خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

توسعه آموزش‌های مهارتی برای جوانان ضروری است

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۸۸۹

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای باید در بین جوانان توسعه و ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، لطف اله سیاهکلی در نشست با مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین اظهار کرد: راه نجات کشور اتکا به تولید است و بی منطقی در مدیریت کشور موجب فروش گاز و نفت در دهه‌های گذشته شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان افزود: همه دولت‌ها با نفت و گاز اداره شدند و با تولید بیگانه بودند لذا دولتی که نیاز خود را از راه فروش سرمایه‌ها انجام می‌دهد از تولید حمایت نمی‌کند و منظور ما همه دولت‌ها بوده است.

سیاهکلی تصریح کرد: هیچ درآمدی خارج از تولید در کشور متصور نیست و همه دولت‌ها باید جیره خوار تولید باشند و برای تحقق این رویکرد لازم است تولید راه بیفتد و به تکنولوژی و نیروی انسانی اهمیت دهیم.

وی گفت: نیروی انسانی اگر ماهر بوده و تخصص داشته باشد حتماً خروجی تولید مؤثر و کیفی و در سطح جهانی خواهد بود.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در بازار جهانی نتوانیم رقابت کنیم زمین گیر خواهیم شود و این کار نیازمند آموزش مهارتی و تربیت نیروی کار ماهر در بخش‌های مختلف است.

رئیس مجمع نمایندگان استان با انتقاد از نبود مهارت در میان جوانان تحصیل کرده بیان کرد: امروز جمع زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی، دکتر و مهندس و فوق لیسانس داریم که مهارت کار ندارند و فقط دنبال دانش تئوری بوده‌اند به همین دلیل فقط دنبال پشت میز نشینی هستند.

سیاهکلی بیان کرد: فرد باسواد در تولید مؤثر نیست بلکه ما به سواد همراه مهارت نیاز داریم تا به تولید منجر شود و امروز یک انسان ماهر بی سواد از باسواد فاقد مهارت برای کشور بهتر و تاثیرگذارتر است.

وی بیان کرد: اگر همه ما دانش شنا کردن و رانندگی را بدانیم که کارآمد نیست و تا مهارت لازم را نداشته باشیم به نتیجه نخواهیم رسید و باور داریم امروز دانش و مهارت در کنار هم می‌تواند به تولید و توسعه کشور کمک کند.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وقتی گفته می‌شود ۸۵ درصد افراد بیکار ما فاقد مهارت هستند یعنی اوضاع خوب نیست و باید فنی و حرفه‌ای این نقص آموزشی ما را جبران و جوری برنامه ریزی کند که هر کس خواست وارد بازار کار شود حتماً یک دوره مهارتی را گذرانده باشد.

سیاهکلی تصریح کرد: در سیستم آموزشی کشور ذهن دانش آموزان را با حفظیات پر کرده‌ایم و به مهارت اهمیت نداده‌ایم به همین دلیل کمتر دانشجو و دانش آموزی داریم که ماهر باشد و بتواند روی پای خود بایستد و کاری بلد باشد و یا یک فن را بداند.

وی اظهار کرد: باید همه کسانی که مشغول کار می‌شوند از این اداره عبور کنند و یک مهارت را یاد بگیرند.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: رشته تجارت و صادرات و بازاریابی در آموزش‌ها دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد باید رشته‌های کاربردی در اولویت آموزش‌های جدید باشد.

سیاهکلی بیان کرد: متأسفانه مهارت لازم را در تجارت و بازاریابی نداشته‌ایم و در عراق و افغانستان و کشورهای همسایه و عربی درست حاضر نشدیم و بازاریابی خوبی نداریم و به راحتی آن را از دست می‌دهیم.

وی یادآور شد: آموزش تجارت، تنظیم بازار و صادرات را در دستور کار قرار دهید تا از ظرفیت‌های صادراتی بهتر استفاده کنیم.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: مدیری که مهارت ندارد نگران پست و مسئولیت خود است و هر کس مهارت دارد می‌تواند با تخصص و مهارت در خدمت کشور باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یادآور شد: در آموزش‌ها باید از افراد با تجربه و پیش کسوت استفاده کنید تا کیفیت آموزش‌ها بالا برود و در این عرصه محدودیت برای بازنشستگان هیچ منطق و دلیلی ندارد و اعمال محدودیت سنی و بازنشستگی در جذب مربی فنی حرفه‌ای جایز نیست.

سیاهکلی اضافه کرد: نگاه ما حمایت از فنی و حرفه‌ای است تا فرزندان ما ماهر شوند لذا باید آسیب‌های این عرصه را منعکس کنید تا برای رفع آن در مجلس اقدام کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز