، گفت: حذف نیروهای متعهد و مجرب در اکثر عرصه‌های کشور، توهین به چهره‌های بزرگ نظام و انقلاب، کوتوله پروری و ترویج تملق و چاپلوسی از ویژگی‌های بارز حاکم بر کشور در دوران دولت سابق بود.

وی با تأکید بر اینکه گسترش فساد اداری در دولت احمدی‌نژاد به اندازه‌ای بود که شاید در تاریخ ایران بی‌سابقه باشد، گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و در دولت‌های قبل از محمود احمدی‌نژاد، فساد اداری کشورمان شاید در حد سرماخوردگی بود اما فساد اداری در دوران دولت احمدی‌نژاد به حد سرطان پیشرفته رسید و به نوعی می‌توان گفت که فساد اداری نهادینه شد.

این فعال سیاسی افزود: به حاشیه راندن عالمان و میدان دادن به مداحان نیز از شرایط حاکم بر کشور در دوران احمدی‌نژاد بود؛ برای مثال اگر شما سری به مغازه‌های عرضه محصولات فرهنگی در مرکز شهر قم می‌زدید، غلبه صورت بر سیرت دین و میدان پیدا کردن آدم‌های بعضا کم سواد را می‌دیدید؛ البته هنوز هم اثرات این شرایط آشکار است.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر دانشگاه‌های کشور در دوران احمدی‌نژاد نیز گفت: با تعطیلی انجمن‌های مستقل دانشجویی در دوران دولت‌های نهم و دهم، بسیاری از دانشجویان و دانشگاه‌ها، لطمه خوردند و از طرفی سعی کردند یک جریان خود ساخته از بیرون هدایت شده‌ای را جایگزین تشکل‌های مستقل دانشجویی کنند در حالی که این جریان هیچ همسویی با مطالبات مردم نداشت؛ در طول تاریخ دانشجویی کشور، تشکل‌های دانشجویی معمولا با مطالبات مردم همراهی داشتند اما این جریان آن قدر سراسیمه عمل می‌کرد که در مسیری غیر از مطالبات مردم حرکت می‌کرد؛ همچنین اخراج اساتید منتقد و جایگزین کردن افرادی از یک جریان از دیگر اقدامات دولت قبل در دانشگاه‌ها بود.

زمانی قمی در ادامه سخنان خود، تزریق نیروهایی با دانش کم در ادارات و سازمان‌های مختلف را دستاورد دیگر دولت‌های نهم و دهم دانست و خاطرنشان کرد: برای مثال طبق یکی از آمار، سازمان میراثفرهنگی در ابتدای دولت احمدی‌نژاد، تنها ۱۹۰۰ نفر نیرو داشت اما در دولت سابق ۷۶۰۰ نفر را در این سازمان جا دادند و امروز همین مسئله یکی از دغدغه‌های دولت فعلی است.

وی با بیان اینکه در دولت احمدی‌نژاد، بیشترین شعار مبارزه با فساد داده شد، اما متأسفانه بیشترین فساد در این دوران اتفاق افتاد، به نحوی که رشد اقتصادی ۶ + را به ۶ - تبدیل کرد، گفت: دولت احمدی‌نژاد کشور را در شرایطی تحویل گرفت که رشد اقتصادی کشور ۶ + درصد بود؛ آن هم با قیمت نفتی که خیلی بالا نبود و رفته رفته اتکاء بودجه کشور به قیمت نفت کاهش پیدا می‌کرد، اما دیدیدم که این دولت احمدی‌نژاد در ‌‌نهایت کارش، کشور را با رشد اقتصادی ۶ - درصد تحویل داد؛ آن هم در شرایطی که تا پایان دولت احمدی‌نژاد کل فروش نفت در تاریخ ایران ۱۲۰۰ میلیارد دلار بود که ۷۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به دولت احمدی‌نژاد بود؛ با این سطح درآمد شاهد این اوضاع بد اقتصادی بودیم و این شرایط نشان می‌دهد که اتفاقاتی رخ داده است.

عضو شورای مشاوران سیدمحمد خاتمی، با بیان اینکه در دوران دولت احمدی‌نژاد، مردم ایران عادت کرده بودند که هر هفته حداقل یک خبر بد که حالا یا افزایش تحریم‌ها، یا رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد و یا… باشد را بشنوند، یادآور شد: شرایط اقتصادی در دوران احمدی‌نژاد بسیار متلاطم بود و شاهد آن این است که حدود ۶۰ درصد از تولید ایران تعطیل شد که متأسفانه هنوز هم برخی از این واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل هستند؛ بانک‌ها در بد‌ترین وضعیت تاریخ خود قرار داشتند و بیشترین فساد در این دوران بود؛ به گونه‌ای که اگر کمی تعصب را کنار بگذاریم، شاید حتی در دوران قبل از انقلاب هم به اندازه دوران احمدی‌نژاد فساد اداری نداشتیم.

وی گفت: اگر چه برخی از فسادهای دوران احمدی‌نژاد مشخص شده، اما هنوز که هنوز است از برخی مسائل ایجاد شده در دولت احمدی‌نژاد پرده بر نداشته شده است؛ که البته من معتقدم باید گفته شود؛ قطعا اگر تمام مسائل دوران احمدی‌نژاد مشخص شده و مردم نسبت به همه مسائل انجام شده در دولت احمدی‌نژاد آشنا شوند، اصولگرایان تا ۳۰ سال دیگر هم نمی‌توانند به قدرت برگردند.

زمانی قمی با تأکید بر اینکه ماهیت و هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران این بود که مردم در جریان امورات کشور قرار گیرند، اظهار داشت: بنابر کدام مصلحتی نباید گفته شود که احمدی‌نژاد و دولت او داشتند کشور را نابود می‌کردند؟

وی افزود: مخصوصا در زمان انتخابات باید به مردم آگاهی داد که در دوران احمدی‌نژاد چه بر سر کشور و بیت المال مردم آمد؛ ما نگفتن این مسائل را به مصلحت نمی‌دانیم و معتقدیم باید گفته شود، چرا که با گفتن این حقایق، نمی‌توانند به قدرت برگردند.

این فعال سیاسی با اشاره به عملکرد دولت احمدی‌نژاد در عرصه سیاست خارجی، گفت: در عرصه سیاست خارجی با نطق‌های پرهزینه و بدون سود، حاصلی جز رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، صدور قطعنامه‌ها و بعد از آن سیل تحریم‌ها را نداشتیم؛ در ابتدا که می‌گفت این قطعنامه‌ها و تحریم‌ها، بی‌اثر و فقط کاغذپاره است اما در پایان کارش گفت که کار من خوب بود و فقط تحریم‌ها مشکل ایجاد کرد در حالی که این تحریم‌ها دستاورد کارهای خود او بود.

وی یادآورد شد: در دوران دولت جناب آقای سیدمحمد خاتمی، اوضاع بین المللی و سیاست خارجی ما به اندازه‌ای خوب شده بود که عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ، سفیر شیعه به ایران فرستادند، اما اکنون کار به جایی رسیده است که وزیر خارجه عربستان به ژنو رفته و در خصوص مسئله نفت هر چیزی را قبول می‌کند تا ایران تحت فشار بیشتری قرار گیرد و امروز می‌بینیم که به بازیگر فعال منطقه تبدیل شدند.

زمانی قمی در ادامه سخنان خود گفت: البته در شرایط فعلی که دولت آقای روحانی روی کار آمده، فکر نمی‌کنیم همه چیز حل شده است، اما به لحاظ سیاسی شرایط و فضا باز شده و یا اینکه در دانشگاه‌ها فضای بهتری را شاهدیم؛ امروز اراده‌ها بر این نیست که آدم‌های توانمند حذف شوند؛ گرچه معتقدم بدنه دولت هنوز از آدم‌های دولت قبل است.

وی افزود: در عرصه سیاست خارجی نیز فعالیت‌های خوبی شده و امروز دیگر کشوری نمی‌آید، ایران را تهدید به جنگ نظامی و… کند.

عضو هیئت رئیسه بنیاد باران گفت: در شرایط فعلی و در عرصه اقتصادی نیز، جلوی خبرهای بدی که هر چند روز یک بار در دوره احمدی‌نژاد شاهد آن بودیم، گرفته شد، اما باید توجه داشته باشیم که شرایط رکود اقتصادی و تورم همزمان که میراثدولت قبل است، اثرات خود را دارد، اما باید این نکته را هم قبول کنیم که سعی دولت بر این است که بر شرایط بد گذشته غلبه کند.

وی تأکید کرد: در عرصه سیاست خارجی اگرچه دولت آقای روحانی فعالیت‌های خوبی انجام داده اما در داخل کشور، تندروهای مخالف دولت، با تمام توان خود به میدان آمده‌اند.

زمانی قمی گفت: مخالفان دولت درصدد آن هستند که مجلس آینده را در دست بگیرند و دولت را یک دوره‌ای کنند؛ اگر هم گاهی علیه هم حرف می‌زنند، فیلم بازی می‌کنند و در ‌‌نهایت یکی می‌شوند؛ و همچنین جلسات آن‌ها در تهران و قم به شدت فعال شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی که مخالفان اصلاحات و اعتدال با تمام توان به میدان آمده‌اند، اتحاد ما اصلاح طلبان بسیار مهم است، گفت: تلاش‌های خوبی در جریان اصلاحات انجام شده تا به یک اتحاد کامل برسیم و امیدواریم این مهم تحقق پیدا کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، با بیان اینکه در انتخابات آینده مجلس باید به جوان‌های اصلاح طلب میدان بدهیم، گفت: چرا باید در هر انتخابات مجلسی، اصلاح طلبان، روی چهره‌هایی مثل من تمرکز کنند؟ چه اشکالی دارد که یک بار ما کنار بنشینیم و چهره‌های جوان و شاداب‌تر بیایند؟ اینکه عده‌ای از بالا به پایین مسائل را نگاه کنند خلاف مشی اصلاح طلبی است و به همین دلیل باید به جوان تر‌ها هم میدان داد.

وی افزود: برای اتحاد اصلاح طلبان در تمام کشور و استان‌ها، باید همه اصلاح طلبان از شورای مشورتی گرفته تا شورای هماهنگی، و همه ریش سفیدان اصلاح طلب و جوانان دعوت شوند تا به راهکارهای خوبی برسیم.

زمانی قمی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم مجلس آینده در دست افراطیون بیافتد و برای تحقق این خواسته تلاش می‌کنیم، گفت: برای جلوگیری از موفقیت افراطیون در انتخابات آینده مجلس، چهارگانه، دولت، هاشمی، خاتمی و عارف باید با هم پیش بروند.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجل باید با عقلانیت عمل کنند، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در شرایطی که یک افراطی تندرو و یک اصولگرای معتدل و معقول باشد به سمت آن انسان معقول و معتدل گرایش پیدا می‌کنیم؛ اگر یک سنگ دست ما باشد، باید آن را به وسط تابلوی افراطی‌گری بزنیم تا کشور از شر آن‌ها در امان باشد و قطعا هر قدر آسیب به این تابلوی افراطی‌گری بیشتر باشد، کشور رشد می‌کند، چرا که رشد افراطی‌گری، برای همه کشور و مردم، زیان دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز