خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه قم در گفت وگو با ایلنا:

جولان خانم های بی حجاب در شهر قم پذیرفته شده نیست/ آن طلبه با متانت برخورد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۹۶۷

بدنبال ایجاد شکاف میان روحانیت و مردم هستند

حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم گفت: متانت آن طلبه در مواجهه باهتاکی‌های یک زن مکشفه در ملأ عام بسیار ارزشمند است و نشان از ادب و تربیت دینی آن طلبه جوان دارد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه بین المللی قم، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، پیرامون موضوع اخیر رخ داده در درمانگاه قرآن و عترت قم و مشاجره یک زن و طلبه در این درمانگاه سخن گفت.

*شما بعنوان رئیس دانشگاه، با دانشجویان جوان دختر و پسر زیادی روبرو هستید و از این منظر شاید بتوانید بهتر و کارشناسی تر به این سؤال پاسخ دهید که چرا موضوع اخیری که در بحث مشاجره یک زن و طلبه در درمانگاه قرآن و عترت قم اتفاق افتاد، تا این حد مورد بحث جامعه واقع شد؟ 

در مورد مسئله‌ای که در درمانگاه رخ داد، ابتدا باید گفت که اصل مسئله این است که اگر خانم‌های مکشفه‌ای در مراکز رسمی استان یا در خیابان‌های شهر قم جولان بدهند، این به هیچ وجه برای شهر قم و به طور کلی برای جامعه اسلامی ما خوشایند و پذیرفته نیست. حتی زمان طاغوت در ایستگاه راه آهن قم موقعی که مسافران می‌خواستند استراحت کنند، مکشفه‌ها به احترام شهر قم و شهر کریمه اهل بیت بیرون نمی‌آمدند و می‌گفتند شهر قم، مقدس است؛ حتی شنیده بودیم که برخی از بانوان دربار پادشاهی هم وقتی می‌خواستند از قم عبور کند، چادر سر می‌کردند و می گفتند شهر قم است؛ بعد از انقلاب و این تلاش های فرهنگی وقتی در قم ببینیم کشف حجاب صورت می گیرد، فاجعه است. البته منظورم این نیست که با این فاجعه برخورد احساسی و هیجانی داشته باشیم. باید به طور جدی مطالعه شود و با درایت و حکمت مدیریت شود. 

*به نظر شما بهترین نوع مواجهه با پدیده کشف حجاب چیست؟ 

کاملا معلوم است که دشمن یک برنامه حساب شده و برنامه‌ریزی شده در این زمین داشته و دارد و هم اکنون در حال برداشت محصولات بذرهایی است که از دوم خرداد به بعد کاشته است. این یک واقعیت است. در برخورد با این پدیده نیز باید با درایت و حکمت و برنامه عمل کرد. یک برنامه ترکیبی که هم شامل برخوردهای حقوقی و قانونی و قضایی باشد و هم مطالعات اجتماعی و روانشناسی پای کار بیایند و هم تقویت باورها و اعتقادات و ارزش‌ها را باید دنبال کرد. به هر حال لازم است که عالمانه و محققانه با این موضوع برخورد شود. 

*برخی از کارشناسان ایراد می‌گیرند که شیوه امر به معروف و نهی از منکر برخی افراد هم نادرست است و نه تنها اثر مثبت ندارد بلکه اثر منفی هم دارد؛ نظر شما چیست؟ 

این امر روشنی است که خود امر به معروف و نهی از منکر نیز باید فرهنگ‌سازی بشود. یک وظیفه حتمی و واجب برای تک‌تک آحاد ملت است. همانطور که سایر واجب را تعلیم می‌دهیم و کسی مادرزاد علم به آنها ندارد؛ در مقوله امر به معروف و نهی از منکر نیز باید چنین کنیم. به ویژه با پیچیدگی‌های دنیای مدرن و روابط اجتماعی مدرن حتما باید آموزش‌های همگانی و عمومی در این موضوع داشته باشیم. در برخورد با جرم‌ها و قانون‌شکنی‌هایی مثل کشف حجاب نیز باید آموزش درست به مردم داده شود یکی از کارکردهای اصلی مورد انتظار از رسانه ملی همین آموز‌ش‌ها است که باید به صورت هنرمندانه و مستقیم و غیر مستقیم به مردم داده شود.

*به نظر شما چرا تاکنون کار علمی و دقیق در همین موارد صورت نگرفته است؟ 

متاسفانه دانشگاه ما با جامعه ما بیگانه است؛ فی المثل ده‌ها پایان نامه و رساله در دانشگاه قم سالانه دفاع می شود و کار علمی صورت می گیرد و هزینه بیت المال صرف می شود و گاهی تا ۵ استاد هیأت داوران را شکل می‌دهند و روی پایانه نامه کار می‌کنند و بعد این پایان نامه در کتابخانه می ماند! چرا باید این گونه باشد؟ اگر ارتباطی بین دانشگاه و جامعه باشد، مسائل اجتماعی و فرهنگی بهتر و علمی‌تر مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. دانشگاهی زنده است که به مسائل اجتماعی توجه داشته باشد.

البته در باره حادثه اخیر در یکی از بیمارستان‌های شهر قم هم عرض کنم که کلیپ پخش شده و مانور رسانه‌ای دشمنان ملت درباره آن شواهد سناریو بودن آن را تقویت می‌کند. اساسا فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته با این کیفیت بالا و صدای واضح هتاکی‌ آن زن و به طور کلی پخش چند دقیقه کوتاه و هدفمند آن هم توسط رسانه‌ای که اساسا به هدف ایجاد اغتشاش فکری و ذهنی در ایران تأسیس شده است همگی نشان می‌دهد که باید با درایت بیشتری با این ماجرا برخورد شود. 

و من در عجبم از برخی هم‌لباسی‌های خود من که کلیپ پخش شده از ایران‌اینترنشنال را معیار و منبع تحلیل خود قرار داده و در حال چنگ انداختن بر صورت نظام مقدس جمهوری اسلامی‌اند.

باید منتظر بود که واقعیت ماجرا آشکار شود. هتاکی آن زن و ربودن گوشی تلفن یک طلبه توسط همراه آن زن در ملأ عام و ایجاد یک اغتشاش در محیط بیمارستان و  حوادث جانبی آن همگی نشان از یک سناریوی پیچیده برای شهر قم و ایجاد شکاف میان روحانیت و مردم دارد که مطمئنا دشمنان نمی‌توانند به هدف خودشان برسند.

البته باید عرض کنم که متانت آن طلبه در مواجهه باهتاکی‌های یک زن مکشفه در ملأ عام بسیار ارزشمند است و نشان از ادب و تربیت دینی آن طلبه جوان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز