خبرگزاری کار ایران

آیت الله جوادی آملی:

چون عالم با حق ساخته شده است، باطل جایی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۸۰۴

خداوند سبحان ما را به عنوان یک لوح نانوشته خلق نکرده است / خداوند ما را با یک صندوقچه لبریز از گوهرها خلق کرد / یک کودک، نشاطش نشاط صادق و اشکش اشک صادق است / عالم به نظیر حَلقات سلسله اعداد است.

ایلنا: یکی از مراجع تقلید شیعه در قم خلقت بشریت، بهشت و جهنم را از حق و حقیقت دانست و گفت: چون عالم با حق ساخته شده است، باطل جایی ندارد.

به گزارش ایلنا، آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: خداوند سبحان ما را به عنوان یک لوح نانوشته خلق نکرده، به ما یک کیف، صندوقچه و یا یک ظرف خالی نداده و بگوید شما این صندوقچه یا ظرف خالی را با درآمد خودت پر کن، ما را با یک صندوقچه لبریز از گوهرها خلق کرد.

وی در ادامه با اشاره به آیه شریفه " فألهمها فجورها و تقواها " گفت: معنای آیه این است که خداوند اندیشه ها، انگیزه های طیب و طاهر، این گوهر را در درون ما قرار داد، این چنین نیست که یک قلب خالی و یک ظرف تهی به ما داده باشد و بگوید برو خودت کسب کن، " ما را با سرمایه آفرید " چون ما را با سرمایه آفرید، لذا هر کودکی را تا خلاف یادش ندهند دروغ نمی گوید.

این استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: این کودک اگر گریه می کند واقعاً درست گریه می کند، مشکلی دارد و اگر می خندند یک نشاطی دارد؛ هم نشاطش نشاط صادق و هم اشکش اشک صادق است، این راست محض است و اصلاً دروغ بلد نیست وقتی بزرگ شد کم کم از راه طنز یا غیر طنز خلاف و شوخی را یاد می گیرد.

این مرجع عالیقدر افزود: این نظام را خدا آفرید و بالاخره یک ساختمانی دارد، مهندسی که یک ساختمان را ساخته از او سوال می کنند که این ساختمان را از چه مصالحی ساخته ای؟ می گویند مثلاً چقدر سیمان، آجر و سنگ برده است، خدای سبحان که این نظام، سماوات، ارض و فرشته و انسان را آفرید و فرمود: برای این ها یک مصالح ساختمانی بکار بردم و این مصالح ساختمانی من حقیقت است، من با حقیقت عالم را ساختم این مضمون در چند قسمت قرآن هم به عنوان موجبه کلیه و هم به عنوان سالبه کلیه آمده است؛ یعنی من در ساختن انسان، فرشته، آسمان، بهشت، جهنم، و دنیا و آخرت سیمان به کار نبردم و حقیقت به کار بردم؛ این عالم با حق ساخته شد، چون عالم با حق ساخته شده است باطل جایی ندارد.

مفسر بزرگ قرآن خاطر نشان کرد: خدا رحمت کند ابوریحان بیرونی و امثال آن ها را، عالم نظیر مهندسی مسجد شیخ لطف الله اصفهان نیست یا نظیر مسجد امام اصفهان نیست.

وی عنوان کرد: برای اینکه یک آجر از دیوار شرقی بردارند و بگذارند روی دیوار غربی و بالعکس، این ساختمان سرجایش باقی می ماند ولی عالم اینجوری نیست؛ عالم به نظیر حَلقات سلسله اعداد است، این حَلقات سلسله عدد بین عدد ۷ و ۹ یک عدد هست به نام ۸ این عدد را اگر بردارند کجا می خواهند بگذارند، باید همان جای خودش بگذارند و این عالم این قدر منظم است.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: در بعضی از روایات ما داریم که ذات اقدس الهی مهندسی عالم را طبق محاسبات ریاضی ساخته حالا اگر کسی عدد ۸را از بین ۷و ۹ بردارد کجا می خواهند بگذارند؟ یک مالی را به حرام برداشته کجا می خواهد بگذارد، رسوا می شود، چرا رسوا می شود؟ برای اینکه این عدد ۷ که بین ۶و ۸ است را برداشت کجا می خواهد بگذارد یک حرف بی جایی زد یک تعریف بی جایی کرد این باطل است این باطل باعثمی شود که رسوا بشود.

این استاد اخلاق گفت: بنابراین فایده ندارد کسی بیراهه برود سرش به سنگ می خورد و آدم رسوا می شود، رسوایی یعنی همین.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: من مصالح ساختمانی را از جایی نیاوردم از خودم است، سیمان و گچ هم نیست ما با حقیقت انسان را ساختیم؛ دریا ساختیم، آسمان ساختیم؛ ‌آخر چیزی نبود خدا آدم را با او بسازد.

این استاد بزرگ حوزه ادامه داد: خدا وقتی که می خواست زمین را خلق کند، زمین را با چه چیزی خلق کرد؟ با ایمان و حق طوری ساختم که هر چهار طرفش حق حق حق و حق باشد، خدا هم حق است بنابراین در و دیوار ما را راهنمایی می کند.

وی بیان داشت: می گویند کجا می خواهی بروی این دروغ نیست، این مبالغه هم نیست، زمین و آسمان شهادت می دهند، مسجد می گوید چه کسانی آمدند نماز خواندند و چه کسانی نیامده اند.

این مرجع عالیقدر افزود: اینها همه حرف های من درآوردی واعظ نیست، همین زمین می گوید که روی من ایستاده بود و نمی توانی کتمان کنی، ما با این عالم روبرو هستیم امیدوارم ما با این نگاه عواقب خوبی را داشته باشیم.

این مفسر بزرگ قرآن گفت: اما او ستار هم است، " به پیر میکده گفتند که چیست راه نجات، بداد جام می و گفت راز پوشیدن "، آبروی دیگران را حفظ کنیم تا اگر یک وقتی بلغزیم خدا برایمان آبرو بگذارد، بله ما باید برابر قانون عمل کنیم، اگر کسی معتاد بشود می دانید مثل چیه؟ این یک قُفله که در را باز می کند و گاهی هم هرز می شود، هر طرف که بگردانی نه باز می کند و نه می بندد ما یک کلیدی داریم به نام نیروی تصمیم گیرنده، اگر هرز شود هرچی شما بهش نصیحت کنی اثر نداره، چی می خواهی نصیحت کنی؟ این خودش یک تیکه کارتن می گیره و هر شب توی جدول می خوابه.

وی اظهار داشت: شما می خواهید بگویید که اعتیاد عاقبت بدی داره یعنی چی؟ این محور تصمیم گیری یعنی عقل عملی یعنی عزم داریم، یک متولی و یک جزم داریم.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: متولی جزم دانشگاه است که علم می آورد، متولی عقل، اراده و تصمیم است، چرا به این تن در می دهد برای اینکه این بخش تصمیم گیری اش هرز شده این جوری نیست که ما مسئول نباشیم.

فرمانده انتظامی استان قم نیز در سخنانی اصلی ترین مشکل و چالش بشریت را ارتباط ناصحیح میان خود، خدا و مردم عنوان و تصریح کرد: بیش انگاری و کم انگاری آفت این ارتباط گیری است که فرد از توفیق توبه باز مانده و مسیر عبادتش از مسیر حق منحرف می شود.

سردار مجتبایی، زیاده روی، غرور و تکبر، سستی، ضعف و همچنین ناکامی و ناتوانی را از دیگر خصیصه های اینگونه افراد برشمرد و تاکید کرد: رمز موفقیت پلیس، درس گرفتن از این الگو و تنظیم این ارتباطات است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش سازمان عقیدتی سیاسی ناجا در هدایت فکری و دینی کارکنان، گسترش فعالیت های دینی و قرآنی و همچنین تربیت بیش از چهل و هفت هزار قاری و حافظ یک جزء تا ۳۰ جزء در نیروی انتظامی را از برکات این سازمان بیان کرد.

فرمانده انتظامی استان سپس تامین امنیت را منوط به حرکت در مسیر قانون دانست و با اشاره به توان ماموریتی پلیس در برخورد با هرگونه ناهنجاری، اظهارکرد: قانون گرایی و مبنا بودن قانون باعثعدم تضییع حق افراد می شود.

سردار مجتبایی در ادامه به یکی از برکات نظام اسلامی در پشتیبانی پلیس از مردم و متقابلاً برخورداری از حمایت های مردمی اشاره کرد و گفت: سعی ما بر این است تا روز به روز رفتار کارکنان نیروی انتظامی استاندارد تر و تعالی بیشتری پیدا کند و در مسیر واقعی خود قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز