خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد:

ثبت 8 آئین سوگواری قزوینی‌ها در فهرست ملی

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۷۱۸

تاکنون هشت مورد از آئین‌های سوگواری ایام ماه محرم به علاوه ۲ مورد مهارت مربوط به این آئین ها در استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا در قزوین، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین روز شنبه با اعلام این خبر گفت: ۸۵ مورد اثر ناملموس از استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۰ مورد مربوط به آئین‌ها و مهارت‌های سوگواری ماه محرم است.

وی اظهار داشت: مراسم سومین روز شهادت امام حسین(ع) در قزوین، مراسم سوگواری مافی در آبیک، سوگواری‌های زنان در حسینیه آقاسیدجمال قزوین، طبق گردانی قزوین، علامت‌کشی قزوین، شور روستای زرآباد الموت شرقی، تعزیه قزوین از جمله آئین های عزاداری مردمان استان هستند که تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مسئول گفت: مراسم تشت گذاری در آبیک و البرز و مهارت های زره بافی قزوین و طبق سازی قزوین از دیگر مراسم های مربوط به سوگواری ایام ماه محرم هستند که از استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

خزائلی گفت: ثبت این آئین ها که بیانگر بخشی از هویت، اصالت، آداب و رسوم و تاریخ ماست به حفظ و ماندگاری آنها کمک می کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز