خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان:

عملیات سمپاشی مبارزه با سن غلات در قزوین اجرا شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۴۲۷

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات سمپاشی برای مقابله با سن غلات در سطح ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین اجرا شد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، یوسف درخشان با اعلام این خبر اظهار کرد: از این میزان سطح مبارزه ۳۳ هزار هکتار در مرحله مادری و ۶۹ هزار و ۸۰۰ هکتار در مرحله پوره انجام شده است .

به گفته  مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان، کل سطح مبارزه در سال جاری ۱۰۲هزار و ۸۰۰ هکتار بوده  که نسبت به سال گذشته هشت هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش داشته است.

درخشان یادآورشد: امسال شروع مبارزه با سن غلات از ۲۹ فروردین ماه سال جاری در شهرستان بوئین زهرا آغاز و تا ۲ تیر ماه در شهرستان آوج پایان یافت .

وی با اشاره به اینکه ؛ سن غلات از آفات مهم و قدیمی مزارع غلات این استان به ویژه گندم محسوب می شود گفت : هر ساله بین ۶۰ تا ۶۵ درصد مزارع گندم و جو  بر علیه این آفت سمپاشی می شوند.

این مسئول افزود :خسارت این آفت هم بصورت کمی و کاهش محصول در مرحله سن مادری و هم بصورت کمی و کیفی در مرحله پوره و کاهش خاصیت نانوایی در گندم های بالای ۲ درصد سن زدگی می باشد .

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان تصریح کرد : این آفت در صورت عدم کنترل میتواند خسارات زیادی را به کشاورزان و به دولت بعنوان محصول استراتژیک کشور که در صورت عدم خودکفایی مجبور به واردات آن خواهند بود، وارد کند.

درخشان تاکید کرد: تعیین زمان مناسب برای کنترل این آفت و سمپاشی مزارع کشاورزی در زمان مناسب میتواند نقش مهمی در کاهش سن زدگی و افزایش کمی و کیفی محصول داشته باشد.

وی در ادامه گفت : از اسفند ماه سال گذشته با بازدید از اماکن زمستانگذران این آفت در کوههای مشرف به مزارع و پیش بینی تراکم وضعیت زیستی آفت و زمان ریزش آن به مزارع توسط کارشناسان انجام شده و بعد از ریزش به مزارع نیز کلیه مزارع غلات استان تحت نظارت و پایش ۱۳۰ تیم شبکه مراقبت قرار گرفتند.

این مسئول بیان کرد: در همین راستا ؛ آموزشهای لازم به کشاورزان در خصوص زمان دقیق سمپاشی با نرم گیری مزارع در مرحله سن مادر و پوره به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.

به گفته درخشان، در سال زراعی جاری۱۸۹ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به زیر کشت گندم و جو رفته که از این میزان ۴۷هزار و ۷۰۰ هکتار گندم آبی ، ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ هکتار گندم دیم ، ۲۷ هزار و ۴۰۰ هکتار جو آبی و ۷هزار و ۵۵۰ هکتار جو دیم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز