خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی استان:

آب انبار سردار کوچک قزوین بازسازی شد

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۵۰۴

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: بنای تاریخی آب انبار سردار کوچک در محله قملاق قزوین با استفاده از اعتبارات میراث فرهنگی بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی اظهار کرد: در این مرحله از مرمت بنای تاریخی آب‌انبار سردار محله قملاق(سردار کوچک) که از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری در دستورکار کارشناسان مرمت حوزه معاونت میراث‌فرهنگی استان قرار گرفت، اقدام‌های مرمتی چون ساماندهی و مرمت بام شامل عایق‌کاری، سیمان لیسه‌ای، برداشت دیوار فرسوده، اجرای بندکشی و اجرای مجدد جداره ضلع شرقی آب انبار از محل اعتبارات ملی اداره کل انجام شد.

 معاون اداره کل میراث‌فرهنگی استان یادآور شد: آب انبار سردار محله قملاق از بناهای به جای مانده از دوره قاجار در قزوین است که در خیابان تبریز، روبروی مسجد– مدرسه سردار و با فاصله کمی از بقعه متبرک امامزاده سلطان سید محمد (ع) واقع شده و از آب‌انبارهای بزرگ و مهم شهر قزوین به شمار می‌رود.

نورانی یادآور شد: امسال مرمت سه آب انبار تاریخی دیگر در قزوین نیز در دستور کار قرار دارد.

آب انبار سردار محله قملاق  در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۱ با شماره ۹۳۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این بنا با داشتن چهار گنبد و بخارکش بر فراز گنبدها، رسمی‌بندی، کاشی‌کاری و حجاری و راه شیر ۳۸ پله‌ای از جمله آثار دیدنی شهر قزوین برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

قزوین به شهر آب انبارها معروف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز