خبرگزاری کار ایران

معاون‌مطبوعاتی اداره‌کل‌ارشاد استان‌قم:

استثمار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید برطرف شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۴۵۵

برخی قوانین موجود در بحثرسانه نیاز به بازنگری دارد / مباحثمعیشت، بیمه و تأمین امنیت‌شغلی و روانی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برطرف شود / برگزاری اولین جشنواره سراسری رسانه‌های‌دینی در قم ضرورت دارد.

ایلنا: معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، گفت: بحثبیمه خبرنگاران و روزنامه نگاران به صورت کامل حل نشده و دلیل آن هم بیشتر این است که برخی مراکز خدمت رسان در حوزه اطلاع رسانی مثل نشریات کثیرالانتشار، خبرگزاری ها و…، با خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری قرارداد مشخصی نمی بندند و آن ها هم ناچارا با قراردادهای موقت خرید خبری کار می کنند که این یک نوع استثمار خبرنگار و روزنامه نگار در حوزه رسانه است که باید هم از طریق دولت و هم از طریق نهاد قانونگذاری که مجلس باشد، این مشکل برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، «مهدی توکلیان» معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، صبح امروز در مراسم دیدار خبرنگاران و روزنامه نگاران استان قم با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان این که جنابعالی به خوبی دغدغه اهل فرهنگ را می دانید و نگاه تان به اصحاب رسانه نگاه همکار فرهنگی است، اظهار داشت: خوشحالیم که نگاه رئیس مجلس به چشم های تیز بینی که در حوزه خبر و اطلاع رسانی به عنوان چشم های بیدار جامعه فعالیت می کنند، نگاه خیلی مثبت و فرهنگی است.

وی با بیان این که امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطبوعات و اطلاع رسانی، گزینه ای را انتخاب کرده که مدیریت بنگاه های بزرگ رسانه ای را در کشور به عهده داشته است، گفت: حضور دکتر انتظامی در حوزه امور اطلاع رسانی و مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان فردی که نیاز به آزمون و خطا ندارد یکی از افتخارات این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و حرکت دغدغه مند ایشان در رفع مشکلات دوستان رسانه و حوزه مطبوعات و حرکت هایی که انجام دادند، مؤید و گواه این نکته است.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: امیدواریم با حمایت های جنابعالی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در مجموعه قوه قانونگذاری کشور، شاهد رفع مشکلات اصحاب رسانه باشیم.

«توکلیان» خاطرنشان کرد: یک سری قوانین و لوایحی که در خصوص اهالی رسانه و مطبوعات، در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، نیاز به بازنگری دارد که باید توسط تشکل های صنفی و تخصصی که در استان های مختلف کشور فعالیت می کنند، مثل خانه مطبوعات استان قم که تیمی از پیشکسوتان هستند مورد بازبینی قرار گیرد تا انشاالله آن ها بتوانند این قوانین و لوایح را به لحاظ بعد از بررسی، به وزارتخانه فرستاده تا در نهایت از طریق دولت به مجلس ارائه شود، تا شاهد آن باشیم قدری از مشکلات خبرنگاران و روزنامه نگاران در حوزه معیشت، بیمه، تأمین امنیت شغلی و امنیت روانی برطرف شود.

وی در ادامه سخنان خود به بحثمشکلات مربوط به بیمه خبرنگاران و روزنامه نگاران اشاره کرد و گفت: بحثبیمه خبرنگاران و روزنامه نگاران به صورت کامل حل نشده و این به دلیل این است که یک سری از بنگاه های خبری، مثل پایگاه های اطلاع رسانی، نشریات و خبرگزاری ها، با خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان، بدون قرارداد، به شیوه خرید خبری کار می کنند؛ یعنی حاضر نیستند که مراکز خدمت رسان در حوزه اطلاع رسانی مثل نشریات و خبرگزاری ها و…، با خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری را قرارداد مشخصی ببندند و آن ها هم ناچارا با قراردادهای موقت خبر کار می کنند که این یک نوع استثمار خبرنگار و روزنامه نگار در حوزه رسانه است که باید هم از طریق دولت و هم از طریق نهاد قانونگذاری که مجلس باشد، این مشکل برطرف شود.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، گفت: امروز خوشبختانه شاهدیم بحثبیمه کارگران ساختمانی تا اندازه ای، مرتفع شد، ولی بیمه دوستان رسانه هنوز مشکل دارد.

«توکلیان» در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که قم علاوه بر خاستگاه استانی، خاستگاه ملی و بین المللی دارد، گفت: با وجود این شرایط متأسفانه از تمام ظرفیت های استان در حوزه رسانه و رسانه گری استفاده نمی شود؛ یعنی در حوزه رسانه گری، آن پیوند و ارتباط واقعی بین اصحاب رسانه قم و طلاب بیش از ۱۱۰ کشور جهان که در قم هستند، فراهم نشده است.

وی افزود: نشریات استان قم نیز هنوز در حدی نیستند که بتوانند کار بین المللی کنند؛ آن هم در دوره ای که دشمنان روی بحثاسلام هراسی و شیعه هراسی کار جدی می کنند.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با بیان این که حدود ۲۰۰ نشریه با رویکرد دینی و مذهبی در قم وجود دارند اما متأسفانه محور رسانه های جهان اسلام قرار نگرفته اند، گفت: در برابر هجمه های ضد اسلامی و ضد شیعی که در سطح جهان توسط گروه های تازه شکل گرفته، در حال انجام است، مثل فعالیت های گروهک تروریستی داعش که به صورت جدی انجام می شود، نشریات دینی و مذهبی قم به آن شکل که باید و لازم است انجام وظیفه کنند، انجام وظیفه نمی کنند و از این رو فکر می کنم یک مرکز رسانه گری دینی و هنر آیینی، از ضرورت هایی است که باید در قم شکل گیرد.

«توکلیان» با بیان این که برگزاری اولین جشنواره سراسری رسانه های دینی در قم ضرورت دارد، گفت: این جشنواره باید با حضور رسانه های دینی برگزار شده تا نگاه خاصی به رسانه هایی که در حوزه دین کار می کنند صورت گیرد.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، گفت: انشاالله با حمایت های مسئولان کشور و به ویژه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، مشکلات معیشتی و دغدغه های اولیه روزنامه نگاران و خبرنگاران که قشر و صنف زحمت کش و تلاشگری هستند حل شود.

وی در پایان سخنان خود به بخشی از فعالیت های اصحاب رسانه قم اشاره کرد و گفت: خبرنگاران و روزنامه نگاران در قم، علی رغم همه استان های کشور که پنج شنبه و جمعه های تعطیلی دارند، بسیار پرتلاش و سخت کوش مشغول کار هستند و این به جهت این است که قم در روزهای آخر هفته، میزبان شخصیت های کشوری و لشگری است و به همین جهت دوستان رسانه در انعکاس تمامی اتفاقاتی که در ایام هفته و مخصوصا آخر هفته می افتد، از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نمی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز