خبرگزاری کار ایران

با ارسال متنی صورت گرفت؛

توضیحات جهاد کشاورزی استان قزوین درباره گزارش ایلنا

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۹۸۲

سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با ارسال متنی، درباره گزارش خبری ایلنا پیرامون وضعیت بخش کشاورزی استان توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با ارسال متنی به خبرگزاری ایلنا مرکز قزوین، در مورد انتشار گزارش خبری در آن خبرگزاری با عنوان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار نمایندگان قزوین/ تعیین وقت 20 روزه برای تغییر سیاست‌ها موخه 28 مرداد 1399 توضیحاتی را ارائه کرد که بخشی از آن به شرح زیر است:

 

فقدان الگوی کشت!

در این گزارش‌ آمده است که "شاه کلید مشکلات کشاورزی قزوین، به خاطر نبود برنامه تغییر الگوی کشت است."

تعیین الگوی کشت برای اراضی کشاورزی قزوین در راستای اجرای سیاست های سازگاری با کم آبی وزارت جهادکشاورزی  طی چند سال گذشته در استان اجرایی شده است ، در این طرح علاوه برتعین الگو کشت اراضی تحت پوشش شبکه آبرسانی دشت قزوین، الگوی کشت برای اراضی دیم استان نیز تدوین و تهیه شده است.

بر خلاف آنچه مطرح می­گردد اقدامات بسیار زیادی در این سازمان در خصوص ارائه الگوی کشت صورت گرفته است از جمله طرح بازنگری شبکه آبیاری دشت قزوین که از سال  1388پروژه بازنگری طرح های کشت شبکه آبیاری دشت قزوین آغاز و در انتهای سال 96 به اتمام رسید، دستاورد های این پروژه علاوه بر تهیه بانک اطلاعاتی توصیفی و مکانی بلوک های زراعی، ارائه الگوی کشت برای  60 هزار هکتار از اراضی تحت شبکه تهیه نیز می باشد.

ارائه الگوی کشت بر اساس چاه‌های دارای پروانه مصرف آب بهینه یکی دیگر از اقدامات  این سازمان است که صرفا با هدف توسعه الگوی کشت در استان قزوین انجام شد؛ در همین رابطه برای بیش از نیمی از چاه‌های آب مجوزدار با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین پروانه مصرف بهینه صادر شده است.

 اجرای سامانه نوین آبیاری در بیش از 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین خود گواه دیگری بر برنامه این سازمان برای تهیه و اجرای الگوی کشت در استان قزوین است؛ چراکه سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در سال 1398 در اجرای برنامه سامانه نوین آبیاری  نسبت به سطح ابلاغی وزارت متبوع رتبه اول کشور را در سراسر کشور به دست آورد.

 ضمنا این سازمان برای پشیبرد اهداف طرح ملی الگوی کشت دفتر برنامه‌ریزی الگوی کشت قزوین را در فروردین ماه سال 98 در سازمان  راه اندازی کرده است که وظیفه این دفتر تهیه و اجرای الگوی کشت متناسب با شرایط کم آبی استان  می باشد در همین راستا تاکنون علاوه بر اقدامات انجام شده محصولاتی کم آب بر مانند کنجد، زیره و کینوا برای اولین بار در نقاط مختلف استان کشت شده  و علاوه برآن سایر محصولات دیگری مانند خلر، چغندر، ماشک، ارزن و سورگوم نیز مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

بازچرخانی آب حاصل از فاضلاب، یکی دیگر اقدامات مشترک جهاد کشاورزی استان قزوین با محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای در راستای اجرای الگوی کشت است تا بتوان برخی از نقاط خشک استان قزوین مانند دشت الله آباد آبیک را احیا  کرد.  که این طرح هم اکنون درحال بررسی و تکمیل است.

بهره‌برداران به دلیل بروکراسی از ضریب مکانیزاسیون بی‌بهره هستند!

در این گزارش به نقل از رفعت‌الله حمزه‌ای؛ رئیس اداره مکانیزاسیون  سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان شده" ضریب مکانیزاسیون در استان کمتر از یک ونیم اسب بخار در هکتار است" در حالی  فرد نامبرده چندماه پیش این پست سازمانی را به فرد دیگری واگذار کرده و انتظار می رود قبل از نقل قول از هر مسئولی خبرنگار محترم  از صحت آمار و مسئول مورد نظر مطلع گردند.

بر اساس آمارهای رسمی موجود در این سازمان هم اکنون 10هزار و 938 دستگاه ماشین آلات خودگردان (تراکتور، کمباین و چاپر) در استان وجود دارد که باعث شده جهاد کشاورزی در راستای ضریب مکانیزاسیون رتبه بسیار خوبی کسب کند.

ضریب مکانیزاسیون کشور 1.84 درصد است، درحالی که این ضریب در استان قزوین 1.99 درصد می باشد و این موفقیت نیز باعث شده این استان جزو 10 استان برتر کشور در زمینه ضریب مکانیزاسیون قرار گیرد.

توضیح بیشتر آن که پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید ادوات کشاورزی تحت عنوان خطوط اعتباری از سال 1392 آغاز و هم اکنون نیزادامه دارد و در سال جاری از محل خط اعتباری هشت مکانیزاسیون با سهمیه ابلاغی 635 میلیارد ریال برای استان قزوین در نظر گرفته شده است.

به بیان دقیق‌تر، در سال 97 علاوه بر تسهیلات اعتباری خط 6 مکانیزاسیون به مبلغ 304 میلیارد و 600 میلیون ریال، مبلغ 110 میلیارد ریال از محل اعتبارات کارا و صندوق توسعه روستاییان و عشایر برای توسعه بخش مکانیزاسیون جذب شده است.

از طرف دیگر در سال زراعی 97-98، استان قزوین در زمینه کاهش ضایعات برداشت غلات رتبه حائز اهمیتی کسب نمود و توانست جایگاه خود را از نهم به دوم ارتقاء دهد.

عدم لایروبی، بی توجهی به خواست مردم، نبود صنایع تبدیلی و...!

بر اساس آمار موثق این سازمان از سال 92 تاکنون (1399) 35 چشمه قنات با اعتباری معادل 22 میلیارد ریال در مناطق الموت و طارم سفلی  لایروبی شده است. درحالی که از سال 93 تاکنون 50 هزار و 420 متقاضی تسهیلات به بانک معرفی شده و از این میان 40 هزار و 562 فقره تسهیلات با رقمی معادل 2 هزار و 27 میلیارد تومان پرداخت شده است؛ اگر این مقدار تسهیلات را به عنوان بخش کوچکی از خواست مردم در نظر بگیریم، به طور حتم اقدام بسیار خوبی در این راستا صورت گرفته که نباید مورد غفلت واقع شود.

نبود صنایع تبدیلی در استان قزوین از دیگر مواردی است که به آن اشاره گردیده است که ضمن رد ادعای مطرح شده ؛ بر اساس آمارهای رسمی دراین سازمان ، تاکنون 413  واحد صنایع تبدیلی کشاورزی دراستان قزوین جواز تاسیس دریافت کرده و 149 واحد نیز موفق به بهره برداری شده‌اند؛ علاوه بر این موضوع حدود 2 هزار و 819 نفر در حوزه کشمش، غلات، پسته، خشکبار، زیتون و برنجکوبی، خوراک دام و دانه های روغنی مشغول به کار هستند.

 همچنین در این گزارش درحالی از نبود طرح‌های آبخیزداری در الموت و طارم صحبت به میان آمده که فقط در این چندسال گذشته 63 هزار و 700 هکتار از اراضی استان قزوین طرح های آبخیزداری اجرا شده است ، از جمله در مناطقی همچون گشنه رود، مدان، فلار و میلک که درگزارش  یاد شده به آن اشاره  شده است.

سال 98 و کشت بی‌رویه گوجه در قزوین!

در این گزارش آمده است "کشت بیش از اندازه گوجه فرنگی در سال زراعی گذشته و سرگردانی بهره برداران نمونه بارز عدم مدیریت بر شیوه های کشت در استان قزوین است."

مسئله کشت بی رویه گوجه در سال 98 مشکل استان قزوین نبود  برعکس در این برهه زمانی استان قزوین توانست با مدیریت مناسب و پیدا کردن بازار، این محصول را در سایر استان‌ها با طرح خرید حمایتی به اقتصاد کشاورزان کمک کرده و از خسارات جدی به بهره برداران جلوگیری کند.

ضمنا کشت گوجه فرنگی با توجه به مصوبات تنظیم بازار استان قزوین نسبت به سال گذشته روند کاهشی است، به طوری که در سال 96 هشت هزار و 932 هکتار، در سال 98 هفت هزار و 993 و در سال 99 به 6 هزار و 54 هکتار  رسیده است.

ناگفته نماند این سازمان بر اساس وظایف و سیاسات های ابلاغی  نشست‌های متعددی را با کشاورزان با هدف آگاه سازی بهره برداران و کشاورزان منع کشت گوجه فرنگی و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار برگزار کرده است.

همچنین در سال 98 برای اولین بار این سازمان با همکاری وزارت متبوع  توانست بیش از 30 درصد از سطح کشت محصول کوجه فرنگی استان را با بذور مرغوب و با ارز ترجیحی تامین کند.

 در خصوص سایر محصولات آب بر دیگری مانند هندوانه و خربزه نیز به همین شکل اقداماتی انجام شده است و به ترتیب در3 سال گذشته تا سقف 300 هکتار با کاهش کشت روبرو  هستیم.

برداشت بی‌رویه آب!

در ادامه این گزارش‌ به "اضافه برداشت بی‌رویه آب از سوی کشاورزان اشاره شده و آن را 2 برابر استانداردهای لازم توصیف کرده است" اشاره شده است مزید امتنان اینکه متولی برخورد با برداشت‌های بی رویه آب از چاه‌ها شرکت آب منطقه‌ای بوده و نهاده‌های مربوطه باید توضیح دهند که چرا در این مدت جلوی برداشت بی‌رویه آب را نگرفته‌اند.

پرداختن به موضوعات کشاورزی به لحاظ فنی بودن موضوع نیازمند داشتن آمار و اطلاعات دقیق است که لازم است خبرنگاران محترم برای تهیه گزارش و خبر آمار و اطلاعات بروز را از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان در خواست نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز