خبرگزاری کار ایران

ذاکریان در گفت وگو با ایلنا:

حمل و نقل عمومی زمانی موفق می شود که حمل و نقل خصوصی محدود شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۸۵۳

نارضایتی های مردم از بی آرتی قم مدیریت نشود، اصل طرح به مخاطره می افتد. / باید اتوبوس های بهتری در این طرح باشد تا مردم استقبال کنند / فقط کسانی که از اتوبوس استفاده می کردند از این طرح رضایت داشتند / اجرای کامل طرح منوط به یک طرفه شدن کامل بعضی از خیابان هاست.

ایلنا: رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم، با بیان این که طرح های حمل و نقل عمومی زمانی موفقیت دارند که حمل و نقل خصوصی و ماشین های شخصی محدود باشد، گفت: اگر نارضایتی های مردم از طرح اتوبوس های بی آرتی(BRT) قم، به صورت صحیح مدیریت نشود ممکن است اصل طرح به مخاطره بیافتد.

عباس ذاکریان عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در تشریح فعالیت های انجام شده برای راه اندازی خط ویژه اتوبوس های تندرو(بی آر تی BRT) در قم، اظهار داشت: مجری اصلی این کار سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم است.

وی با بیان این که در مطالعات طرح جامع شهر قم، بحثاتوبوس های بی آر تی(BRT) وجود داشته است، ابراز کرد: مطالعات انجام شده برای شروع به کار خط بی آر تی(BRT) در قم، برای خیابان امام(ره) در نظر گرفته شده بود و به دلایلی اجرای آن به تاخیر افتاد که با روی کار آمدن استاندار جدید قم، این موضوع در شورای هماهنگی ترافیک شهری استان مطرح و برای اجرا ابلاغ شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم، با بیان این که اقدامات خوبی برای ادامه اجرای طرح سامانه اتوبوس های تندرو قم و موفقیت آمیز بودن این طرح انجام خواهد شد، عنوان کرد: در بحثسامانه اتوبوس های تندرو، جدا سازی مسیر انجام می شود و ایستگاه هایی تعبیه شده است که مردم هنگام ورود به ایستگاه، کرایه را پرداخت می کنند، تا وقت آن ها هنگام پیاده شدن از اتوبوس گرفته نشود؛ همچنین در مسیر اتوبوس های بی آر تی(BRT) قرار است هیچ وسیله نقلیه عمومی دیگر وجود نداشته باشد و از این رو فرصت لازم باید داده شود تا این طرح، مرحله به مرحله انجام شود.

ذاکریان خاطرنشان کرد: در گام نخست برای اجرای طرح اتوبوس های تندرو درون شهری(BRT) در خطوط پیش بینی شده، جداسازی مسیر انجام شد و در حال حاضر اتوبوس های این طرح، به صورت خط ویژه عمل کرده و رفت و برگشت اتوبوس در بخشی از مسیر به صورت مجزا انجام می شود؛ عملا تا بلوار عماریاسر این جداسازی انجام گرفته است؛ یعنی حدفاصل میدان امام(ره) تا بلوار عمار یاسر(ع)؛ و از میدان امام(ره) تا میدان صنعت و از بلوار عمار یاسر تا فلکه شهرقائم(عج) هم جداسازی انجام نشده است.

وی افزود: اجرای کامل طرح، منوط به یک طرفه شدن کامل بعضی از خیابان ها است؛ از جمله خیابان انقلاب و خیابان آیت الله طالقانی که باید ابتدا یک طرفه شود و پس از آن جداسازی خطوط اتوبوس های بی آرتی(BRT) و ماشین های شخصی انجام شود.

عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم، در رابطه با عدم رضایت مندی برخی از مردم از اجرای بدون زیرساخت طرح سامانه اتوبوس های تندرو(BRT) در قم، خاطرنشان کرد: توجه داشته باشیم که هنوز در افق پیش بینی شده، طرح اجرایی نشده است؛ اجرای این طرح به صورت مرحله به مرحله است؛ مضاف بر اینکه در خطوط ویژه اتوبوس های بی آر تی(BRT)، باید فقط اتوبوس های مربوط به این طرح، در آن حرکت کنند، که این اتفاق هنوز نیافتاده و علاوه بر اتوبوس، تاکسی و موتور سیکلت هم در مسیر تردد دارند که این شکل از اجرا، با اجرای مطلوب طرح منافات دارد؛ باید گام به گام این موارد مدیریت شوند و به آن مطلوبیت نهایی و مورد نظر برسیم.

ذاکریان اضافه کرد: با همین شرایط ایجاد شده، میزان رضایتمندی افرادی که از اتوبوس استفاده می کردند، فوق العاده بالا رفته و کسانی که از اتوبوس استفاده می کردند، زمان سفرشان کوتاه شده، ولی کسانی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند، دچار برخی محدودیت ها شده اند و این باعثایجاد بعضی ناراحتی ها شده است.

وی با بیان این که طرح های حمل و نقل عمومی زمانی موفقیت دارند که حمل و نقل خصوصی محدود باشد، گفت: اگر صرفا اتوبوسی وارد حمل و نقل شهری شود ولی محدودیتی برای حمل و نقل خصوصی نداشته باشیم، هیچ مطلوبیتی برای مسافرین نخواهد داشت، زیرا باعثایجاد ترافیک و افزایش زمان سفرخواهد شد؛ همچنین منجر به عدم رغبت مردم در استفاده از اتوبوس می شود.

ریس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اشکالات موجود در اجرای طرح اتوبوس های بی آرتی(BRT) در قم، تصریح کرد: این طرح نواقصی دارد که باید برطرف شود.

ذاکریان افزود: قطعا اجرای این طرح محدودیت هایی ایجاد خواهد کرد؛ از جمله در تردد عابرین پیاده، که پیش از این، در هر قسمتی از خیابان که می خواستند عبورمی کردند؛ همچنین ممکن است توقع مغازه داران در طول مسیر بی آر تی برطرف نشود، خصوصا مغازه دارانی که در این مسیر به صورت غیرقانونی، سال ها اقدام به تعمیر ماشین و موتور می کردند؛ همچنین عرض خیابان برای تردد وسایل نقلیه شخصی کمتر می شود؛ ولی در مجموع این طرح برای کسانی که از اتوبوس استفاده می کردند رضایتمندی بالای داشته است.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا مبنی بر این که آیا بهتر نیست گام های اصلی اجرای طرح اتوبوس های تندرو درون شهری قم(BRT)، بعد از جداسازی خطوط، هر چه زودتر برداشته شود تا این طرح سریعتر به نتیجه برسد؟ گفت: در درجه اول باید آمادگی و رفتار سازی انجام شود؛ همچنین افرادی که منافع آن ها با اجرای این طرح به خطر می افتد، ممکن است مقاومت هایی انجام دهند یا شکایت کنند و به ارگان های مختلف نامه بزنند؛ اگر این موارد به صورت صحیح مدیریت نشود ممکن است اصل طرح به مخاطره بیافتد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم، گفت: در جریان جلساتی که برای پیش برد این طرح انجام می شود هستم، و اطمینان می دهم که این عزم در مسئولان استانی هم وجود دارد که هر چه سریع تر این طرح به نتیجه مطلوب و ایده آل برسد.

ذاکریان در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا مبنی بر این که آیا بهتر نبود برای ترغیب مسافران، اتوبوس های بهتر و با امکانات بیشتری برای خدمت رسانی به مردم پیش بینی می شد؟ یادآور شد: تعدادی از اتوبوس هایی که در این مسیر کار می کنند، اتوبوس های نو سازمان اتوبوسرانی هستند؛ کولر داشته و از بهترین اتوبوس های سازمان هستند؛ تعدادی از اتوبوس ها متعلق به بخش خصوصی هستند و البته همه آن ها کولر دارند که ممکن است بعضا نیاز یه تعمیر داشته باشد، ولی کلا باید این اتوبوس ها بهتر و متمایزتر باشد تا مورد استقبال قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم، در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا مبنی بر این که چرا از تجربه اتوبوسرانی تهران برای اجرای طرح اتوبوس تندرو درون شهری(BRT) در قم استفاده نشد؟ گفت: با توجه به قیمت های بالای اتوبوس های استفاده شده در خطوط بی آرتی(BRT) تهران، باید حجم جا به جایی بالاتری از مسافر را در قم داشته باشیم تا از این نوع اتوبوس ها استفاده کنیم و به همین دلیل فعلا از اتوبوس های موجود استفاده می شوند تا تعداد مسافرین به حجم و میزان قابل توجه برسد؛ منتظریم این طرح جا بیافتد و به میزان کافی رضایت مردم را به همراه داشته باشد.

ذاکریان در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا مبنی بر این که چرا با وجود آن که برخی از مردم نارضایتی خود را از اجرای طرح اتوبوس بی آرتی(BRT) قم به دلیل کم نشدن زمان سفر و شدت گرفتن ترافیک شهری عنوان می کنند، قرار است مرحله دوم این طرح نیز اجرایی شود؟ گفت: باید پرسشنامه دقیق و علمی، طراحی و انجام شود؛ در حال حاضر بر اساس میزان تراکنشی که انجام شده، یعنی کسانی که سوار شده اند و از کارت بلیط استفاده کرده اند، جابه جایی مسافر از هنگامی که این طرح آغاز شده به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است و این نشان دهنده اقبال مردم به استفاده اتوبوس های بی آر تی(BRT) در قم است.

وی افزود: ما توقع داریم در بحثرفتارسازی مردم و تغییر رفتار تلاش شود و به گونه ایی برنامه ریزی کنیم که مردم به عینه ببینند که اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند بهتر و راحت تر به مقصد خودشان خواهند رسید؛ تا زمانی که مطلوبیت نسبی حاصل نشود، نمی توان انتظار نتیجه مطلوب را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم، در پایان گفت: زمانی ما در اجرای چنین طرحی موفق خواهیم بود که همزمان، هم حمل و نقل عمومی با کیفیت بالاتری به مردم عرضه شود و هم این که برای حمل و نقل خصوصی محدودیت ایجاد شود.

زهرا استادزاده

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز