خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین:

آغاز مطالعات گسل شمال قزوین با همکاری مرکز لرزه‌نگاری و سازمان نقشه‌برداری کشور

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۳۸۸

مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: مطالعات گسل شمال قزوین توسط اداره کل مدیریت بحران استانداری و با حضور اساتید دانشگاهی حوزه زمین شناسی، زلزله شناسی و نقشه برداری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، قدرت الله مهدیخانی روز جمعه با اعلام این خبر اظهار داشت: این مطالعات با همکاری مرکز لرزه نگاری و سازمان نقشه برداری کشور آغاز شده است.

این مسئول گفت: اساتید مطرح و برجسته کشور در حوزه زمین شناسی و زلزله شناسی انجام این مطالعات را به شکل رایگان برعهده گرفته اند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ادارات کل مدیریت بحران در استان ها تمرکز بر موضوع پیشگیری است،اظهار داشت: مطالعات یاد شده نیز برای تقویت این حوزه و اقدام برای کاهش خسارات در حین وقوع بلایای طبیعی انجام می شود.

مهدیخانی با بیان اینکه استان قزوین دارای ۴۰ گسل است که هشت مورد آنها از جمله گسل شمال شهر قزوین فعال هستند،اظهار داشت: این گسل حدود ۸۰۰ سال است که سابقه لرزش نداشته و در صورت فعالیت می تواند زلزله ای با قدرت ۶.۵ ریشتر در زمین ایجاد کند.

این مسئول طول گسل شمال قزوین را ۶۲ کیلومتر خواند و گفت: نزدیک‌ترین فاصله این گسل به شهر قزوین چهار کیلومتری محله پونک در شمال این شهر است.

وی همچنین گفت: یک دستگاه شتاب نگار و لرزه نگار نیز هفته گذشته در منطقه ای که گسل شمال قزوین قرار دارد، نصب و جانمایی شد تا فعالیت‌های این گسل به شکل بهتری رصد و ثبت شود و همچنین هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا ماهانه به شکل هوایی نیز به پایش و رصد فعالیت های این گسل پرداخته شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه زلزله قابل پیش‌بینی نیست اما پیش نشان گرهایی از جمله فعل و انفعالاتی چون خشک شدن آب چاه‌ها و چشمه‌ها و یا بالا آمدن سطح آب در یک محل خاص از جمله آنها هستند، اظهار داشت: اگرچه با وجود پیش نشان‌ها نیز احتمال وقوع زلزله ۳۰ به ۷۰ است، با این وجود اگر حتی این احتمال یک درصد نیز باشد باید مراقب بوده و در بحث های پیشگیری و کاهش خسارات بتوانیم خود را تقویت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز