خبرگزاری کار ایران

یک کارآفرین برتر کشور در اشتغالزایی برای معلولان:

عملکرد شغلی معلولان در شرایط متناسب، تفاوتی با دیگران ندارد/ مهیا نبودن بسترهای مناسب شغلی، درد مشترک معلولان ایران

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۲۴۳

کارآفرین برتر کشور در زمینه اشتغالزایی برای معلولان گفت: درد مشترک معلولان ایران مهیا نبودن بسترهای مناسب شغلی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین،  سید محمد موسوی، کارآفرین برتر کشور که تاکنون حضور موفقی در عرصه‌های بین‌المللی از جمله کنگره بین‌المللی کسب و کار ترکیه، حضور در نشست حقوق بشر در مقر سازمان ملل در سوئیس، توسعه اقتصادی در بطن سال‌های رکود، جذب نیروهای دارای معلولیت در اوج بحران بیکاری و… دارد درباره این موضوع گفت : با این‌که بسترسازی برای رشد و نمو استعدادهای معلولان جز حقوق شهروندی آنهاست اما درد مشترک معلولان ایران این است که هیچ زمینه و بستری در جامعه برایشان مهیا نیست تا این توانایی بالقوه را به فعلیت تبدیل کند.

این فعال حوزه معلولان با تأکید بر اینکه اشتغال از مهم‌ترین نیازهای  افراد است و معلولان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، ابراز کرد: فرصت‌های شغلی باید به‌صورت برابر در اختیار همه شهروندان قرار گیرد و چه بسا جامعه در آموزش، تحصیل و مهارت‌آموزی معلولان وظیفه سنگین‌تری دارد تا این طیف را در احراز مشاغل متناسب با شرایط خودشان رشد دهد.

این کارآفرین برتر با تأکید بر این مطلب که نیروهای دارای معلولیت اگر در ایستگاه‌های کاری متناسب با شرایط خود قرار گیرند در عملکرد هیچ تفاوتی با سایرین نخواهند داشت، خواستار اعتماد کارفرمایان سراسر جهان به کارایی و توانمندی معلولان شد و تصریح کرد: من به دنبال ایجاد موقعیت‌های شغلی در سطوح مدیریتی برای معلولان در ایران هستم چرا که معلولان قابلیت‌های خود را برای احراز این جایگاه‌ها به اثبات رسانده‌اند.

مدیرعامل گروه بهداشتی فیروز در خصوص عدم استفاده از دستگاه اتوماسیون و به کارگیری نیروی انسانی در فیروز و نیز چشم‌پوشی از بخشی از سود خالص در راه اهداف و رسالتش گفت: اکنون که خدا توانمندی اقتصادی به من داده من چگونه می‌توانم دستگاه اتوماسیون به کارخانه‌ام راه بدهم در حالی‌که افرادی بیکار هستند و از پی بیکاری شرمنده خانواده بوده و رو به سمت اعتیاد و خودکشی می‌برند در حالی‌که تولیدات کارخانه سود بیشتری به من خواهد رساند؟ من متعجبم از انسان‌های مرفهی که درد کشیدن سایر انسان‌ها را نمی‌بینند و حواسشان به انسان‌هایی که حتی توان پرداخت هزینه داروهایشان را نیز ندارند، نیست. افراد مرفه چگونه می‌توانند خود درد دیگران را احساس نکنند و ندانند کسی هست که کلیه‌اش را می‌فروشد تا هزینه اجاره‌بهای خانه‌اش را بپردازد.

به گفته دبیر برگزاری مجامع هم‌اندیشی تشکل‌های معلولان سراسر کشور نیروی انسانی کم، علت تمسک اروپا به اتوماسیون است، اما در کشورهایی مانند ایران که با رشد جمعیت مواجه است استفاده نادرست از این تکنیک صحیح نیست.

مدیرعامل گروه بهداشتی فیروز همچنین اذعان کرد: در کشورهای پیشرفته بیمه سهم کارفرما و دیگر امتیازات را دولت می‌پردازد و صاحب کسب و کار راغب می‌شود تا از معلولان در کارگاه استفاده کند، اما در کشور ما دولت متأسفانه قوانینی جهت جلب نظر کارفرمایان برای جذب معلولین در واحدهای تولیدی ندارد.

مشاور عالی سازمان ملل و اکوسوک اضافه کرد: به دولتمردان توصیه می‌کنم به حقوق معلولان احترام بگذارند تا بستر احراز شغل برای آنها فراهم شود، معلولان باید شغل داشته باشند تا با داشتن زندگی مستقل رنج ناشی از معلولیت را کمتر احساس کنند و در انتظار کمک بلاعوض و مستمری‌های ناچیز نباشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز