خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

برگزاری همزمان همایش ترجمان قرآن و بزرگداشت آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی به صورت مجازی

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۶۰۷

مدیر دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی از برگزاری همزمان همایش ترجمان قرآن و بزرگداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی به صورت مجازی و به میزبانی استان قم خبر داد و گفت این همایش شنبه ۲۹ آذرماه در چهار پنل برگزار می شود.

به گزارش ایلنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، در نشست خبری سومین سالگرد تأسیس دفتر استان قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، و تشریح برنامه های این دفتر، اظهار داشت: به فرموده امام علی(ع)، علم به خودی خود، سلطان، قدرت‌آور و اقتدارآفرین است و هر کسی نتواند به علم دست یابد، قطعاً تحت علم و قدرت و سلطه دیگران قرار خواهد گرفت. همچنین ائمه(ع) دیگر هم به علم و پژوهش و تولید و اشاعه آن اعتنای ویژه داشتند.

وی با بیان اینکه ذات علم از نظر ائمه(ع) ارزشمند و دارای جایگاه بلند است، تصریح کرد: امام رضا(ع) هم در روایات متعدد بر احیای علوم دینی که منشأ آن اهل بیت باشد، تأکید فرموده‌اند که نمونه بارز آن حدیث «رحم الله عبدا احیا امرنا...» است.

حجت الاسلام راد با بیان اینکه دفتر قم این بنیاد در سومین سال فعالیت‌های خود به سر می‌برد، افزود: در طول سه سال، ۱۱ عنوان در ۷۶ جلد اثر از سوی این بنیاد تولید شده است؛ ۹ عنوان اثر هم در نوبت انتشار قرار دارد؛ همچنین طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی متعددی برای اجرا جذب شده است.

وی اضافه کرد: در طول سه سال، ۱۹ تفاهم‌نامه با مراکز و نهادهای حوزوی مانند معاونت پژوهشی حوزه، انجمن‌های علمی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوشگاه قرآن و حدیث و مجمع مدرسین امضا شده است. همایشات این دفتر هم در ۵ عنوان از جمله همایش سیره امام رضا؛ آموزه‌ها و کارکردها برگزار شده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه این همایش هر ساله به مناسبت دهه کرامت برگزار می‌شود، ادامه داد: همچنین سوگواره رضوی همه‌ساله به مناسبت دهه آخر صفر برگزار می‌شود. همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی از دیگر همایشات برگزار شده از سوی این مرکز است. همچنین در همایش علمی فرهنگی چالش‌های کرونا و زندگی مؤمنانه و آسیب‌شناسی مطالعات اهل بیت در دوره معاصر هم مشارکت داشته‌ایم.

رئیس دفتر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در قم با بیان اینکه مجموعه ۴۰ نشست با مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه برگزار شده است، تصریح کرد: همایش عیون اخبار الرضا از نگاه فرهیختگان هم در حال برگزاری است و تاکنون ۳۰ نشست آن برگزار شده و ۲۰ نشست دیگر هم تا پایان امسال برگزار خواهد شد. این همایش سال بعد هم تداوم می‌یابد. 

برگزاری همایش ترجمان قرآن

وی با اشاره به برگزاری پیش‌نشست‌های کنگره هزاره سیدمرتضی افزود: یک پنل اجرا شده و هفت پنل دیگر هم برگزار می‌شود. همچنین همایش یک روزه «ترجمان قرآن؛ بازپژوهی اندیشه‌های قرآنی تقریبی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی» ۲۹ آذرماه برگزار خواهد شد.

راد با تأکید بر اینکه آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی از پرچمداران تقریب جهان اسلام هستند، گفت: ایشان بیش از ۳۰ سال عمرشان را در بنیاد سپری و آثار فاخر و ارزشمندی تدوین کردند که «المعجم فی فقه لغت القرآن و سر بلاغته» یکی از آنهاست؛ تاکنون تا جلد ۴۰ آن نشر یافته است و بزرگترین موسوعه و معجم واژه‌پژوهی قرآن کریم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه همایش تجلیل از وی، روز شنبه ۲۹ آذرماه در ۴ پنل و دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد، افزود: این عالم برجسته از شاگردان آیت‌الله بروجردی بودند و می‌توان وی را شیخ و پدر تقریب بعد از آیت‌الله بروجردی دانست. 

راد از مشارکت این بنیاد در برپایی همایش بین‌المللی گرامیداشت سردار سلیمانی خبرداد و تصریح کرد: نیایش‌های ایشان با عنوان درآمدی بر نیایش‌های سردار؛ مضامین، مستندات و گونه‌ها مورد بحث و تحلیل محتوا قرار می‌گیرد.

استاد دانشگاه تهران از برگزاری ۱۴ جلسه نقد کتاب و ۲۴ نشست هم‌اندیشی با همکاری مراکز مختلف خبرداد و اضافه کرد: دفتر قم بنیاد، براساس سندبالادستی علمی و پژوهشی آستان قدس که در دوره تولیت جدید آستان تدوین شده است، حرکت می‌کند، لذا مهمترین مؤلفه در حرکت علمی دفتر قم اهتمام به تراث، علوم، فرهنگ و معارف رضوی است و چشم‌انداز فراروی ما اهتمام و احیاء تراث و الهیات رضوی است.

گروه پژوهشی مطالعات بینارشته‌ای علوم انسانی و اسلامی

وی اضافه کرد: بازپژوهی و تحلیل تراث رضوی اعم از آثار مکتوب، احادیث و هر آنچه در فرهنگ رضوی قابل جانمایی است، جزء اهداف فرا روی این مرکز است. همایش عیون اخبارالرضا نشان داد که ظرفیت چنین آثاری در تولید علوم انسانی شناخته شده نیست و همچنان با وجود شهرت کتاب، دانش نهفته در آن در نزد حوزویان و دانشگاهیان مغفول است.

راد با بیان اینکه تحقیقات دینی چندان توفیقی در گره‌گشایی از مسائل و چالش‌ها نداشته است، گفت: اگر بخواهیم الهیات کاربردی داشته باشیم، باید از مطالعات میان‌رشته‌ای بهره ببریم، لذا گروه پژوهشی مطالعات بینارشته‌ای علوم انسانی و اسلامی به زودی تأسیس خواهد شد.

رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه تجلیل و بازخوانی آثار بزرگان از دیگر افق‌های پیش رو است، تصریح کرد: نشان دادن نقش برجسته عالمان دینی در تولید علوم انسانی و اسلامی و بازخوانی میراث علمی مذهب تشیع به زبان روز دو هدف عمده ما از این کار است. کنگره علم‌الهدی هم در این راستا در حال برگزاری است. این افق همچنین الگویی برای طلاب و دانشجویان بازتعریف و معرفی می‌کند.

وی افزود: حضور جدی، مستمر و فعال در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های آینده دفتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز