خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با خبرنگاران مطرح شد؛

برگزاری اولین سوگواره ملی بضعة الرسول با رویکرد خطبه فدکیه

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۶۰۳

اولین سوگواره ملی بضعة الرسول، با رویکرد خطبه فدکیه و به همت دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعیان، برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن معنوی رئیس موسسه دارالزهرا(س) تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، در گفت وگو با خبرنگاران، از برگزاری اولین سوگواره بضعة الرسول با رویکرد خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) خبر داد و گفت: این سوگواره با توجه به شرایط کنونی کشور از حیث شیوع کرونا و در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) در هفت قالب مختلف برگزار می شود.

وی با اشاره به توصیه حضرت آیت الله صافی در خصوص ترویج معارف فاطمی به صورت ویژه در شرایط کنونی گفت: این سوگواره سراسری در ۷ قالب مقاله نویسی، داستان نویسی، حفظ متن خطبه فدکیه، مفهوم شناسی خطبه، خوشنویسی برخی عبارات، پوستر و گرافیک، شعرسرایی و عکاسی با الهام از خطبه فدکیه برگزار می شود.

رئیس موسسه دارالزهرا و دبیر اجرایی سوگواره بضعه الرسول خاطرنشان کرد: این سوگواره از امروز آغاز شده و تا روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) ادامه خواهد داشت و اسامی برندگان در روز میلاد ام ابیها (س) در سایت سوگواره اعلام خواهد شد.

*تشریح قالب های مختلف اولین سوگواره بضعة الرسول

در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام محمدرضا فوادیان دبیر علمی سوگواره بضعة الرسول با بیان این که خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) نه تنها مورد توجه شیعیان بلکه مورد توجه علمایی از اهل سنت  و حتی غیر مسلمانان هم قرار دارد، گفت: حضرت زهرا(س) بعنوان یک انسان یگانه در تاریخ هستند که نه فقط مسلمانان که همه عالم از وجود پربرکت ایشان بهره مند هستند.

دبیر علمی سوگواره بضعة الرسول، خاطرنشان کرد: فخر رازی در تفسیر سوره کوثر به علت عدم تکرار واژگان این سوره در قران کریم پرداخته و می نویسد: «چون حضرت فاطمه (س) در عالم خلقت شبیه و نظیر ندارد، واژگان سوره کوثر هم شبیهی در قرآن ندارد لذا فاطمه کثیر نیست، کوثر است».

حجت الاسلام فوادیان، با بیان اینکه همه جهان بشریت از فیض وجودی حضرت زهرا(س) بهره مند هستند، تاکید کرد: در شرایط کنونی که امکان بهره برداری از مناسبت فاطمیه کمتر شده است، باید ارادت خود را به آن حضرت در قالب های مختلف و اشکال دیگر نشان دهیم و به همین دلیل این سوگواره ترتیب داده شده است.

دبیر علمی سوگواره بضعه الرسول با اشاره به تقدم خطبه حضرت زهرا (س) بر خطبه های امیرالمومنین(ع) بیان داشت: این خطبه دارای ویژگی های خاصی است بویژه آنکه نه تنها شیعیان بلکه علمایی از اهل سنت در طول تاریخ و برخی مستشرقین به آن توجه کرده اند.

او تصریح کرد: این خطبه دارای محورهای جامعی است و اعتقادات، احکام، فلسفه احکام، پیامبرشناسی، حوادث بعد از پیامبر اکرم(ص)، لایت، دشمن شناسی، ریشه های اختلاف بین مسلمانان و نقد انصار در آن بیان شده است.

فوادیان تصریح کرد: آموزه های تفسیری در خطبه فدکیه، عوامل انحراف از اسلام، ویژگی های امیرالمومنین(ع)، پیامهای خطبه، نحوه حضور بانوان در جامعه، شکر، توحید باوری، مسئولیت پذیری، قرآن باوری، اخلاق، معرفی حضرت زهرا(س)، ویژگی های پیامبر(ص)، شیوه های ابلاغ رسالت، وضعیت جزیره العرب، ویزگی های امام علی در گذر از مشکلات سقیفه، ویژگی مسلمانان فرصت طلب، عوامل انحراف بعد از رسول خدا، ترساندن از فتنه ها، محکوم کردن خلیفه اول، انتقاد از انصار، تحیّر از مغالطه های سیاسی، شرک عملی انصار و…. از جمله موضوعاتی هستند که علاقمندان می توانند در آثار خود به آن بپردازند.

وی با بیان اینکه خطبه فدکیه، کارکردهای فراوانی در این عصر و زمان دارد، گفت: ام ابیها(س) می دیدند اگر مردم از درب خانه اهل بیت (ع) منحرف شوند چگونه در پنجه سقیفه گرفتار می شوند و لذا محکومیت دائمی سقیفه در برابر ولایت را بیان کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز