خبرگزاری کار ایران

با حضور جمعی از علما و مردم قم؛

مراسم هفتمین سال درگذشت آیت الله عسگری برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۹۳۶

این مراسم شب‌جمعه در مسجد اعظم قم برگزارشد / در این مراسم آیات علوی‌گرگانی، مصباح‌یزدی، امینی، ممدوحی، خرازی و برخی‌دیگر از اعضای جامعه‌مدرسین حوزه‌علمیه‌قم حضور داشتند / علیرضا پناهیان سخنران این مراسم بود.

مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله عسگری با حضور جمعی از علما و اقشار مختلف مردم، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله سید مرتضی عسگری، شب جمعه، با حضور برخی از علما و اساتید حوزه علمیه قم و همچنین اقشار مختلف مردم، در مسجد اعظم قم برگزار شد.

از شناخته شده ترین افراد حاضر در این مراسم، آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید در قم، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله امینی، آیت الله ممدوحی و آیت الله خرازی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و همچنین برخی دیگر از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان سخنران این مراسم بود که در سخنان خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله علامه عسگری، گفت: مرحوم آیت الله عسگری از بزرگترین خادمان به فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) بود که همیشه به رسالت خود در این حوزه عمل کرد؛ ایشان فردی انقلابی و بصیر بودند و به همین دلیل بود که بسیاری به دنبال به حاشیه بردن این خدمات و ابراز برخی مسایل دیگر بودند.

وی افزود: جهان اسلام قدر چنین عالم بزرگی را ندانست؛ ایشان را نباید یکی از علما نام برد، بلکه ایشان عالمی فوق العاده ممتازه بودند.

این استاد حوزه با بیان این که علامه عسگری در پاسخگویی به شبهات حتی از رسانه‌های روز و اینترنت بهره می‌گرفت، خاطرنشان کرد: این عالم فرهیخته در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و همچنین مبارزه با استعمار و استکبار بسیار اثرگذار بود.

وی با بیان این که این عالم ربانی درک بالایی از دین داشت و به همین دلیل نشاط انقلابی وی روزافزون بود اضافه کرد: انقلابی‌گری عمیق همراه با نشاط و طراوت در آثار علامه عسکری مشهود است.

پناهیان با اشاره به تحلیل‌های علامه عسگری در خصوص ولایت فقیه، خاطرنشان کرد: بعد از فتنه ۸۸ بخشی از تحلیل ایشان درباره ولایت فقیه را در دانشگاه تهران مطرح کردم که تاثیرگذاری خوبی داشت.

وی افزود: اگر به توجه علامه عسکری در مورد مسائل تبیین علم میان جوانان و به ویژه دانشگاهیان احترام گذاشته می شد، شاید تغییراتی در وضع آینده مردم عراق رخ می داد؛ زیرا اندیشه ایشان انقلابی بود.

سخنران مراسم، پاسخگویی ایشان به شبهات مختلف را از جمله مشخصات این عالم بزرگ نام برد و گفت: از جمله ویژگی های بارز این عالم، حفظ اصالت در مکتب فکری بود و به جرات باید گفت که نسل امروز نیازمند تحلیلهای عالمانه، دقیق و منطقی و متتبعانه علامه عسگری است.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: ایشان به مسایل تاریخی نگاهی جامع داشتند و همیشه در همه عرصه ها نگاهی مبصرانه و عمیق داشتند؛ تاریخ اسلام ۱۰ جلدی او تفسیر جامع ایشان از جمله مواردی است که باید در خصوص این عالم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی قدردانی از علامه عسگری را وظیفه الهی دانست و گفت: ما هنوز به برخی زحمات علامه عسکری نیازمندیم؛ هنوز برخی از روشهای تحقیقی و ترویجی و تحلیلی علامه عسکری نیاز اول جامعه ماست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: تحلیلهای قرآنی علامه از تاریخ ائمه(ع) بسیار جامع و عمیق بود به طوری که امروز جالب توجه بوده و کمتر کسی است که به این روش دست یازد؛ نیاز نسل امروز به تحلیل تاریخ اسلام، اولا عالمانه به معنای مطابق بودن آن تحلیل با مبانی دینی و ثانیا محققانه است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یادآورشد: ایشان در کتاب نقش ائمه در احیای دین به تبیین ولایت فقیه پرداخته بودند و برای اثبات این مسئله همیشه به قرآن رجوع می کردند.

وی گفت: حوزه برای وارد کردن تاریخ اسلام به عنوان یکی از دروس حوزوی تلاش می کند؛ در ۶ سال اول در برنامه فعلی، تاریخ به عنوان درس مطالعاتی به طلاب توصیه شده بود، این همه به حاشیه راندن تاریخ یک بی توجهی بزرگ به ضرورت حیاتی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز